Paneque Rodalies{"name":"2025/01/14/15/01/473ee348-00b7-4a8d-8cfe-fe7046aec5b0.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":63131}


  1. El Govern aprova l’Acord que insta l’Estat que exclogui de la xarxa ferroviària d’interès general el tram entre Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes



El Consell executiu d’aquest dimarts ha aprovat un acord que insta al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que exclogui del Catàleg de la Xarxa ferroviària d’interès general el tram de vies entre Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes, que dona servei a la línia de Rodalies R1. D’aquesta manera, “iniciem amb l’R1 el camí que ens ha de portar cap al traspàs total de Rodalies a la Generalitat”, en el marc d’un “treball previ que culmina ara i dona compliment als acords d’investidura”, ha assenyalat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque i Sureda.


Aquest és un tràmit administratiu que faculta el Consell de Ministres a resoldre el traspàs d’aquest tram a favor de la Generalitat. Representa l’inici del procediment per obtenir la titularitat total de la línia R1, la primera que va acordar-se transferir en el traspàs integral de Rodalies. En aquest sentit, la consellera Paneque ha posat de relleu que “Catalunya necessita i mereix un transport públic d’alta qualitat; estem treballant per un país on els trens surtin puntuals cada matí i aquest inici de traspàs és un primer pas que ha d’anar cap a un futur sistema de transport descarbonitzat, eficaç i eficient”.


La consellera ha posat en valor “el treball previ del Govern de Pere Aragonès, la lleialtat institucional i l’esforç del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, la feina pròpia del Departament i el compliment d’un dels principals acords amb ERC com és el traspàs de Rodalies”. Paneque també ha ressaltat la “seguretat jurídica” d’aquest procediment, en el marc de la Llei ferroviària estatal i l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.


El Govern, d’acord amb la Llei ferroviària, considera que no hi motius perquè aquest recorregut sigui considerat d’interès general per l’Estat, perquè s’utilitza de manera exclusiva per a la prestació de serveis ferroviaris de titularitat i competència exclusiva de Catalunya, amb origen i destinació dins del territori català. La Bifurcació de Sagrera, en canvi, romandrà inclosa a la Xarxa ferroviària d’interès general perquè dona servei a d’altres infraestructures de competència estatal.


El Govern recorda que l’Estat pot excloure del Catàleg d’interès general, d'ofici o a instància d'una comunitat autònoma, una infraestructura ferroviària determinada, sempre que hagin desaparegut els motius d'interès general que van justificar que s’hi inclogués, i que després la pot traspassar a la comunitat autònoma corresponent.


El text aprovat pel Govern faculta el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica a dur a terme les actuacions que corresponguin per al desenvolupament i l’execució d'aquest acord, i a adoptar els acords complementaris per al traspàs del tram de la infraestructura ferroviària esmentada.


La línia R1 a traspassar


El tram de l’R1 que s’inclou en l’Acord d’avui –entre Maçanet Massanes i Sagrera Bifurcació-- abasta 73 quilòmetres al llarg de 21 municipis; en el seu traçat hi ha 8 túnels, 24 passos superiors i més de 500 passos inferiors. També comprèn 12 estacions i 10 abaixadors.