La variant de Mataró és l’autopista C-32, que és lliure de peatge per als vehicles que fan moviments de curt recorregut, i que actualment suporta un important volum de circulació.
La intensitat màxima es registra al tram comprès entre l’enllaç amb l’autopista de Granollers (C-60) i l’enllaç de Mataró Oest, que dóna accés a l’Hospital i al centre comercial, amb uns 90.000 vehicles diaris. En canvi, pel tram entre els enllaços de Mataró Oest i Mataró Nord hi circulen 65.000 vehicles diaris.
A més d’aquesta disparitat de fluxos de trànsit, els enllaços existents a la C-32 a Mataró en direcció Barcelona són clarament insuficients, especialment en comparació amb els disponibles en direcció Girona.
Del conjunt d’enllaços de que disposa la variant, a dos es poden realitzar moviments de connexió amb Barcelona, mentre que, en el cas de la connexió amb Girona, es disposa de quatre enllaços. En canvi, el 80% dels desplaçaments per motius laborals es produeixen entre Mataró i l’àrea metropolitana de Barcelona i el 20%, en direcció a Girona.
Aquests dos fets, el trànsit intens en un dels trams de la variant de Mataró i la falta d’adequació dels accessos a les pautes de mobilitat reals, feia necessària una remodelació global de la C-32 al pas per aquest municipi.
La solució adoptada és la construcció de calçades laterals a banda i banda de la C-32 que canalitzaran el trànsit local, mentre que el de pas continuarà fent servir el tronc central de l’autopista. Així mateix, es remodelaran els accessos existents per tal de dotar-los de noves possibilitats de moviments i se’n construirà un de nou.
Calçades laterals per augmentar la permeabilitat
L’àmbit de l’actuació té uns 6 quilòmetres de longitud. S’inicia a la C-32 poc abans de l’enllaç amb l’autopista de Granollers (C-60) i finalitza després de l’enllaç amb l’N-II, al nord de Mataró.
Les calçades laterals tindran una longitud d’uns 5 quilòmetres, als que cal afegir el tram inicial d’alentiment a la sortida del tronc central de l’autopista i el tram d’acceleració per incorporar-s’hi de nou.
Segons el projecte que s’està redactant, es construirà una calçada lateral a cada costat de l’autopista. Cada calçada tindrà dos carrils de 3,5 metres, un voral esquerre d’un metre i un dret de 2,5 metres d’amplada. Els accessos, tant els que es remodelaran com el nou, comunicaran amb aquestes calçades laterals i no amb el tronc central de la C-32. La incorporació a aquest tronc es podrà fer pels dos extrems de les calçades laterals.
Nous moviments des dels enllaços
Pel que fa als enllaços, les principals actuacions previstes són les següents:
Enllaç amb la C-60: es remodelarà totalment per permetre el pas de les calçades laterals i s’hi afegirà el moviment de sortida de la calçada des del costat mar cap al nucli urbà de Mataró, que fins ara no era possible
Enllaç Mataró Oest 1: uneix les places de Gran Bretanya i França i dóna accés al centre comercial i a l’Hospital de Mataró. A més de la seva remodelació, un dels moviments del costat muntanya passarà a fer-se des d’un nou enllaç que es construirà a continuació d’aquest.
Enllaç Mataró Oest 2: aquest accés de nova construcció s’ubicarà a uns 600 metres de l’anterior, a la Riera de les Piques, i tindrà dues rotondes a ambdós costats de les calçades laterals. D’altra banda, el tronc central de la C-32 s’haurà de desplaçar uns 10 metres en un tram de 550 metres de longitud a continuació d’aquest accés per tal d’encabir-hi les calçades laterals.
Enllaç Mataró Nord: es reestructurarà íntegrament, no sols per adaptar-lo a les calçades laterals, sinó per fer possible moviments de connexió amb Barcelona que no existien, aprofitant el sistema de rotondes que hi ha a la carretera de Mata.
Enllaç Mataró Nord/N-II: aquest accés es remodelarà per permetre el pas de les calçades laterals.
1