El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i el president de la Fundació RACC de Catalunya, Sebastià Salvadó, han signat avui un conveni per a la creació d’un servei per Internet de recollida de propostes de millora de la xarxa viària catalana per part dels usuaris. D’altra banda, també han signat un acord per a l’aplicació d’un programa que analitza els equipaments de seguretat a les carreteres catalanes.

Aquest nou servei d’Internet té com a objectiu obrir un canal de comunicació per tal recollir les observacions dels usuaris sobre elements com la senyalització, la visibilitat o l’estat del ferm de les carreteres. D’aquesta manera, es pretén donar una informació directa i personalitzada als usuaris i, amb la seva ajuda i col•laboració, aconseguir una mobilitat més segura i eficient a Catalunya.

D’altra banda, l’aplicació del programa Road Proteccion Score també dotarà el DPTOP de dades molt valuoses per tal de millorar la seguretat a la xarxa viària catalana i donarà als conductors informació útil per adaptar la seva conducció a les característiques de via en què circulen.

Bústia d’atenció personalitzada

Aquesta iniciativa desenvolupa una eina que la Fundació RACC va crear fa 9 anys, sota el nom Via Directa, per recollir les opinions sobre la xarxa viària i que ha servit per traslladar a les administracions competents les propostes dels socis del RACC. La utilitat d’aquest canal de comunicació ha fet que el DPTOP i la Fundació RACC obrin aquest servei a tots els ciutadans de Catalunya.

El servei, operatiu a partir d’avui, consisteix en una bústia electrònica on qualsevol ciutadà podrà fer consultes o exposar queixes, propostes o suggeriments. La bústia serà accessible des les pàgines web del DPTOP, mobilitat.net i del RACC:

www.racc.net

www.gencat.net/ptop

www.mobilitat.net

A partir d’aquestes adreces, l’usuari accedeix a una bústia on a través d’un formulari fa arribar la seva consulta a les institucions. La Fundació RACC recopila i ordena les consultes i les fa arribar al DPTOP que en gestiona la resposta. D’aquesta manera, l’usuari tindrà una atenció personalitzada directa i el més ràpida possible de la seva petició. A més, les observacions dels usuaris permetran al Departament tenir informació actualitzada i constant de molts punts de la xarxa viària i això permetrà una efectivitat més gran en les tasques de manteniment i millora de les carreteres.

La bústia pas a pas

Un cop l’usuari entra al web des d’on pot enviar la seva consulta o suggeriment, accedeix a una plantilla en la qual ha d’omplir les seves dades personals. Només són imprescindibles el nom i el primer cognom per tal d’identificar-lo i el correu electrònic al qual se li enviarà la resposta personalitzada.

Seguidament, l’usuari pot descriure amb el màxim de detall possible el problema que ha detectat. Així, podrà posar la seva localització, elnom de la carretera i el punt quilomètric.

Posteriorment, pot descriure a través d’alguns ítems prefixats a la plantilla la tipologia del problema i descriure més extensament, si així ho vol, els seus comentaris, propostes o suggeriments. A més, hi pot adjuntar una fotografia o un croquis per precisar encara més la informació.

Finalment, l’usuari envia la seva consulta.

El procediment establert per gestionar les consultes i suggeriments comença per la seva recopilació. Aquesta tasca serà duta a terme pel RACC que les analitzarà i ordenarà per tipologia i competències. Un cop enviades per via telemàtica al DPTOP, aquest respondrà directament al correu electrònic facilitat per l’usuari a totes aquelles que tinguin a veure amb les carreteres de la Generalitat o sobre temes que siguin competència del Departament (mobilitat, transport públic, etc.). Si les consultes tenen a veure amb altres departaments o amb altres administracions, el DPTOP derivarà la consulta on correspongui.

Un cop al mes, la Fundació RACC i el DPTOP realitzaran un document resum amb les preguntes rebudes i contestades. D’altra banda, la Fundació publicarà bimestralment a la seva revista un reportatge sobre les consultes formulades i les respectives respostes.

Conveni RPS

La Fundació RACC i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya han establert un conveni per a l’aplicació del programa Road Protection Score (RPS) a les carreteres catalanes.

El RPS és una iniciativa que sorgeix del consorci EuroRAP (Programa europeu de valoració de carreteres). Aquest consorci està format per automòbils clubs europeus i administracions de carreteres. A escala europea compta amb el suport de la Comissió Europea, la FIA Foundation, ACEA (Associació europea de fabricants d’automòbils), i Toyota Motor Europe.

El protocol RPS realitza inspeccions de les carreteres analitzant-hi els equipaments de seguretat que protegeixen els vehicles en 3 supòsits d’accident: impacte frontal, sortida de via i impactes en interseccions. Les inspeccions a les carreteres catalanes seran efectuades amb el laboratori mòbil de la Fundació RACC: el MOVITEST.

El protocol RPS tindrà en compte la tipologia de la carretera, i assignarà d’1 a 4 estrelles a la carretera segons disposi dels elements de seguretat adequats per a cada tipologia.

L’objectiu principal del protocol RPS és donar una informació útil als usuaris per tal que aquests adaptin la seva conducció a les característiques de via en què circulen en funció de la protecció que aquesta ofereix. També servirà perquè el Departament de Política Territorial i Obres Públiques pugui identificar trams de carretera on cal millorar els elements de protecció. 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 352