Es posa en servei la remodelació de Sants Estació

La Generalitat està adaptant 109 estacions a persones amb mobilitat reduïda

query_builder   22 setembre 2004 12:24

event_note Nota de premsa

Es posa en servei la remodelació de Sants Estació

La Generalitat està adaptant 109 estacions a persones amb mobilitat reduïda

Avui dimecres, 22 de setembre, s’ha posat en servei la remodelació de l’estació de metro de Sants (L5 i L3) que ha consistit en adaptar-la per l’accessibilitat de Persones amb Mobilitat Reduïda (PMR’s) i en construir un nou vestíbul per facilitar l’accés a l’estació per la banda muntanya. Aquesta és una de les 109 estacions que la Generalitat està remodelant per adaptar tota la xarxa de Metro i FGC a les persones amb mobilitat reduïda dins d’un pla d’actuacions que suposa una inversió total de més de 100 MEUR.

Remodelació de  Sants Estació

Objectius

L’obra ha tingut dos objectius principals:

- Suprimir les barreres arquitectòniques que impedien o dificultaven el pas a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR) de l’antic vestíbul de la Línia 3 i de l’estació de la Línia 5, així com la seva correspondència.

- Construir un nou vestíbul per permetre la captació i millora de l’accessibilitat dels usuaris que accedeixen a l’estació de Sants de la Línia 3 des del costat muntanya del C/ Numància. D’aquesta manera es millora l’accés des del Centre d’Assistència Primària de l’ICS, l’institut de batxillerat i un hotel, situats en la zona immediata d’influència d’aquest costat. 

Característiques de l’obra

Aquests objectius s’han assolit mitjançant la construcció d’un nou vestíbul a l’extrem muntanya de l’estació de Sants de la Línia 3. D’aquesta manera es permet l’accés directe a les andanes de l’estació a través de diferents escales fixes i mecàniques des del C/ Enric Bargés, cantonada amb el C/ Numància, i des del mateix C/ Numància cantonada amb el C/ de Viriat.

Per tal d’eliminar les barreres arquitectòniques a PMR de l’estació de Sants de la Línia 3 s’han instal·lat 4 ascensors i s’han eliminat les escales que hi havia al passadís de correspondència entre aquesta i la Línia 5 formant una rampa. Dos d’aquests ascensors tenen el seu recorregut inclinat salvant una alçada de 5,58 m, representant així la primera instal·lació d’aquests tipus en una estació de metro a Barcelona.

A l’estació de la Línia 5, s’instal·len dos ascensors, un per andana, facilitant el pas entre aquestes a les PMR que no podien utilitzar el pas existent sota les vies. Per realitzar-ho s’ha ampliat el passadís obtenint una amplada mínima que garanteix l’evacuació de les andanes.

Cal indicar que els 2 ascensors a instal·lar en el passadís de la Línia 5 estan en fase de muntatge, degut a la programació de l’obra civil durant els mesos de juliol i agost per tenir una menor afectació al passatge. Es preveu finalitzar-los durant l’última quinzena d’octubre i posar-los en servei a finals de novembre després de realitzar les proves de funcionament pertinents.

 

 

Pla d’adaptació a PMR

 

L’adequació d’estacions per a l’accés de persones amb mobilitat reduïda a la xarxa de Metro és una de les prioritats del Govern català. Amb aquesta iniciativa, la Generalitat referma el seu compromís d’adaptar tota la xarxa de metro i de FGC abans del 31 desembre de 2006, tal com marca la Llei d’accessibilitat aprovada pel Parlament de Catalunya.

Aquest ferm compromís es plasma amb la forta inversió que suposa, que superarà els 100 MEUR. Cal tenir en compte la dificultat que comporta remodelar estacions antigues i en funcionament, una iniciativa amb la que Catalunya s’avança  a altres xarxes metropolitanes com les de Nova York, Londres, París o Madrid, pel seu elevat cost i la seva complexitat tècnica.

Bàsicament les solucions d’accessibilitat consisteixen en donar accés mitjançant una ascensor des del nivell carrer al nivell vestíbul i des del nivell vestíbul a les andanes mitjançant un o dos ascensors segons sigui cada cas. Aquesta actuació es complementa amb la construcció de rampes allà on calgui i la implantació d’encaminaments normalitzats per invidents en els recorreguts adaptats. El que es tracta en definitiva es d’aconseguir que una persona amb mobilitat reduïda pugui, a través d’un camí adaptat accedir o baixar d’aquest en l’estació corresponent.

Tots els ascensors que s’instal·len disposen de doble connexió de servei elèctric per poder funcionar en condicions adverses.

Totes les estacions de les darreres prolongacions de Metro de Barcelona ja disposen d’aquest equipament, mentre que per a la resta d’estacions que no disposen d’ascensors s’ha programat la seva incorporació en diverses fases.

 

Estat de les obres

Actualment, dels 126 estacions de Metro existents (cal recordar que algunes estacions tenen més d’un vestíbul), un 30% ja estan adaptades i la resta o tenen el projecte en redacció o bé estan a punt d’adjudicar-se o de començar les obres. Així, de les 126 estacions actuals de la xarxa de metro, 39 ja estan adaptades, 45 en obra adjudicada o començada, 35 en projecte i 5 són de nova construcció en obres de prolongació. Pel que fa als dos vestíbuls de l’estació de Plaça de Sants, resten pendents del projecte definitiu de l’arribada del TAV a Barcelona.

Les estacions que es construeixen noves ja es projecten amb els accessos adaptats a persones amb Mobilitat Reduïda és el cas de les estacions de la L11, de la L2, les ampliacions de la L-3 i la L-5, i totes les estacions de la futura L9 i L10.

Pel què fa a les obres d’adaptació dels FGC actualment 57 ja estan adaptades, 4 adjudicades o amb obra començada i s’està redactant el projecte d’unes altres 20.

* Trobareu taules i imatges a http://www.gencat.net/ptop/premsa/