La Generalitat presenta l'estudi de recuperació del Canal Carles III

query_builder   28 juny 2003 14:38

event_note Nota de premsa

La Generalitat presenta l'estudi de recuperació del Canal Carles III

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, i el secretari de Planificació Territorial, Pere Torres, presenten l’estudi de viabilitat tècnica del canal de navegació esportiva entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita

Tal com estableix el Pla Territorial de les Terres de l’Ebre, la Generalitat ha presentat l’estudi de viabilitat tècnica per a la recuperació del Canal Carles III. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, i el secretari de Planificació Territorial, Pere Torres, han presentat avui a Amposta l’estudi del futur canal de navegació esportiva entre les poblacions d’Amposta i Sant Carles de la Ràpita, elaborat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya.

Aquest estudi s’ha presentat amb un doble objectiu, per una banda, millorar la cohesió territorial de les dues poblacions, i per una altra, fomentar i augmentar l’atracció turística de les Terres de l’Ebre, a través del desenvolupament d’activitats turístiques i de lleure que suposin un reclam per als visitants i per als propis veïns dels municipis.

A l’hora d’elaborar l’estudi, els tècnics han tingut molt present tant els condicionants topogràfics del terreny, com els aspectes referents a l’impacte mediambiental. És per aquest segon motiu que l’estudi preveu un sistema de recirculació de l’aigua del propi canal, que permet que les quantitats d’aigua per mantenir-lo siguin molt poques.

L’estudi avui presentat proposa la construcció d’un canal d’amplada mínima de 13,5 metres, un calat mínim de 2 metres, i un gàlib mínim de 3,5 metres per a les llanxes i de 9,5 metres per als velers. Tot i que, aquest estudi només és una primera aproximació, i posteriorment caldrà fer el projecte constructiu on es detallaran més els aspectes tècnics, la proposta inicial és que el canal s’abasteixi d’aigua dolça, amb un sistema que la faci recircular al màxim. En aquest mateix sentit, l’estudi apunta que la quantitat d’aigua que caldrà per cobrir les pèrdues d’evaporació i de manteniment haurà de provenir del riu Ebre i/o del canal de reg.

El traçat del canal preveu que aquest travessi la carretera nacional N-340, la carretera comarcal TV-3405, entre Amposta i Sant Jaume d’Enveja, la carretera comarcal TV-3406, alguns camins agrícoles i l’anell viari, a part d’altres estructures, com el Canal de la Dreta, algunes instal·lacions elèctriques i algunes conduccions soterrades d’aigua i gas. Per tal de solventar el pas amb aquestes cruïlles, l’estudi preveu tot un seguit d’obres de pas a través de passos basculants amb contrapesos, giratoris d’eix vertical, passos superiors d’elevació vertical i de desplaçament hortizontal.

Pel que fa a l’explotació del canal, l’estudi proposa que es controli a través de rescloses, col·locades en els extrems del canal, de manera que el nivell de l’aigua es mantingui constant en tot el seu traçat.

Cal tenir en compte, que l’estudi que avui s’ha presentat és de caràcter tècnic i ara resta a l’espera de la realització d’un estudi de mercat per tal de poder encetar el projecte constructiu.