- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica anuncia la licitació de les obres del BRCat, per un import de 15 MEUR
- L’actuació inclou un eix de priorització del bus i una via ciclista, alhora que mesures de seguretat viària, amb la construcció d’una barrera separadora dels dos sentits de circulació i dues noves rotondes que permeten eliminar els girs a esquerres
- Els treballs començaran aquesta tardor i tindran un termini d’execució de 18 mesos
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha anunciat avui la licitació, a partir de demà, de les obres de configuració d’un corredor d’autobús ràpid i via ciclista a la C-59, entre Caldes de Montbui i Palau-solità i Plegamans. Els treballs, que compten amb una inversió de 15 MEUR, començaran aquesta tardor i tindran un termini d’execució previst de 18 mesos.
La consellera ho ha explicat durant una visita a la C-59, acompanyada dels alcaldes de Caldes de Montbui i de Palau-solità i Plegamans. Paneque ha volgut emmarcar el projecte “en l’estratègia global que està impulsant el Govern de Catalunya per millorar la seguretat de la xarxa viària amb iniciatives com el Programa de Carreteres 2+1, que aquesta mateixa setmana hem aprovat des del Govern amb l’objectiu de reduir els accidents frontals, o la iniciativa BRCat, en la que s’inscriu el corredor que ara licitem”. La consellera ha dit que “el programa BRCat ens ajuda a articular la mobilitat pública a Catalunya, tant a les àrees metropolitanes, amb el metro i el ferrocarril, com fora d’aquestes, amb el transport interurbà”.
L’actuació projecte entre Caldes de Montbui i Palau-Solità consisteix en la configuració d’un nou corredor mitjançant l’execució de carrils exclusius per a la priorització de l'autobús i una via per a ciclistes i vianants adjacents a la carretera C-59 entre la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans i la intersecció sud de Caldes de Montbui. Actualment, el tram del corredor de la C-59 entre aquests dos municipis compta amb 287 expedicions diàries i 10 expedicions/sentit en hora punta. “Segregar el transport de bus interurbà en aquests carrils BRCat ens permet major fluïdesa del trànsit i escurçar els temps de transport i millorar també les parades de bus i altres aspectes”, ha afirmat Paneque. En concret, el nou corredor permetrà reduir a més de la meitat –de 9 minuts a 4– el temps de trajecte en bus en hora punta.
L’actuació, que abasta un tram de 3 quilòmetres de longitud, s’emmarca en una xarxa de corredors que la Generalitat està desplegant arreu del territori entre municipis dels mateix sistema urbà amb alts nivells de trànsit on es vol potenciar el transport públic i la mobilitat descarbonitzada com alternativa competitiva al vehicle privat. Es preveu que aquesta actuació permeti alliberar uns 1.000 vehicles diaris de trànsit aquest eix.
Seguretat i fluïdesa de la circulació

A més de la promoció de la mobilitat activa i sostenible, el projecte inclou una sèrie d’actuacions per millorar la seguretat viària en aquest eix. En concret, a l’àmbit de la urbanització de Can Valls-Torre Negrell, es construirà una nova rotonda a l'actual cruïlla en T que dona accés a la urbanització i s'executarà un nou pas de vianants semaforitzat amb polsador per a la nova configuració de les parades d'autobús, que disposaran d’apartadors.
Addicionalment, es preveu la construcció d’una rotonda a l’actual intersecció en T entre la C-59 i l’avinguda de Pi i Maragall de Caldes de Montbui, la implantació d’un sistema de contenció per a separar els dos sentits de circulació i l'eliminació del gir a esquerres d’accés a la C-59 a la intersecció amb la carretera BV-1424.
També es preveuen millores en les rotondes per afavorir la fluïdesa del trànsit, garantint no mermar el nivell de servei actual, com la implantació de doble carril d’entrada a les rotondes, i la construcció d’un nou ramal de connexió directa des de l’avinguda Catalunya (B-143) cap a la C-59 en sentit Barcelona, a la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans. També s’incorporen dues actuacions puntuals a l’entorn de la rotonda nord de Palau-solità i Plegamans, al marge esquerre, en concret, la millora del drenatge de la C-59 i la disposició de pantalla acústica per la protecció de les edificacions en aquest entorn.
Els corredors de bus ràpid -BRCAT
Els corredors de bus ràpidsón actuacions de millora en la infraestructura, com nous carrils bus específics, mesures de priorització en interseccions i rotondes; així com la millora del servei i la progressiva ambientalització de les línies de bus vinculades. També incorporen vies ciclistes i per vianants que garanteixin la connectivitat segura en bicicleta ia peu al corredor.
La Generalitat ha iniciat la posada en marxa dels corredors de bus ràpid entre diverses poblacions, amb una primera fase d'actuacions en 6 eixos que conformen un total de 30 km i una inversió de 81,7 M€. El primer, Castelldefels-Cornellà, es va posar en servei durant el 3er trimestre de 2023. El juny de 2024 es van iniciar les obres del BRCat Girona – Salt i el gener de 2025 es van iniciar les del BRCat Terrassa-Sabadell. Els dos corredors restants, Blanes – Lloret i Sabadell Castellar del Vallès, tenen el projecte constructiu molt avançat.