La Generalitat endega una campanya per incentivar als propietaris de motocicletes i ciclomotors a passar la ITV

query_builder   19 març 2003 19:25

event_note Nota de premsa

La Generalitat endega una campanya per incentivar als propietaris de motocicletes i ciclomotors a passar la ITV

Durant el 2002, a Catalunya es van realitzar prop de 51.000 inspeccions tècniques a motocicletes

La Generalitat vol incentivar que els conductors de motocicletes i ciclomotors passin la ITV. Per aquest motiu, el Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme ha endegat una campanya de motivació, perquè els motoristes prenguin consciència de la importància de la seguretat en els seus vehicles. Entre les accions previstes de la campanya destaquen uns cursos de conducció segura i la distribució d’objectes que afavoreixen la seguretat dels conductors, com cascs, guants o caçadores, entre aquells que passin la ITV. Aquesta campanya, que té com a data d’inici l’1 de gener d’enguany s’allargarà fins el 30 de setembre.

Aquesta acció, dona continuïtat a la campanya de la Generalitat per passar l’ITV en motocicletes i ciclomotors d’una manera gratuïta, que ja es va dur a terme el juliol de 2002. Durant aquest període, més de 10.000 ciclomotors i motocicletes van passar la inspecció en les tres concessionàries oficials —RVSA; ECA-ITV, SA i ITEUVE TECHNOLOGY,SL— , xifra que va doblar la corresponent al mateix mes dels anys anteriors.

Pel que fa a l’etiqueta d’ITV per a les motos que es va presentar l’estiu passat, un 80% de les motocicletes i ciclomotors que passen la inspecció la porten enganxada en el seu vehicle. Aquesta etiqueta, similar a la dels automòbils, es una proposta de la Generalitat per incentivar als conductors que compleixin amb la normativa relativa a la seguretat de la seva moto.

Prop de 51.000 inspeccions tècniques a motocicletes

A Catalunya es realitza el 25% de les inspeccions de motocicletes de tot l’Estat. L’any 2002, s’han revisat a Catalunya 42.458 motocicletes, més d’un 4% que l’any anterior (40.651). Si es tenen en compte les segones inspeccions aquesta xifra arriba a les 50.864 inspeccions de motocicletes, un 5% més que l’any 2001 (48.437). El nombre de vehicles rebutjats a la primera inspecció ha estat del 20% (8.491 motocicletes), la mateixa xifra que l’any anterior.

Les deficiències que més han incidit en la seguretat dels vehicles inspeccionats l’any 2002 són la senyalització, l’enllumenat, i els eixos i la suspensió. En aquest sentit el 32% de defectes importants detectats són de senyalització, el 22% d’enllumenat, el 17% d’eixos i suspensió, i el 13% de condicionament exterior de la motocicleta. És de destacar el bon estat dels frens (només un 3% de les incidències han estat relacionades amb aquest tema) i de la direcció (no arriba a un 0,5%).

Les motocicletes que estan obligades a passar la ITV són aquelles que sobrepassen la cilindrada dels 50 cc. La periodicitat són 5 anys a partir de la primera matriculació i, a partir d’aquest moment, cada dos anys.

A hores d’ara, Catalunya compta amb una xarxa de 43 estacions fixes d’ITV —inclosa l’estació que avui entra en funcionament al Barri de Sant Andreu de Barcelona— repartides per tot el territori; 4 estacions mòbils, que tenen l’objectiu de descongestionar les estacions fixes, i 4 estacions mòbils agrícoles. Les estacions sumen un total de 93 línies d’inspecció.

Mesures per controlar el soroll de ciclomotors i motocicletes

Un 6% de les incidències detectades en la ITV de les motocicletes l’any 2002 fa referència a l’estat del bastidor, el motor i la transmissió. Dins d’aquest apartat és molt important l’element acústic. En aquest sentit cal destacar la campanya de la Generalitat de control acústic que s’està duent a terme, des de mitjans del 2001, a tots els municipis catalans.

El 80% del soroll ambiental de les zones urbanes és una causa directa del trànsit dels vehicles. Per aquest motiu, el Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme va endegar una campanya, juntament amb les empreses concessionàries per controlar la contaminació acústica als carrers dels municipis catalans. Els sorolls causats per ciclomotors i motocicletes són els que més incideixen en la contaminació acústica.

El 99% de les motocicletes (cilindrada superior a 50 cc) a Catalunya són vehicles de dues rodes. L’1% restant està format per motocicletes amb sidecar, motocicletes de tres rodes, motocarros i quadricicles. Aquestes dades corresponen al juliol de 2002. Aquest matí, el Director General de Consum i Seguretat Industrial, Josep Tous, després de presentar aquestes dades en roda de premsa, ha inaugurat la nova estació d’ITV, que ECA-ITV,SA ha obert al barri de Sant Andreu de Barcelona (C. Caracas, 10 B).