El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, juntament amb el director general de Ports i Transports, Esteve Tomàs, i l'alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, han obert avui al públic el punt d'atenció al ciutadà (PAC) de les obres de perllongament de la línia d'FGC en aquest municipi. La instal·lació, situada al Casal Pere Quart, permetrà a la ciutadania rebre informació i resoldre dubtes sobre el desenvolupament dels treballs. El PAC, que ha tingut un cost de 55.000 euros, funcionarà fins que s'acabi l'actuació. Es preveu que les obres es puguin licitar el primer trimestre de l'any vinent i que s'iniciïn l'estiu del 2007 amb una durada d'uns quatre anys.

Un espai cèntric per a informar els ciutadans

El PAC té una superfície d’uns 70 m2 que inclou la zona d’atenció al ciutadà i una exposició que proporciona una informació àmplia i visualment atractiva sobre el projecte de perllongament, tant pel que fa a les seves característiques com a la seva repercussió sobre la mobilitat a Sabadell. S’ha instal·lat en un lloc cèntric de la ciutat, el Casal Pere Quart (Rambla, 69), per tal de facilitar l’accés als ciutadans que vulguin conèixer de prop les particularitats d’aquesta obra que permetrà dotar la ciutat d’un servei de metro propi i integrat en la seva xarxa de transport públic metropolità i connectat amb el servei de Renfe. L’horari d’obertura és de 10 a 14 i de 17 a 20 h de dilluns a divendres i funcionarà des d’avui fins que finalitzi l’obra.

El PAC compta amb la presència d’un tècnic d’informació que atendrà els dubtes dels visitants i incorpora, a més, l’exposició del projecte. Aquesta mostra està integrada per diversos plafons amb fotografies i textos que expliquen la ubicació de les noves estacions i les zones a les quals es donarà accés, i també descriuen les millores i els avantatges que suposarà l’increment del transport públic.

Arribar als 7 milions d’usuaris en els propers anys

L’exposició també fa referència a l’impuls que donarà el perllongament a la mobilitat a la ciutat. Així, explica que es preveu que les noves estacions facin les funcions d’un metro dins el municipi i es pugui passar dels 3,8 milions d’usuaris anuals actuals d’FGC a Sabadell a 7 milions en els propers anys. Així mateix, s’exposa una maqueta d’una tuneladora que serà el mètode utilitzat per perforar el subsòl. També es projecta un vídeo documental amb el contingut del projecte, imatges antigues de la línia al seu pas per la ciutat i simulacions en 3D de les futures estacions.

Els orígens del servei

L’exposició també explica l’origen de la línia que uneix Barcelona amb el Vallès Occidental que es va iniciar el 1893, quan es va crear la Compañía del Ferrocarril (Barcelona-Sarrià), que més tard va ser absorbida per la nova societat Ferrocarril de Sarrià a Barcelona. El 1911 es va projectar la seva prolongació cap a la comarca vallesana. El 1920 va tenir lloc l’inici de les obres del tram que va des de Sant Cugat del Vallès fins a Sabadell, que es van acabar al cap de dos anys, el 1922.

El nou metro urbà de Sabadell

Es preveu que les obres del perllongament d’FGC a Sabadell es puguin licitar el primer trimestre de l’any vinent i iniciar-se l’estiu del 2007 amb un termini d’execució d’uns quatre anys. El pressupost és d’uns 327 MEUR.

El perllongament de la línia d’FGC suposa la construcció de 4,2 km de via, la creació de quatre noves estacions a l’interior del municipi, la remodelació de la de Sabadell-Estació i la substitució de l’estació Sabadell-Rambla, on ara acaba la línia, per una nova estació a la plaça Major que permetrà igualment donar servei als usuaris de la zona. Així, a partir de Sabadell-Estació el traçat continuarà cap al sud fins a aquesta nova estació. Més endavant, el traçat pujarà cap a les estacions Eix Macià i Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe, i acabarà més al nord a ca n’Oriac, on s’hi ubicarà, a més de l’estació, la zona de cotxeres i una cua de maniobres.

El nou traçat de la línia d’FGC es farà amb tuneladora, ja que aquest mètode permet minimitzar l’afectació sobre la superfície i maximitza les condicions de seguretat de l’obra. La totalitat del traçat transcorrerà a través d’un doble túnel de 6,75 metres de diàmetre de via única.

4 noves estacions

Les quatre estacions de nova construcció són amb andanes centrals, amb escales fixes i mecàniques, ascensors i sortides d’emergència.

 · Sabadell-Estació: les actuacions que s’han de dur a terme preveuen l’ampliació de la zona d’andanes i la construcció d’un segon vestíbul, ampliant l’àrea d’influència i facilitant l’intercanvi entre busos i ferrocarril.

 · Plaça Major: se situarà al centre històric de la ciutat, una zona de gran activitat. A partir d’aquí la línia continuarà en sentit nord-est.

· Eix Macià: s’ubicarà a l’encreuament del carrer de Pi i Margall amb els carrers de Borràs i del Papa Pius XI i permetrà donar servei a l’Eix Macià, que és el centre de negocis i d’oci de la ciutat.

· Plaça Espanya: estarà situada a la plaça d’Espanya per tal de crear un nou intercanviador FGC-Renfe que afavorirà la intermodalitat.

· Ca n’Oriac: s’ubicarà sota el carrer de l’Himàlaia, entre els carrers de Vinhamala i dels Alps. També es preveu ubicar darrera de l’estació 400 metres de cotxeres i 250 metres de cua de maniobres.

2  

Imatges

Fotografia 2

Fotografia 2 1758

Fotografia 1

Fotografia 1 1954