El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat la licitació de les obres d’ampliació i construcció d’un nou edifici a l’estació d’autobusos d’Olot, per un import de prop de 5 MEUR. El projecte permetrà ampliar la superfície ocupada per les instal·lacions de l’estació dels 1.880 m2 actuals a 2.500 m2, incrementar el nombre d’andanes de 6 a 10 i millorar de manera notable les seves prestacions i nivell de servei als usuaris. Es preveu que aquests treballs s’adjudiquin a finals de juny i comencin al setembre, amb un termini d’execució de 12 mesos.

Amb l’objectiu de millorar les prestacions de l’estació d’autobusos d’Olot i, d’aquesta manera, fomentar l’ús del transport públic en aquest municipi, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha impulsat un ambiciós projecte de renovació de les actuals instal·lacions. Així, el DPTOP ha iniciat la licitació de les obres que permetran modernitzar i ampliar un 30% la superfície de l’estació i dotar-la d’un nou edifici d’arquitectura singular. Aquesta estació va comptar, segons dades de 2004, amb uns 315.000 viatgers.

Descripció del projecte

 El projecte de renovació de l’estació d’autobusos d’Olot comprèn les actuacions següents: Ampliació de les instal·lacions: Actualment, l’estació ocupa una esplanada de 1.880 metres quadrats. Les obres que ara es liciten permetran ampliar la seva superfície fins als 2.500 metres quadrats. L’ampliació es durà a terme aprofitant el solar situat al costat del carrer Fluvià (actualment destinat a aparcament públic a cel obert). El projecte inclou la urbanització de l’esplanada.

 Increment del nombre d’andanes: L’estació augmentarà la seva capacitat i nivell de servei amb l’increment del nombre d’andanes, de les 6 actuals a 10.

Ampliació de l’aparcament soterrani: L’actual aparcament públic soterrani doblarà la seva superfície, que passarà a ser de 3.550 metres quadrats i el nombre de places augmentarà de les 82 actuals fins a 134, més 34 noves places per a motocicletes. Aquesta ampliació s’efectuarà pels costats sud i nord.

 Formació de nous accessos: L’extensió cap al sud de l’esplanada ha de facilitar la connexió entre el carrer Secretari Daunís i el carrer Fluvià: el carrer Secretari Daunís es perllongarà sobre el pla superior de l’estació i baixarà en rampa fins a la cruïlla entre el carrer Fluvià i el carrer Castellà Lloveras. D’altra banda, el projecte inclou la construcció d’un nou accés d’entrada a l’aparcament soterrani des del carrer Bisbe Lorenzana.

Construcció del nou edifici de l’estació i enderroc de l’actual: La nova terminal tindrà una superfície construïda de 377 metres quadrats i comptarà amb un disseny singular.

 Informació als usuaris: Les obres també preveuen la instal·lació d’un nou sistema audiovisual d’informació als usuaris a l’interior de l’estació i a les andanes i la renovació del sistema de megafonia.

El projecte preveu dur a terme aquestes actuacions a partir d’una planificació que permetrà mantenir l’activitat de l’estació durant l’execució de les obres.

Disseny de l’espai i de la nova terminal

El projecte que ara es licita dissenya una proposta d’ordenació de les instal·lacions que potencia el caràcter central de l’espai d’ús dels viatgers i dels autobusos i que afavoreix les maniobres i moviments dels vehicles.

En aquest sentit, una illa central contindrà la nova terminal, envoltada per les andanes; en un costat, s’ubicaran sis andanes per a les línies regulars i en l’altre, quatre per a les discrecionals. L’illa central s’envolta d’un anell viari que regula els moviments d’entrada, sortida i estacionament. Sobre les andanes, es construiran dues grans marquesines, subjectades per pals d’acer laminat.

La coberta de l’edifici de l’estació es formarà a partir de tres nivells d’alçades. Les cobertes de les marquesines i del nou edifici s’estenen per cobrir la superfície de les andanes en una configuració de plans superposats, de contorns rectilinis, que contrasta amb la urbanització de la illa central de l’estació, que, per adaptar-se als girs dels vehicles, té un perímetre de formes corbes. La planta de l’edifici és d’arestes rectes i les façanes són plans que tallen els de les cobertes. Tot l’edifici es vesteix amb elements d’estructura lleugera: acer, vidre i xapa.

Captació d’energia solar

D’altra banda, el projecte inclou la instal·lació a la coberta d’una de les marquesines d’uns 200 mòduls fotovoltaics per a la captació d’energia que, posteriorment, es podrà injectar a la xarxa elèctrica. La quantitat d’energia produïda es podrà visualitzar per mitjà d’un monitor, en el marc del programa del DPTOP d’aprofitar les obres d’equipaments de transport per a la producció d’energies netes i contribuir, així, a la sostenibilitat del sistema del transport.

2  

Imatges

Estació d'autobusos d'Olot 2

Estació d'autobusos d'Olot 2 324

Estació d'autobusos d'Olot 1

Estació d'autobusos d'Olot 1 413