1. El projecte PCP-WISE permetrà una visió i seguiment detallat dels recursos hídrics de tot un territori des de l’espai
  2. Se centrarà en tres grans reptes: conèixer l’estat de boscos i conreus per avançar-se al risc d’incendi; prevenir inundacions amb el seguiment continu del cabal dels rius, i prevenir els impactes sobre les infraestructures
Fotografia{"name":"2025/01/15/12/59/4282f7d9-3e69-4559-97a1-3d2744f54924.JPG","author":"ICGC","type":"0","location":"0","weight":1215899}

La seu de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) ha acollit avui la presentació d’un nou projecte europeu, en el qual participarà el PCP-WISE, per millorar la gestió de l’aigua en un context de canvi climàtic, utilitzant tecnologies avançades basades en dades captades per satèl·lits. Aquesta iniciativa europea, a la qual l’ICGC aportarà el seu coneixement en geoinformació, es posa en marxa ara el gener i finalitzarà el desembre de 2027.

El gran repte del PCP-WISE és desenvolupar solucions que facin més intel·ligent i efectiva la gestió del recurs hídric. Per exemple, utilitzant dades de satèl·lits es pot obtenir una visió detallada i constant de l’estat dels recursos hídrics del territori. Això ajudarà a anticipar i gestionar millor situacions com els incendis forestals o les inundacions.

Imatge
En el projecte PCP_WISE, les competències de l'ICGC en la determinació de la humitat superficial del sòl representen una de les aportacions principals. A la imatge, a partir de dades dels sensors aeroportats de l'ICGC i del radiòmetre de microones ARIEL de la UPC, es mostra el càlcul de la humitat superficial del sòl amb una resolució espacial de 3x3 m.
{"name":"2025/01/15/09/00/775134cb-8a4e-4e2a-b42c-161e23e9237c.jpg","author":"ICGC","type":"0","location":"0","weight":370200}

En el cas de Catalunya, una regió semiàrida que pateix freqüents sequeres, el coneixement de la seva situació hídrica és vital per a la gestió de les seves reserves d’aigua, tant per a les activitats productives en usos agrícoles com industrials i domèstics, i també per a la gestió dels riscos associats.

Avançar la detecció de riscos per prevenir

Concretament, en el cas dels incendis, conèixer l’estat hídric de les masses forestals i els conreus permet detectar riscos abans que esdevinguin crítics, ajudant a dissenyar plans de prevenció més eficients. Pel que fa a les inundacions, el seguiment de la continuïtat del cabal dels rius és clau per anticipar episodis d’avingudes d’aigua i minimitzar el seu impacte sobre infraestructures de tota classe.

Un altre punt destacat del projecte és la seva capacitat per generar informació que ajudi en la presa de decisions. Les dades que es capturen per satèl·lit no només proporcionen informació puntual, sinó que permeten fer seguiments a llarg termini. Així, es poden identificar tendències preocupants com la sobreexplotació d’aqüífers o canvis en la qualitat de les aigües costaneres.

També facilita conèixer millor l’estat de la vegetació de ribera i el seu paper en l’equilibri dels ecosistemes fluvials. Aquesta informació és vital tant per protegir el medi ambient com per garantir una gestió sostenible de l’aigua.

Serà la base per a la creació de nous productes i serveis adaptats

El PCP-WISE no només aporta innovació tecnològica, sinó que també treballa per assegurar que aquestes solucions arribin a la ciutadania. Això inclou la creació de productes i serveis adaptats a les necessitats dels responsables de la gestió hídrica, així com la seva implementació efectiva en el mercat. D’aquesta manera, es garanteix que el coneixement generat es tradueixi en millores pràctiques i útils.

El projecte pot tenir un impacte molt significatiu en termes socials i econòmics. Una millor gestió de l’aigua no només ajuda a prevenir desastres i a protegir les persones, sinó que també contribueix a la sostenibilitat del recurs i a la viabilitat de moltes activitats econòmiques. Això reforça la cohesió social i assegura el benestar de les comunitats que depenen d’un recurs tan valuós com l’aigua.

El PCP-WISE agrupa 26 socis de 10 països europeus i té un pressupost de 19 MEUR.

2  

Imatges

Imatge

Imatge 370200

Fotografia de la presentació

Fotografia de la presentació 1215899