La Generalitat presenta un estudi sobre el grau de concentració en el sector quotidià de la distribució comercial a Catalunya

Carrefour, Caprabo i Condis representen gairebé el 50% de la superfície comercial del quotidià a Catalunya

query_builder   14 abril 2003 12:24

event_note Nota de premsa

La Generalitat presenta un estudi sobre el grau de concentració en el sector quotidià de la distribució comercial a Catalunya

Carrefour, Caprabo i Condis representen gairebé el 50% de la superfície comercial del quotidià a Catalunya

El Llibre Blanc, elaborat per la Direcció General de Comerç, analitza el grau de concentració de les empreses comercials de més de 1.000m2 dedicades al sector quotidià (alimentari i no alimentari) de Catalunya.

El Director General de Comerç, Jaume Angerri, ha presentat avui el Llibre Blanc sobre la concentració empresarial en el sector de la distribució comercial a Catalunya.

L’objecte de l’estudi, previst en la Llei d’Equipaments Comercials, és analitzar les quotes de mercat dels diferents grups empresarials a partir de la desagregació territorial definida pel Pla Territorial Sectorial d’Equipaments Comercials (PTSEC); determinar la influència de la concentració en el sector i; calcular la presència dels productes elaborats a Catalunya en les diferents ensenyes comercials.

Pel que fa al grau de concentració, l’estudi comptabilitza 62 empreses (no especialistes, en règim d’autoservei) que suposen 2.787 establiments comercials i 1.630.272,92 m2 de superfície de venda, dels quals el 78,2% pertanyen a les 10 primeres empreses del sector.

No obstant això, Catalunya està relativament poc concentrada respecte d’altres Comunitats Autònomes com el País Basc, País Valencià i Madrid. L’índex de concentració de les tres primeres empreses de Catalunya és del 45,34%, mentre que és del 70,46% al País Basc, del 61,87% al País Valencià i del 52,71% a Madrid, essent semblant a Andalusia en 44,50%.

A Catalunya, les principals empreses són d’origen català. El Grup Carrefour lidera el sector amb una quota de mercat de 23,75% en superfície de venda, juntament amb Caprabo, amb un 14,03% i, Condis amb un 7,56%. Les deu primeres empreses del sector representen un 78,19% del total del mercat analitzat.

Les principals empreses en superfície de venda, per demarcacions, són: Grup Carrefour a Barcelona, Girona i Tarragona; Caprabo, SA a Lleida i, Miquel Alimentació Grup, SA a les Terres de l’Ebre. Segons el treball de camp, en les 10 primeres empreses del sector, un 31,4% dels productes provenen de Catalunya, un 52,9% de la resta d’Espanya, un 13,1% de la Unió Europea i un 2,6% de la resta del món.

El treball també recull dades sobre la influència en el sector industrial i, assenyala que les distribuïdores més ben posicionades gaudeixen d’un major poder de compra o de negociació, el què suposa una barrera competitiva important per les altres empreses del sector i, per al petit comerç.

Finalment, s’analitza la presència i implantació de la marca blanca o marca de distribuïdor en els lineals de les principals empreses del sector. També es detecta que cada vegada més s’utilitza la marca blanca com a instrument de fidelització del client.

Les projeccions de futur són actualitzar i complementar el Llibre Blanc de la Distribució Comercial a Catalunya en el sector quotidià i ampliar successivament la recerca al sector d’equipament a la persona i, al sector d’equipament de la llar. L’estudi ha estat elaborat per l’equip del Servei d’Ordenació Comercial dirigit pel senyor Dídac Callejón.