1. La consellera i portaveu del Govern afirma que l’aprovació del règim sancionador “aporta confiança, protecció i seguretat jurídica a arrendataris i arrendadors”
  2. El nou Decret llei modifica preceptes de la Llei del dret a l’habitatge i de la Llei del Codi de consum de Catalunya
  3. També ha informat de la creació de la Comissió Interdepartamental de l’Habitatge “per fer el seguiment i l’impuls del programa 50.000”



La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha destacat que amb l’aprovació del règim sancionador per garantir el compliment de la contenció de rendes del lloguer “avui aprovem un marc de seguretat a favor dels que apliquen els topalls de lloguer i eviten el frau amb falsos lloguers de temporada. Per tant, aportem confiança, seguretat i protecció als que ho fan bé i d’acord amb el marc normatiu vigent”.

Paneque ha explicat que “l’obligació d’aplicar la contenció de rendes en els municipis declarats de mercat tens no s’estava mostrant eficient en la seva globalitat” perquè “teníem establerta una obligació que no estava tipificada en el règim sancionador”. Ha recalcat que la nova tipificació “dona resposta al compliment a la contenció de rendes” i, en nom del Govern, ha demanat “la col·laboració de totes les parts per operar en un marc d’entesa que ha de tenir mecanismes d’equilibri com els que recull aquest Decret llei”.

Sobre les noves accions tipificades, Paneque ha exposat que “són greus quan no es sobrepassa el 30% del topall del preu del lloguer, però seran considerades com a molt greus si en superen aquest 30%”. I ha recordat que “dins les tipificacions de molt greus, també hi ha el fet de no tipificar la finalitat del contracte, que sigui fraudulent (quan és mal utilitza una fórmula com la temporalitat o per concatenar lloguers que són d’habitatge tradicional) o carregar despeses de gestió a les persones que lloguen”.

En aquest sentit, ha especificat que “aquests tres aspectes estan vinculats al regim sancionador que la Llei de l’habitatge preveu amb sancions a partir de 90.000 euros”. “Les infraccions són les que estan marcades per la Llei d’habitatge i la de consum i a l’hora d’aplicar una sanció es té en compte també la proporcionalitat, la gradació o la reincidència”, ha emfasitzat la consellera.

D’altra banda, Sílvia Paneque, ha informat de l’aprovació de la creació de la Comissió Interdepartamental de l’Habitatge “per fer el seguiment i l’impuls del programa de 50.000 habitatges pel 2030, on hi haurà presents les conselleries més directament implicades: Territori, Economia, Presidència i Drets Socials que són les que treballen des d’un àmbit més directe l’habitatge”. La consellera ha ressaltat la participació del president Illa “qui serà qui presidirà les reunions” amb una periodicitat quinzenal prevista.

Durant la seva compareixença, la portaveu del Govern ha subratllat que el Decret llei aprovat avui “incrementa la transparència del mercat, perquè regula alguns aspectes que són clau en l’àmbit de la publicitat de les ofertes i els contractes”. En aquest sentit, es considera una infracció greu no fer constar en la publicitat o en les ofertes d’habitatge per llogar, la renda que resulta de l’aplicació del sistema de referència dels preus d’arrendament o si s’escau, l’import de la renda del contracte d’arrendament anterior, així com la condició de gran tenidor de la propietat de l’habitatge.

La majoria d’articles del Decret aprovat modifiquen preceptes de la Llei del dret a l’habitatge i de laLlei del Codi de consum de Catalunya. Així, l’article 1 concreta els supòsits en què es produeix la discriminació indirecta i permet aplicar la infracció prevista a l’article 123 de la pròpia Llei que ja recull com a infracció molt greu dur a terme accions o omissions que suposin assetjament o discriminació.

En la resta de l’articulat, s’estableixen modificacions com la del contingut obligatori en la publicitat immobiliària, la informació mínima d’una oferta d’arrendament, els requisits, així com les dades que se n’han de fer constar en els contractes. El contingut dels anuncis i ofertes de lloguer publicats abans de l’entrada en vigor d’aquest Decret, que entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, s’ha d’adaptar en el termini de cinc dies.

Les conductes de les persones professionals vinculades amb l'habitatge que vulnerin les prescripcions establertes relatives a la subscripció d'assegurances, pòlisses de responsabilitat civil i garanties de qualsevol tipus; la presentació i el lliurament de la documentació i la informació exigides per aquesta llei en la transmissió i l'arrendament d'habitatges, així com el compliment dels requisits relatius a les ofertes i a la publicitat tindran la consideració d’infracció administratives en matèria de disciplina de mercat i defensa de les persones consumidores i usuàries.