L’objectiu principal d’aquesta actuació és restituir la dinàmica litoral i reduir l’acumulació de sediments que provoca la presència d’alguns ports.Les operacions de dragatge s’han acompanyat d’un acurat seguiment ambiental i de la realització d’analítiques dels sediments i de l’aigua. Atesa la bona qualitat dels sediments extrets, aquestes sorres s’han utilitzat per realitzar regeneracions de platges properes als ports que presentaven un estat més erosionat.
PORTVOLUM DRAGAT (m3) PLATGES REGENERADES Torredembarra 26.502 Torredembarra Vilanova i la Geltrú 39.443 Cubelles i Ibersol Port Ginesta 53.160 Riera Xica Masnou 92.456 Sud del port Premià 73.500 Sud del port Balís 59.562 Platja de l’estació de Llavaneres i platja al sud del port de Mataró Arenys de Mar 50.228 Platja Nova d’Arenys TOTAL394.851Aquestes actuacions de transvasament de sorres es repetiran periòdicament, per tal de restituir la dinàmica litoral. Els dragatges de transvasaments de sorres es realitzaran durant els mesos previs a la temporada d’estiu, per tal d’afavorir que la regeneració de les platges beneficiï als usuaris estiuencs. En aquest sentit, el DPTOP està redactant el projecte corresponent als treballs a executar la primavera vinent. En aquesta segona fase està prevista la incorporació de nous ports.
Ajuts per al dragatge
Per tal de portar a terme aquestes actuacions, que tenen un marcat caràcter ambiental, la Generalitat va signar un conveni amb l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET) i amb diverses empreses concessionàries de ports esportius comprometent-se a cofinançar l’actuació al 50% durant els primers anys, amb l’objecte de consolidar la periodicitat dels dragatges, i per tal de garantir el compliment de l’obligació d’aquests ports de fer el transvasament de sorres quan sigui necessari per restablir la dinàmica litoral i garantir l’estabilitat de les platges, atesa la incidència que tenen algunes d’aquestes infraestructures en els fluxos naturals dels sediments. És el cas dels ports de Torredembarra, Masnou, Premià i el Balís.
En el cas dels ports que no tenen establerta en el seu títol concessional l’obligació de transvasar sorres, però que s’ha constatat que afecten la dinàmica litoral, el dragatge el finança totalment el Govern català. En aquesta situació es troben els ports de Vilanova i la Geltrú, Port Ginesta i Arenys de Mar.
L’actuació, de la qual el DPTOP ha finalitzat ara la primera fase, no es pot considerar estrictament com de regeneració de platges, malgrat que, indirectament, serveixi per millorar-les. Actualment, la Llei de costes determina que les platges formen part del domini públic estatal i estableix que és competència del Ministeri de Medi Ambient realitzar les obres necessàries per la protecció del domini públic marítim terrestre i pel seu ús, així com la creació, regeneració i recuperació de platges.Malgrat això, la Llei de ports de Catalunya de l’any 1998, preveu que la Generalitat pugui establir un servei de dragatge i transvasament de sorres, en el cas que l’actuació estigui vinculada a un port i que el dragatge o regeneració sigui necessari per restablir la dinàmica litoral alterada per la infraestructura portuària.
1