Connexions viàries a la Terra Alta
L’itinerari d’Arnes a Horta de Sant Joan, Prat de Comte i l’Eix de l’Ebre (C-12) està format per diverses carreteres que en conjunt s’assignen a la xarxa comarcal i constitueixen l’element principal de connexió viària entre la part sud de la Terra Alta i la C-12. Amb aquest recorregut, les poblacions del sud de la Terra Alta es comuniquen amb Tortosa i, en general, amb el Baix Ebre i el Montsià, així com amb el corredor del Mediterrani.
Anteriorment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va condicionar el tram inicial d’aquest itinerari, a la T-330, entre el límit amb l’Aragó, a Arnes, i l’encreuament d’Horta de Sant Joan, amb una longitud d’uns 7 quilòmetres.
Avui, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, i el director general de Carreteres, Jordi Follia, han presentat a representants del Consell Comarcal de la Terra Alta i dels ajuntaments concernits el projecte que el DPTOP ha previst per tal de condicionar la resta del recorregut fins a l’Eix de l’Ebre, amb l’objectiu de millorar-hi la fluïdesa i seguretat del trànsit. Actualment, les obres estan en fase de licitació per un import de 42,3 MEUR i es preveu que s’adjudiquin el juny vinent. Els treballs s’iniciaran la tardor vinent i tindran una durada de 34 mesos.
Característiques del projecte
El projecte abasta les carreteres T-330 (entre Horta de Sant Joan i Prat de Comte), T-333 (entre Prat de Comte i la intersecció amb l’N-230), i l’N-230 fins a l’encreuament amb l’Eix de l’Ebre, a uns tres quilòmetres del nucli urbà de Xerta. Les obres permetran ampliar la via dels 6 metres actuals a 8 metres i dotar-la de vorals, alhora que suprimir o suavitzar revolts. D’aquesta manera, la longitud total del trajecte es podrà reduir en dos quilòmetres, dels 22,7 quilòmetres actuals a 20,6 i es milloraran les prestacions de les vies on s’actuarà.
Pel que fa a estructures, el projecte inclou la construcció de vuit viaductes –tres a la T-330 i cinc a l’N-230– per travessar rieres o barrancs, amb amplades que oscil·len entre els 21 i els 150 metres. Entre aquests, cal destacar el pont sobre el riu Canaletes, al terme municipal d’Horta de Sant Joan, format per 5 trams de 30 metres cadascun.
D’altra banda, es construirà un fals túnel d’uns 107 metres de longitud, al terme d’Horta de Sant Joan, a uns dos quilòmetres de l’encreuament d’accés a aquesta població. Aquesta estructura permetrà eliminar un revolt molt tancat situat actualment en aquest punt. El projecte es completarà amb la formació de cinc interseccions, la construcció de passos de fauna i la millora del drenatge i la senyalització.