
- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica visita les instal·lacions del Port de Barcelona i exposa que els projectes dels nous accessos viari i ferroviari estaran redactats entre aquest any i el vinent i les obres començaran el 2027
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha posat de relleu avui que “el Port de Barcelona és una infraestructura clau per al progrés i el creixement de Catalunya”, de manera que la configuració dels nous accessos sud facilitaran la competitivitat tant del Port com del país. Durant una visita a les instal·lacions del Port, Paneque ha ressaltat, així, la rellevància de l’acord de finançament dels accessos que s’ha subscrit recentment i ha remarcat que “entre el 2025 i el 2026 es redactaran els projectes i el 2027 començaran les obres”.
El Port de Barcelona “és la gran porta d’entrada de mercaderies des del Mediterrani arribades d’arreu del món i, fins i tot, de l’Orient”, així com “un dels puntals de la visió exterior que donem com a país”, ha posat en valor la consellera. Els nous accessos ferroviari i viari sud al Port de Barcelona són “una obra llargament reivindicada des de l’any 1999 i han hagut de passar 20 anys, perquè un govern anunciï que aquest any i el pròxim tindrem els projectes”, que comportaran “una inversió de 700 milions d’euros, dels quals el Port aporta directament 200 MEUR”.
Així, Paneque ha manifestat que “és un esforç extraordinari i significa també un impuls decidit per aquest projecte. El 2032 és la data fixada de finalització de les obres”. Aquestes obres facilitaran que el Port de Barcelona “sigui més àgil, més competitiu i adaptat a la competitivitat econòmica del segle XXI”. En aquest sentit, “el Govern de Catalunya ha insistit molt a accelerar les reformes per tenir les condicions més adequades pel Port i, per tant, per al teixit econòmic i de progrés”.
El president del Port de Barcelona ha recordat que entre 2025 i 2026 es procedirà al desviament dels serveis afectats per aquestes obres, situats al costat de la llera del riu Llobregat, com pot ser l’electricitat o el subministrament de gas a alta pressió, unes intervencions que “solen ser la clau per accelerar o endarrerir una obra. D’aquesta manera, quan adjudiquem l’obra principal ja puguem començar amb la cimentació perquè els serveis estaran desviats”. La previsió seria, per tant, fer les obres dels accessos pròpiament entre els anys 2027 i 2032.
L’acord que s’emmarca en aquesta actuació abasta la Generalitat, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, el Port de Barcelona i l’Adif, de manera que la consellera Paneque ha remarcat la col·laboració entre diferents administracions per desenvolupar aquest projecte estratègic.
Els nous accessos al Port
Els nous accessos sud del Port tenen com a objectiu optimitzar la connectivitat i la intermodalitat, de manera que afavoreixi la competitivitat i l’atractiu de la instal·lació portuària i inclou diverses actuacions viàries i ferroviàries: l'eix viari facilitarà l'accés ràpid des de l'autovia A-2, mentre l'eix ferroviari permetrà la circulació de trens de mercaderies de fins a 750 metres de longitud, complint els estàndards d'interoperabilitat europea. D’aquesta manera, facilitarà “la connectivitat amb el Corredor del Mediterrani i afavorirà una agilitat molt important en el transport de mercaderies”, ha remarcat. El Ministeri i l’Adif estan redactant els projectes corresponents.
La visita institucional ha inclòs una reunió de treball en què s’ha detallat a la consellera el funcionament del Port de Barcelona així com els seus reptes de futur i els grans projectes en desenvolupament, com el Pla de Transició Energètica; la reordenació dels espais portuaris i la concentració de l’activitat a la zona sud, allunyant-la de les árees habitades; o l’obertura i transformació del Port Vell.
Durant la visita, la consellera Paneque ha conegut els membres del consell d’administració de l’Autoritat Portuària i del comitè executiu, màxims òrgans col·legiats de govern i de gestió del Port de Barcelona i ha signat en el llibre d’honor. Sílvia Paneque també ha realitzat una visita marítima en la que ha pogut conèixer de primera mà el recinte portuari.
1