L’eix Vic – Olot per Bracons
L’eix Vic-Olot per Bracons es configura com la principal via de comunicació de la Garrotxa amb les comarques centrals. Un primer tram, constituït per les noves carreteres de Vic a Manlleu i de Manlleu a Torelló, es va construir fa uns anys. Actualment, el DPTOP té en marxa la nova carretera entre Torelló i la Vall d’en Bas, amb una longitud total de 19 quilòmetres. D’aquests, 10,6 corresponen al tram situat a Osona, 4,3 pertanyen al túnel de Bracons i uns altres 4,1 quilòmetres se situen a la banda de la Garrotxa.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques va introduir un seguit de millores al projecte per tal de minimitzar l’impacte ambiental i territorial de l’actuació. Entre aquests canvis, hi ha l’augment de la part de l’obra en túnel i viaducte, que en conjunt s’han triplicat en el tram que va de la boca nord del túnel de Bracons al final de l’obra; dels 800 metres inicials als 2.400 previstos ara. També cal destacar la reducció de pendents i carrils de circulació, dels quatre previstos inicialment a dos carrils –amb un tercer addicional per a l’avançament de vehicles pesants en la major part del recorregut.
En el cas del tram d’Osona, entre Torelló i la boca sud del túnel de Bracons, les millores adoptades no van fer necessari modificar el traçat de la carretera i les obres estan en execució. Pel que fa al tram a la Garrotxa, superada la tramitació corresponent, el desembre passat es van iniciar els treballs a la boca nord del túnel de Bracons i avui, el DOGC publica l’anunci pel qual es liciten les obres de la resta del tram, fins a la connexió amb la variant de Sant Esteve d’en Bas –variant que està en fase avançada d’execució.
Obres en licitació
Les obres ara en licitació consisteixen en la construcció d’una carretera de 4,1 quilòmetres de longitud. Una gran part del trajecte té pendents que varien entre el 5 i el 6,5%, motiu pel qual s’ha previst la construcció d’un carril addicional per a l’avançament de vehicles pesants al llarg d’uns 3,3 quilòmetres.
Així, la carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals de 2,5 metres. En el tram amb via lenta, es formen tres carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres. En els túnels i falsos túnels la via tindrà tres carrils de 3,5 metres, dos vorals de 0,50 metres, dues voreres de 0,6 metres i una mitjana d’1 metre.
En aquests treballs, cal remarcar la construcció de túnels i viaductes per tal de minimitzar l’impacte de la nova carretera en l’entorn; així, un 60% del traçat, uns 2,4 quilòmetres, transcorre en túnel o viaducte. En aquest sentit, destaca el túnel de la Codina, que tindrà una longitud de 1.450 metres. D’altra banda, es construirà el fals túnel de la Famada, de 122 metres, i el fals túnel de la Carrera de 94 metres, situats a prop de la boca nord del túnel de Bracons.
Pel que fa a estructures, el projecte inclou el viaducte de mas Rubió, que tindrà 565 metres de longitud i estarà format per una estructura mixta d’acer i formigó que constarà de 9 trams. Aquest viaducte evitarà l’impacte que suposaria la construcció d’un terraplè d’uns 30 metres d’altura, que és l’alçada de la carretera sobre la vall d’en Bas en aquesta zona. Altres estructures previstes són el pont sobre la riera de Joanetes, de 39 metres, situat al principi de l’obra, el pas sobre el torrent de la Roqueta, de 32 metres, i el viaducte sobre el Fluvià, de 90 metres, al final de l’actuació.
D’altra banda, les obres inclouen la formació d’una variant de 920 metres de longitud, que permetrà millorar la connectivitat de can Trona i els nuclis situats a l’entorn de la carretera. Aquesta variant tindrà dos carrils de 3 metres d’amplada i dos vorals de 0,5 metres.
Obres en execució
Actualment, estan en execució les obres del tram de l’eix Vic – Olot entre Torelló i la boca nord del túnel de Bracons. Aquestes obres tenen un pressupost de 187 MEUR i es preveu que estiguin enllestides la primavera de 2008. En aquest tram, s’han executat quatre dels cinc túnels previstos i s’han construït els estreps i les piles dels tres viaductes projectats. Quant a les obres al túnel de Bracons, s’han perforat prop de 3 quilòmetres des de la boca sud.
El desembre passat es van iniciar els treballs a la boca nord: s’ha desbrossat la zona, s’han habilitat els camins d’obra provisionals i s’ha format la pròpia boca del túnel. S’han perforat 45 metres de la galeria d’evacuació i es preveu que properament es comenci a excavar el túnel principal.
Variant de les Preses
Finalment, cal recordar que el DPTOP ha començat recentment la informació pública de l’estudi informatiu de les variants de les Preses i Olot, que permetran connectar la nova carretera de Bracons i la C-63 (de Santa Coloma de Farners a Olot) amb l’Eix pirinenc, al nord d’Olot.