Es tracta d’una iniciativa endegada de forma conjunta pel Departament de Justícia i pel Departament de Relacions Institucionals i Participació per abordar el Pla director d’equipaments penitenciaris de Catalunya amb totes les parts implicades: representants del món penitenciari, social i local d’aquells municipis on s’instal•laran equipaments penitenciaris i també d’aquells on ja existeixen aquests equipaments.
Conclusions
A partir de l’anàlisi del desenvolupament de les dues sessions, que es van dur a terme al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada el dia 8 d’octubre passat, la primera, i al Centre Penitenciari Quatre Camins el dia 14 de gener, la segona, i en les quals hi havia representants del món penitenciari, de les administracions locals implicades i d’entitats socials i cíviques, es va arribar a una sèrie de conclusions que es poden resumir en quatre grans blocs:
Factors psicosociològics de l’entorn: els prejudicis manifestos o latents de la societat sobre el tema de les presons. S’ha de mitigar amb informació i comunicació la força de les idees preconcebudes sobre el fet d’acollir una instal•lació penitenciària en un municipi concret. Les accions informatives i pedagògiques i les estratègies de comunicació social positiva són bàsiques per ajudar a crear una opinió pública més favorable i desactivar els prejudicis més reaccionaris i negatius.
Gestació i desenvolupament dels projectes: aquest és un factor clau per a l’èxit i la millora de la relació entre presons, municipis i societat civil. S’han aplicat dinàmiques de participació, gestió i col•laboració entre els diferents sectors implicats a l’hora d’estudiar la creació de possibles equipaments penitenciaris i analitzar les seves característiques, dimensions i ubicacions.
Un tercer factor clau i estràtegic és el de les polítiques i accions de reinserció. Una bona gestió de les accions de reinserció, amb activitats que permetin les relacions entre població penitenciària i municipi, ajuden a la reinserció, però també tenen el valor afegit d’apropar i normalitzar les relacions i l’encaix entre l’equipament penitenciari i l’entorn.
Per últim, s’han d’aconseguir uns equipaments integrats des del punt de vista social, econòmic i ambiental.
Aquestes conclusions es tindran en compte i s’incorporaran a les diferents actuacions que té previstes la Secretaria de Serveis Penitenciaris per implementar el Pla director d’equipaments penitenciaris de Catalunya.
Els projectes més immediats són la creació de les comissions de seguiment dels centres penitenciaris, que integraran representants d’institucions, entitats i associacions dels municipis implicats.
Es preveu la creació d’oficines d’informació en els llocs on estigui previst construir un equipament penitenciari. La finalitat d’aquestes oficines és oferir, durant un període de temps, tota la informació sobre la nova instal•lació, sobre les caracterísitiques de l’activitat penitenciària i sobre temes relacionats amb la funció pública penitenciària i els sistemes d’accés a un lloc de treball als centres.
5