Els catalans es gastaran prop de 3.835 milions d'euros durant les festes de Nadal i Reis.

Avui s'inicia la campanya comercial de Nadal i Reis amb l'encesa de l'enllumenat nadalenc del Vendrell

query_builder   25 novembre 2002 13:37

event_note Nota de premsa

Els catalans es gastaran prop de 3.835 milions d'euros durant les festes de Nadal i Reis.

Avui s'inicia la campanya comercial de Nadal i Reis amb l'encesa de l'enllumenat nadalenc del Vendrell

Segons l’informe presentat avui pel Conseller d’Indústria, Comerç i Turisme, Antoni Fernàndez i Teixidó, la despesa per persona és de 605 euros.

El Conseller de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, Antoni Fernàndez i Teixidó, ha presentat avui els resultats de l’informe econòmic de les compres de Nadal i Reis a Catalunya. L’enquesta sobre el clima comercial que realitza la Generalitat de Catalunya preveu que durant aquestes festes els catalans ens gastarem aproximadament un total de 3.835 milions d’euros. Això equival a una despesa d’uns 605 euros per persona. Aquesta previsió comporta un increment de facturació en el comerç en termes reals del voltant del 5,1% respecte l’any anterior. Aquest percentatge és similar a l’evolució que està seguint l’Índex de vendes al detall de Catalunya en la seva variació interanual. 

Segons la distribució de la despesa per grups de productes, el 22% correspon a productes alimentaris i begudes no alcohòliques, el 7% a les begudes alcohòliques, i el 12% als articles de vestit i calçat. Pel que fa a la despesa en productes de regal vinculats al lleure i la cultura, els catalans destinem un 18% de la despesa, i un 17% a hotels i restaurants.

PREVISIÓ DESPESA NADAL 2002-2003

Segons una enquesta, els comerciants preveuen, en conjunt, una campanya similar a la de l’any 2001, però sense les alteracions lògiques que en el tram final de la campanya va suposar la introducció de l’euro. El 53,28% dels comerciants consultats preveuen una campanya de Nadal com la de l’any anterior, un 25,35% consideren que serà millor i, un 21,37% no creu que sigui millor com a conseqüència d’un l’alentiment del consum relacionat amb la despesa comercialitzable.

Pel que fa als establiments dels Centres Comercials Oberts de Catalunya, afronten la campanya consolidant els esforços que en termes de cooperació empresarial es duen a terme des de la implementació dels Plans de Dinamització del Comerç Urbà de la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, més del 83% del comerciants pensen dur a terme accions especifiques de promoció durant aquesta campanya de Nadal, tant a nivell individual del seu establiment, com a nivell col·lectiu, per tal de millorar el seu atractiu i renovar el compromís de qualitat en el servei que es presta al consumidor final.

Consells del Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme  per a un consum més responsable en aquestes dates

Es pot considerar que la compra nadalenca és una de les més impulsives. En aquest sentit, l’Institut Català del Consum de la Generalitat recorda als ciutadans una sèrie de consells que els podran ajudar durant aquests dies:

1. Fer una llista de les compres necessàries tant d’alimentació com de regals, sempre d’acord amb un pressupost prèviament establert. Comprant amb anticipació, es troba més varietat de productes i a millor preu.

2. Controlar l’ús de les targetes de crèdit.

3. Controlar les compres per impuls que desfan el pressupost.

4. Atenció amb les ofertes quan no es necessiten els productes.

5. Utilitzar els transports públics, evitant els dies i hores de major aglomeració.

6. Exigir sempre la garantia en la compra d’aparells i comprovar que les instruccions estiguin en català i/o castellà.

7. Comparar preus i qualitats en diferents establiments.

8. Tenir en compte que anar a comprar fora del municipi suposa una despesa addicional.

9. Preguntar per la possibilitat de canviar l’article comprat. Els comerciants només estan obligats a fer-ho si el producte és defectuós o bé anuncien aquesta possibilitat. Això és important quan es regala a tercers.

10. Quan es tracta de joguines, revisar que incorporin l’etiqueta CE que garanteix que el producte que es compra ha passat el control previ de seguretat.

Avui s’inicia la campanya de Nadal i Reis amb l’encesa de llums del sector comercial

Una de les iniciatives de la campanya és l’encesa de l’enllumenat nadalenc que es realitzarà durant la darrera setmana de novembre a bona part de municipis catalans amb l’objectiu que els consumidors puguin avançar les seves compres. Aquest avançament ve motivat per la modificació dels hàbits de consum dels darrers anys. En aquest sentit, comerciants i associacions de consumidors són els primers que aconsellen aquest avançament en benefici del consumidor. L’objectiu és avançar les compres d’aliments que es poden emmagatzemar o congelar. També es recomana reservar amb antelació els regals i aliments que, per les seves característiques, no poden ser adquirits fins el darrer moment.

Avui a les 18,30 hores, al Vendrell (carrer Alt), tindrà lloc l’acte oficial d’encesa de llums que simbolitza l’inici de la campanya de Nadal arreu de Catalunya. L’acte serà presidit pel Conseller de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, Antoni Fernàndez i Teixidó. A partir de les 17 hores, hi ha previst actuacions d’animació i espectacles als carrers comercials del municipi, especialment adreçats als infants.

Amb l’elecció del Vendrell, el Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme vol reconèixer la vitalitat comercial de la capital del Baix Penedès i el caràcter referent del seu comerç. Actualment, el comerç d’aquest municipi duu a terme el Pla de Dinamització, amb el suport de l’Ajuntament i la Generalitat, amb un pressupost de 117.534 euros.

L’estalvi energètic a les llums de Nadal

L’enllumenat de Nadal a Catalunya suposa un cost energètic total de 3,61 milions d’euros i, un increment addicional de consum d’energia d’un 30%. Amb l’objectiu d’informar sobre les mesures d’eficiència energètica en l’enllumenat nadalenc, l’Institut Català d’Energia (ICAEN) de la Generalitat de Catalunya ha adreçat a ajuntaments, consells comarcals, comerços, associacions de comerciants i centres comercials, recomanacions d’estalvi energètic. Les noves tecnologies d’il·luminació permeten produir tot tipus d’efectes lluminosos decoratius aconseguint al mateix temps estalvis d’entre un 50% i un 70% en el consum.

Entre d’altres mesures, l’ICAEN recomana la instal·lació de làmpades i garlandes de baixa potència; establir uns horaris d’encesa i apagada per disminuir el consum energètic i el manteniment correcte i periòdic de les instal·lacions per evitar qualsevol degradació.

Barcelona, 25 de novembre de 2002

Nota: A la web de l’Oficina de Premsa del Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, trobareu l’annex del calendari de fires de Nadal i Reis www.gencat.net/dict

44.000 comerços estan adherits a la campanya “DEIXA’T ESTIMAR’’ i al Codi de bones pràctiques

Actualment, ja són 44.000 els establiments que s’han adherit, directament o a través del seu gremi o associació, a la campanya “DEIXA’T ESTIMAR” i al Codi de bones pràctiques en el comerç. Durant les compres de Nadal i Reis els comerços exhibeixen el logotip “Som el teu Comerç. DEIXA’T ESTIMAR” com a garantia de la qualitat en el servei.

‘’Les bones pràctiques del comerç català’’ inclou 5 recomanacions adreçades a augmentar el nivell de satisfacció dels ciutadans amb el seu comerç de proximitat mitjançant l’excel.lència en el servei, i que són les següents:

1- Facilitar una bona informació sobre els productes que s’ofereixen, de manera que el client en pugui conèixer fàcilment les característiques i el preu. També cal diferenciar clarament quins són els articles en promoció i concretar de quin tipus de promoció es tracta.

2- Donar un tracte personalitzat al client, de manera que pugui valorar la qualitat humana i la professionalitat del botiguer. La formació en el coneixement del producte i la sensibilitat per captar les necessitats del client i les seves expectatives permeten donar un millor servei.

3- Mantenir una relació de confiança continuada amb el client, lliurant-li un comprovant de compra en tots els casos. L’atenció personal i directa de qualsevol consulta o motiu d’insatisfacció sobre el producte adquirit, i la decisió de trobar una solució ràpida a les peticions justificades del client, demostren la qualitat del servei. I, en cas de desacord, manifestant la disponibilitat a facilitar la resolució a través de les juntes arbitrals de consum.

4- Implicar-se en la cooperació empresarial, participant en les iniciatives col·lectives dels comerciants per incrementar la competitivitat i l’adaptació a les necessitats dels clients, a través dels gremis i associacions.

5- Col·laborar en la millora del paisatge urbà i de la vida ciutadana, cuidant la imatge externa de l’establiment (voreres, rètols, façana, aparadors); vetllant pels aspectes mediambientals en la gestió de residus, envasos i embalatges; facilitant l’accés a l’establiment, la permanència i l’acte de compra a aquelles persones que necessiten especial atenció (infants, gent gran, gestants i persones discapacitades) fins i tot auxiliant-les quan es trobin en dificultats; i, finalment, participant en activitats cíviques, socials i culturals del poble, ciutat o barri, ja sigui a títol individual o bé a través del gremi o associació de comerciants.

La campanya “DEIXA’T ESTIMAR” és una iniciativa de la Generalitat de Catalunya amb el suport de les entitats representatives de les petites i mitjanes empreses comercials de Catalunya.