La C-14 constitueix al seu pas per les comarques del Tarragonès, el Baix Camp i l’Alt Camp un dels principals accessos al litoral per als vehicles que provenen des de l’interior per l’N-240 i una important via de comunicació per a la indústria i el turisme a la zona. Així, la Generalitat ha previst desdoblar el tram entre Reus i Alcover per tal d’incrementar-ne la capacitat i millorar-ne les prestacions.
La nova autovia
Les obres adjudicades avui consisteixen en dotar de les característiques d’autovia aquest tram de la C-14, que té 10 quilòmetres de longitud. D’aquesta manera, la via s’ampliarà a dues calçades de dos carrils, s’eliminaran revolts i es redefinirà el traçat amb l’objectiu de millorar la comoditat i la seguretat en la conducció.
L’autovia s’iniciarà al final de la variant de Reus i finalitzarà a l’enllaç amb la carretera C-37 a Alcover. Per al desdoblament, s’aprofitarà la calçada cap a l’oest de la carretera actual fins a la riera de la Selva, on el tronc es desplaçarà i es construirà un nou tram fins a Alcover d’uns 4,5 quilòmetres. Les calçades estaran formades per dos carrils de 3’5 metres d’amplada, vorals exteriors de 2,5 m, vorals interiors d’1,5 m i estaran separades per una mitjana de 2 m d’amplada. El projecte preveu la formació d’aquests enllaços:
- Enllaç de la Selva. La construcció d’una rotonda a diferent nivell resoldrà la cruïlla amb la nova carretera de la Selva del Camp-Constantí. Entre aquest enllaç i el de Reus nord, es construiran calçades laterals per a facilitar el trànsit local.
- Enllaç amb la carretera TV-7223. Es resol la intersecció amb aquesta carretera per mitjà d’un pas sobre el tronc de la C-14 i dues calçades laterals a ambdós costats del pont, entre el pas superior i el tronc de la carretera de la Selva.
- Enllaç del polígon Silva. Es millorarà l’enllaç actual amb la construcció d’una rotonda al costat oest, on connectarà el nou pont sobre la riera de la Selva i distribuirà tot el trànsit cap a Reus o Alcover.
- Enllaç amb la TV-7222. Dos ramals permetran efectuar els moviments entre Reus i Alcover.
D’altra banda, les obres inclouran la construcció de dues estructures: un viaducte, d’uns 90 metres de longitud, sobre el riu Glorieta i una passarel·la per a vianants a l’enllaç Reus nord.
Eix Vic-Ripoll
L’Eix Vic-Ripoll es recolza sobre la carretera C-17, que uneix de sud a nord els municipis de Vic, Sant Hipòlit de Voltregà, Torelló, Sant Quirze de Besora, Montesquiu i Ripoll, seguint en gran part la vall del riu Ter. Amb l’objectiu de millorar les comunicacions entre Ripoll, Osona i l’Àmbit Metropolità, la Generalitat ha previst desdoblar aquest tram la C-17 entre Manlleu i Ripoll.
Avui, el DPTOP ha iniciat el procés d’informació pública, durant un mes, de l’estudi de viabilitat de l’Eix Vic-Ripoll, que inclou l’estudi de viabilitat econòmica i l’avantprojecte de concessió de la infraestructura. Aquesta concessió comprèn l’explotació de l’Eix (des de l’enllaç de Centelles), de 49,4 quilòmetres de longitud, així com el desdoblament del tram entre Manlleu i Ripoll, d’uns 26,5 quilòmetres. Es preveu que es liciti la primavera vinent per tal d’iniciar les obres el tercer trimestre de 2006, amb una inversió d’uns 269,4 MEUR.
Característiques de l’actuacióLa nova autovia estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada per sentit de circulació i uns vorals exteriors de 2,5 metres. Una mitjana de 3 metres i un voral interior d’1 metre separaran els dos sentits. En les obres de desdoblament, es poden distingir cinc trams:
- Variant de les Masies de Voltregà (8,1 quilòmetres): La variant s’inicia al terme municipal de Manlleu, a l’enllaç entre la C-17, l’accés a Manlleu i la C-37 cap a Torelló i Olot. A partir d’aquest punt, la carretera creua el riu Ter amb un viaducte fins arribar a la zona de l’actual C-17. Enllaça amb la carretera actual i s’ubica l’accés de Sant Hipòlit de Voltregà. Posteriorment, l’autovia passa entre la carretera actual i el riu Ter, fins arribar a les Vinyoles d’Orís, on es torna a connectar amb l’actual C-17, que es desdobla. En aquesta zona, es preveu un enllaç amb la BV-5225, d’accés a Torelló.
- Final de la variant de les Masies de Voltregà - inici de la variant de Sant Quirze de Besora (5,3 quilòmetres): La plataforma actual es manté i els desdoblaments s’efectuen per un costat o un altre en funció de la morfologia del terreny. Es faciliten les connexions amb la xarxa de camins i amb la zona propera a la carretera mitjançant un enllaç a Can Branques. El projecte també inclou enllaços a Torelló, Borgonyà, a l’Espona i a Can Bajalou. El túnel situat a l’entrada de Sant Quirze de Besora es desdoblarà i s’ampliaran dos viaductes sobre el Ter.
- Variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu (4,9 quilòmetres): Aquest tram correspon al desdoblament de la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu. Les obres inclouen l’ampliació dels actuals enllaços de Sant Quirze de Besora amb la BP-4654, cap a Sant Agustí de Lluçanès, i de Montesquiu amb la BP-4655, cap a Alpens.
- Final de la variant a la Farga de Bebié - entrada del túnel de Terradelles (5,3 quilòmetres): L’actual túnel de la Farga es desdobla i es construeix un segon túnel d’uns 420 m de longitud que travessa el Turó de Bellavista. Aquest túnel nou constituirà el desdoblament en sentit Masies de Voltregà, mentre que el sentit Ripoll s’amplia la carretera seguint el traçat actual. D’altra banda, els ponts sobre el Ter es desdoblaran. Entre l’últim d’aquests ponts i la connexió amb l’antiga N-152a, es formaran dues calçades laterals per a recollir el trànsit dels camins i accessos actuals i incorporar-lo a la C-17. La connectivitat de l’autovia es facilita mitjançant els enllaços de la Farga de Bebié, el de la depuradora de Ripoll i els accessos al Camí de l’Aguilera i a Can Terradelles (N-152a)
- Túnel de Terradelles – Ripoll (2,9 quilòmetres): S’aprofita la carretera actual per a formar una de les calçades de la futura autovia. L’enllaç amb la carretera C-26, cap a Berga, permet també l’accés a la depuradora i, mitjançant unes calçades laterals, a la Colònia de Santa Maria i a Cal Rovelló. L’entrada a Ripoll també es planteja mitjançant calçades laterals i una rotonda.El finançament
La modificació de la Llei de carreteres aprovada el maig passat pel Parlament de Catalunya facilita la construcció de noves autovies ja que agilitza la tramitació dels projectes i en preveu el finançament mitjançant el contracte de concessió d’obra pública, com és el cas de l’autovia Reus-Alcover i de la Vic-Ripoll. Aquesta fórmula introdueix la possibilitat que els agents privats construeixin i explotin una infraestructura viària per un període determinat de temps, el finançament de la qual recau en l’Administració i no en l’usuari.
Grans eixos viaris
Amb l’adjudicació de l’Eix Reus-Alcover i l’exposició a informació pública de l’estudi de viabilitat de l’Eix Vic-Ripoll, la Generalitat segueix avançant en la materialització del Programa de grans eixos viaris. Aquest pla té com a principals objectius respondre a les necessitats de mobilitat en àrees estratègiques, per població o activitat econòmica, i contribuir a un desenvolupament equilibrat al país.
Dins d’aquesta planificació, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques també té en marxa aquestes actuacions:
- Desdoblament Palamós-Palafrugell: El 28 de novembre van començar les obres del desdoblament de la C-31 en aquest tram.
- Eix Maçanet de la Selva-Platja d’Aro: L’octubre passat es va adjudicar l’eix Maçanet de la Selva-Platja d’Aro.
- Eix Transversal: S’està redactant l’avantprojecte de construcció i explotació del desdoblament de tot l’eix Transversal.
Trobareu més informació a http://www.gencat.net/ptop
2