- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica anuncia un nou Programa per al desenvolupament de l’Estratègia catalana de la bicicleta 2025-2030
- Les obres realitzades a Ponent i a l’Alt Pirineu i Aran des de 2023 han tingut un cost de 2,5 MEUR; els treballs en curs arriben als 3,4 MEUR

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica analitzarà desplaçaments i identificarà itineraris entre municipis, amb distàncies d’entre cinc i deu quilòmetres, per a construir-hi vies o carrils bicis. Es tracta de reduir l’ús del cotxe i fomentar la mobilitat activa entre zones urbanes i pols d’activitat econòmica. És una de les actuacions que s’inclouran en el nou Programa per al desenvolupament de l’Estratègia catalana de la bicicleta 2025-2030, que es preveu que estigui enllestit aquesta primavera.
El Programa prioritzarà la construcció de vies ciclistes en itineraris interurbans dins d’un mateix municipi o en trams on s’han d’unir xarxes ciclables. “Hem introduït diferents directrius, especialment per cobrir curtes distàncies, i també per combinar la bicicleta amb el transport públic en desplaçaments més llargs” ha assenyalat la consellera Sílvia Paneque durant l’obertura de la Mesa de la Bicicleta, que s’ha celebrat aquest dilluns a la tarda a la seu del Departament, i que aplega administracions, entitats i empreses vinculades al sector.Paneque hadetallat que “necessitem tenir una mirada global dels trams entre municipis i també continuar impulsant les rutes més vinculades a l’àmbit esportiu, a més de la mobilitat estricta cap als llocs de treball i de trams urbans.”
La consellera ha assegurat que el Govern continuarà fomentant l’ús de la bicicleta, perquè “complementa molt bé el sistema de mobilitat que tenim i el fa més flexible i més eficient“, i ha explicat que “continuarem amb aquesta estratègia, integrant, evidentment, alguns elements vinculats al disseny de les directrius nacionals de mobilitat, que estem acabant d’elaborar”. “Aquestes directrius”, ha dit, “han de recollir els nous reptes i els nous escenaris per accelerar el nostre model de mobilitat cap a un model sostenible, on la mobilitat activa, com és el cas de l’ús de la bicicleta, tingui una acceleració o un impacte més important”.
Més de 66 quilòmetres realitzats o en vies d’execució
El Departament va iniciar les actuacions per al desenvolupament de l’Estratègia catalana de la bicicleta l’any 2023. En aquests dos anys, la conselleria ha executat un total de 30,6 quilòmetres de vies, carrils o itineraris per a la bicicleta arreu de Catalunya. Es tracta, per exemple, de les vies ciclistes entre Olot i Can Blanc, Llanars i Vilallonga de Ter, Manresa i Santpedor o de l’itinerari entre Cellers i Salàs de Pallars.
Hi ha, però, uns altres 35,7 quilòmetres que estan en execució, adjudicació o licitació. Són, per exemple, les obres de les vies ciclistes que han d’unir Sort i Rialp, Sabadell i Terrassa, Vilamalla i Figueres o Sant Celoni, Gualba i Riells, entre d’altres. En total seran més de 66 quilòmetres i una inversió de 46,8 milions d’euros.
Actuacions a Ponent i Alt Pirineu i Aran
Les actuacions ja realitzades a Ponent i a l’Alt Pirineu i Aran en el marc de l’Estratègia catalana de la bicicleta són l’itinerari Cellers-Salàs de Pallars i l’itinerari Balaguer-Sant Llorenç de Montgai, amb una inversió total de 2,5 milions d’euros. En execució hi ha la via ciclista Sort-Rialp per 3,4 milions d’euros.
La Mesa de la Bicicleta
El Departament acull des del 2007 les reunions de la Mesa de la Bicicleta, un grup per a la participació d’organitzacions, federacions, associacions de persones usuàries, empreses del sector i diverses entitats públiques i de la societat civil, vinculades al món de la bicicleta.
La Mesa de la Bicicleta es reuneix periòdicament amb l’objectiu d’abordar conjuntament la millora de les polítiques de promoció de l’ús de la bicicleta. En particular, entre altres aspectes, els relacionats amb la planificació, execució i senyalització de vies ciclistes, la normativa i regulació de l’ús de la bicicleta, la seguretat viària, la intermodalitat amb el transport públic i estudis específics sobre el sector.
1