La primera Llei que va aprovar el Govern de la Generalitat aquesta legislatura va ser la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen atenció especial. Dos anys després, ja estan en marxa tots els projectes dels 30 barris de Catalunya que han rebut ajuts fins ara, als quals s’afegiran abans de l’estiu els que siguin beneficiats per la tercera convocatòria. Per tal de potenciar l’abast de la Llei, als projectes impulsats pel DPTOP i els ajuntaments s’hi afegeixen ara els programes dels departaments de Medi Ambient i Habitatge, Salut, Treball i Indústria i Benestar i Família, que configuraran una política integral d’atenció als barris. Avui, a les jornades Barris amb projectes, s’ha fet balanç de l’aplicació de la Llei fins ara:
30 barris catalans han començat a executar els seus projectes de remodelació Abans de l’estiu, un 75% del Programa ja estarà en marxa, amb la incorporació d’una quinzena de nous barris i una inversió total de 600 MEUR Es preveu iniciar una inversió de 800 MEUR en 60 barris catalans aquesta legislatura Programes socials, sanitaris, laborals i d’habitatge s’incorporen als projectes en marxa per configurar una política integral d’atenció als barris

El president de la Generalitat, Pasqual Maragall, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, juntament amb la consellera de Salut, Marina Geli; el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar; el conseller de Treball i Indústria, Jordi Valls, i la consellera de Benestar i Família, Anna Simó, han presentat avui el balanç de l’aplicació de la Llei de barris en el marc d’unes jornades celebrades a la Farga de l’Hospitalet de Llobregat.

La Jornada d’avui té un doble objectiu: en primer lloc fer balanç dels dos primers anys d’aplicació del programa i, en segon lloc, presentar les actuacions complementàries concebudes pels departaments de Medi Ambient i Habitatge, Salut, Treball i Indústria i Benestar i Família per tal d’incrementar encara més l’abast de la Llei. D’altra banda, s’han constituït comissions de treball on alguns dels ajuntaments beneficiaris d’ajuts han pogut exposar les actuacions més emblemàtiques.

Una política integral de millora dels barris: els programes complementaris

Atès que la millora de les àrees urbanes amb necessitats especials necessita sovint d’actuacions que van més enllà de la vessant urbanística, altres departaments de la Generalitat han acordat sumar-se als projectes en curs que està impulsant la Llei de millora de barris.

D’aquesta manera, desenvoluparan programes d’intervencions complementàries als municipis que han estat beneficiaris en les diferents convocatòries d’ajuts per tal de millorar l’atenció sanitària, vetllar per la integració laboral dels col•lectius en risc d’exclusió o facilitar la integració dels nouvinguts.

Aquests departaments incrementaran la dotació econòmica que percebran aquests municipis amb el seu propi pressupost inversor, creant així sinèrgies amb el programa del DPTOP i permeten una aproximació pluridisciplinar als problemes d’aquestes àrees.

Els diferents departaments impulsen ara els seus plans que s’aniran concretant en els diversos barris i que s’integraran en els projectes en marxa d’acord amb cadascun dels ajuntaments.

Prevenció i promoció de la salut

Les persones grans - que viuen soles o amb la seva família -, els infants i els joves, i les famílies nouvingudes, entre d’altres, són els grups de població més freqüents en els barris beneficiaris dels ajuts de la Generalitat de Catalunya.

El Departament de Salut participa en aquesta iniciativa del Govern amb projectes concrets que responen a les prioritats en salut: la prevenció, la promoció de la salut i l’atenció preferent a grups i persones amb necessitats específiques.

Exemples d’aquest tipus de projectes són la formació de grups de mares adolescents amb nadons per al suport en la seva funció de cura i atenció, l’atenció domiciliària a la gent gran, tallers per a la prevenció de les drogodependències, grups de mares d’altres cultures amb mediadors interculturals per poder seguir les pautes preventives en embarassos i atenció als infants, accions de coordinació amb els serveis socials per temes de violència familiar, entre d’altres.

Cada ajuntament i equip del centre de salut realitzarà una anàlisi de les seves necessitats i definirà quina o quines d’aquestes accions són prioritàries en el seu barri.

Rehabilitació i habitatge assequible

El Departament de Medi Ambient i Habitatge ja té compromesos 30 MEUR per a programes de rehabilitació d’edificis, que se centraran especialment en la supressió de barreres arquitectòniques, la instal•lació d’ascensors, l’adequació de les xarxes de sanejament i la millora de l’eficiència energètica.

Aquests programes s’articularan mitjançant la signatura de convenis amb els ajuntaments i la definició dels barris on s’actua com a conjunt d’especial interès, i suposaran incrementar en un 10% les subvencions ordinàries previstes per a aquests supòsits.

Mitjançant aquesta aportació addicional, es podran atorgar ajuts per a la rehabilitació que, en aquests barris, podran arribar a cobrir el 60% de l’import de l’actuació a realitzar.

Paral•lelament, s’ha acordat amb diversos ajuntaments beneficiaris dels ajuts de la Llei la signatura de convenis per impulsar la construcció de noves promocions d’habitatges de protecció oficial i equipaments complementaris destinats als col•lectius de joves i gent gran. En dos casos s’ha establert un protocol conjunt entre els ajuntaments i l’INCASOL per a actuacions de remodelació integral en determinats sectors del barri on s’actua.

En aquests moments ja s’han iniciat actuacions en 19 dels 30 barris beneficiats pels ajuts de la Llei.

Pla de polítiques actives d’ocupació

El Departament de Treball i Indústria posa en marxa enguany un programa pilot d’aplicació de polítiques actives d’ocupació adreçat als barris que van rebre ajuts de la primera convocatòria de la Llei de barris, amb l’objectiu de desenvolupar el teixit econòmic i ocupacional del barri, i centrar-se en l’atenció a les persones i l’accés a les noves tecnologies.Els col.lectius que es consideren prioritaris són les persones aturades en situació de risc d’exclusió social com, per exemple, els discapacitats o les persones derivades pels serveis socials municipals; els joves amb fracàs escolar; les persones aturades de llarga durada i/o majors de 45 anys, i dones amb baixa qualificació professional.

El Departament de Treball i Indústria aportarà 9,3 MEUR per implementar aquest programa pilot, que s’aplicarà en un total de 12 municipis i 13 barris, amb una població total de 230.000 persones.

Els programes ocupacionals inclosos en aquest programa pilot són els següents:

• Agents d’ocupació i desenvolupament local. Són tècnics, titulars superiors o de grau mitjà, que treballen en un projecte de desenvolupament local

• Estudis i campanyes: són eines que permeten als ens locals i a les entitats analitzar les potencialitats de desenvolupament, diagnosticar el territori, implementar accions i fer-ne la difusió

• Plans d’ocupació amb entitats locals: són programes de contractació de treballadors aturats per a la realització d’obres i serveis d’interès general i social

• Cases d’ofici: són programes públics d’ocupació que tenen com a finalitat donar formació i treball a persones aturades, mentre participen en un projecte d’utilitat pública o d’interès general, i facilitar la seva incorporació al mercat laboral

• Formació professional ocupacional: els cursos estan adreçats a treballadors en actiu o situació d’atur i tenen com a finalitat millorar la qualificació professional i la inserció laboral

• Programes de garantia social: són accions formatives que tenen la finalitat de proporcionar als joves que finalitzen l’educació secundària obligatòria sense assolir els seus objectius una formació bàsica i professional que els permeti incorporar-se a la vida activa, o bé prosseguir els seus estudis

Plans de qualitat social als barris

El Departament de Benestar i Família desenvoluparà durant el període 2006-2008 els nous plans integrals per a la qualitat social als barris (PIQS) amb la voluntat d’integrar en una dinàmica unificada el conjunt d’intervencions de caràcter social i comunitari que pugui acompanyar processos de millora i transformació dels barris de Catalunya.

Els PIQS tenen com a objectiu potenciar la interrelació entre tots els agents que intervenen en un mateix barri i contribuir a la cohesió de la societat civil de cada barri, així com simplificar els processos de gestió amb respostes úniques i unificades des de l’àmbit social.

Els eixos bàsics dels plans integrals de qualitat social que el Departament de Benestar i Família posa a disposició del món local s’emmarquen en l’acció coordinada dels programes següents en els barris i nuclis destinataris:

• Pla de ciutadania i immigració• Pla per a la inclusió i cohesió social• Plans de desenvolupament comunitari

El Departament de Benestar i Família, per aplicar els PIQS, duplica l’esforç pressupostari que actualment dedica a les actuacions en barris de Catalunya, amb el compromís d’invertir prop de 4,5 MEUR anuals fins a final de legislatura, una inversió que s’incorporarà als convenis marc que signa el Departament amb el món local.

Els projectes, en marxa

Pel que fa als projectes que han estat beneficiaris dels ajuts previstos a la Llei de barris, un any i mig després de la primera convocatòria de subvencions tots 30 estan ja en marxa.

Així, els 13 projectes de rehabilitació de barris escollits en la primera convocatòria de desembre de 2004 han començat a esdevenir una realitat. Els ajuntaments han tramitat els seus projectes, s’han creat els comitès d’avaluació i seguiment de tots els barris i s’han iniciat les diferents obres de rehabilitació en edificis, carrers i places.

Per exemple, recentment s’ha inaugurat a Manlleu el nou centre cívic Frederica Montseny i s’han instal•lat nous ascensors a l’Hospitalet de Llobregat. Tots els municipis tenen diverses obres en execució, com és el cas de la remodelació de carrers als centre històric de Balaguer o la millora de l’avinguda de Barcelona al barri de Ca n’Anglada de Terrassa.

A banda de les intervencions urbanístiques, els municipis han començat ja a aplicar els seus programes de millora de la cohesió social. Als barris de la Serra d’en Mena de Santa Coloma de Gramanet es fan ja tallers d’integració de dones immigrants i s’han realitzat diferents intervencions de mediació veïnal amb grups de risc. Pel que fa a Reus, s’ha començat a treballar amb la població drogodependent, fent-ne la detecció i derivant-la cap a serveis especialitzats, mentre que el barri de la Mariola de Lleida ha engegat les seves iniciatives per tal d’afavorir la inclusió de la població d’ètnia gitana.

En la primera convocatòria, el DPTOP va atorgar ajuts per valor de 99 MEUR i, en conjunt, aquestes actuacions hauran generat una inversió de 198 MEUR.

MUNICIPI / BARRIBalaguer / Centre històricManresa / Nucli anticReus / Barri del CarmeL’Hospitalet de Llobregat / Collblanc-TorrassaSanta Coloma de Gramenet / Serra d’en MenaBarcelona / Santa CaterinaSalt /Salt SetantaTerrassa / Ca n’AngladaBadalona / Serra d’en MenaManlleu /Barri de l’ErmOlot / Nucli històricLleida / La MariolaBarcelona /Roquetes

Pel que fa a la segona convocatòria, que es va adjudicar el juliol de 2005, va beneficiar 17 projectes tots els quals han començat a materialitzar-se. Alguns estan ultimant la tramitació dels seus projectes i abans de l’estiu es començaran a constituir els comitès d’avaluació i seguiment.

No obstant això, en tots els casos també s’han iniciat obres, com per exemple la urbanització de la plaça dels Jutjats al barri de Sant Cosme del Prat de Llobregat, la remodelació de carrers i la supressió de barreres arquitectòniques al barri del Campclar de Tarragona o la instal•lació d’ascensors exteriors a Cornellà de Llobregat. Entre les obres executades, es troba l’adaptació per a vianants de diversos carrers de Ripoll, com el carrer de Dama.

També en aquest cas, el DPTOP va atorgar subvencions per import de 99 MEUR que, sumant-hi l’aportació dels mateixos municipis, suposaran una inversió total als barris de 198 MEUR.

MUNICIPI /BARRIBarcelona - Poble SecBerga -Nucli anticCanovelles -Barriada novaCornellà de Llobregat -Sant IldefonsFigueres -Marca de l’HamGirona -Santa Eugènia-Can Gibert del PlaMataró - CerdanyolaMontcada i Reixac -La RiberaEl Prat de Llobregat - Sant CosmeRipoll - Barri vellSabadell -Parc fluvial riu RipollSant Boi de Llobregat - CasablancaSanta Perpètua de Mogoda -Can Folguera (1a fase)Solsona - Nucli anticTarragona -CampclarTortosa - Nucli anticVic - Barris sud

Un total de 53 municipis opten a la tercera convocatòria d’ajuts

El passat 15 d’abril es va tancar el periode de presentació de sol•licituds per a optar a la tercera convocatòria d’ajuts de la Llei de la barris. Un total de 53 municipis han presentat els seus projectes, que podran optar, com en les ocasions anteriors, a una subvenció total de 99 MEUR per part del DPTOP. Es preveu que el conseller de Política Territorial i Obres Públiques resolgui la convocatòria el proper mes de juny.

Les tres primeres convocatòries del Programa de barris hauran generat, així, una inversió global de 594 MEUR i incorporat prop de 45 projectes. El Govern preveu tancar la legislatura havent realitzat quatre convocatòries d’ajuts a càrrec del DPTOP, que hauran generat una inversió propera als 800 MEUR en uns 60 barris de tot Catalunya.

La primera Llei de la legislatura

La Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial respon a una de les prioritats del Govern de Catalunya: la millora de les condicions de vida de tots els ciutadans, especialment d’aquells que resideixen en els entorns urbans més fràgils i que aguditzen la fractura social.

Mitjançant aquesta Llei es va crear un fons financer a disposició dels ajuntaments que presentin projectes de rehabilitació integral de barris, àrees urbanes i viles en general. Les aportacions de la Generalitat representen prop d’un 50% del pressupost global de l’actuació, que cofinancen els ajuntaments.

Municipis beneficiaris

La Llei estableix que poden rebre finançament del Fons aquells municipis que presentin plans de millora per a barris o àrees, que es trobin, s’hagin trobat o puguin trobar-se en processos de degradació o urbanística, amb pèrdua o envelliment de població i amb problemes econòmica o socials greus, com ara elevades taxes d’atur.

Segons la Llei, l’elaboració i execució dels projectes correspon als municipis, i la selecció dels projectes i assignació dels recursos al Departament de Política Territorial i Obres Públiques.

Els criteris d’avaluació per determinar els barris beneficiaris tenen en compte la problemàtica urbanística i els dèficits d’equipaments i serveis de la zona. També es valoren les característiques demogràfiques, les problemàtiques socials i econòmiques més paleses, com ara la taxa d’atur, el nombre de persones beneficiàries de pensions assistencials o el percentatge de població en risc d’exclusió.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 469