La C-31 forma un eix de la xarxa bàsica de carreteres de Catalunya que connecta tota la costa catalana des de Tarragona fins a Figueres. El tram entre Palamós i Palafrugell pertany a l’Anella de la Costa Brava, que el Govern ha previst desdoblar totalment. Avui, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat les obres de desdoblament d’aquest tram, de 7 quilòmetres de longitud. Aquest tram presenta una intensitat elevada de trànsit durant tot l’any; en concret, el 2004 va registrar prop de 26.000 vehicles diaris de mitjana.
Els treballs dotaran aquest tram de les característiques d’una autovia, i d’aquesta manera, proporcionaran un nivell de servei més alt a la via i permetran millorar la fluïdesa i la seguretat del trànsit a la zona. Les obres, que suposen una inversió de 42,7 MEUR, tenen un termini d’execució de 22 mesos.
Millora de la mobilitat
La via estarà formada per un tronc central de dos carrils de 3,5 metres d’amplada per sentit de la circulació, una mitjana d’1 metre, voral interior d’1 metre i exterior d’1,5 metres. Per tal de millorar la mobilitat al territori, el projecte inclou la construcció d’aquests enllaços:
· Enllaç de Vall-llobrega: format per un pas inferior i una rotonda a cada costat del tronc de l’autovia.
· Enllaç la Ciutadella– Molines: format per dos ramals sota l’autovia.
· Enllaços de Mont-ras amb Palafrugell: tres rotondes superiors comuniquen la carretera amb Mont-ras i amb Palafrugell i les platges de Tamariu, Llafranc i Calella, per les calçades laterals.
· Enllaç la Morena – Palafrugell: un pas superior i una rotonda permetran accedir a la zona del cementiri i la urbanització la Morena.
· Enllaç Nord de Palafrugell: Es preveu una intersecció en “T” amb la carretera de Begur i Regencós i carrils d’espera i d’incorporació.
Actuació a Mont-ras
En aquest projecte, cal destacar l’actuació que es durà a terme al pas de la via per Mont-ras. Es preveu rebaixar la rasant del tronc de la carretera en un tram d’uns 600 metres, amb l’objectiu que el desdoblament no representi un element divisor. Al mateix temps, es construiran calçades laterals que aniran en voladís, per aconseguir una major connectivitat. El nivell inferior, que dóna continuïtat al tronc de l’autovia tindrà dos carrils de 3,5 metres per sentit, 1 metre de mitjana i vorals interiors i exteriors d’1 m. En el nivell superior, hi ha les calçades laterals amb dos carrils de 2 m, i vorals d’1,5 m.
Accessos a la Costa Brava
Entre les actuacions que el Govern de la Generalitat està duent a terme per tal de millorar els accessos de la Costa Brava i incrementar la capacitat de les seves principals vies de comunicació, cal destacar les següents:
· Maçanet-Platja d’Aro: L’octubre passat es va adjudicar, per un import de 63 MEUR, la concessió de l’autovia Maçanet-Platja d’Aro, que inclou la construcció del tram entre Vidreres i l’enllaç de l’Alou (Llagostera) i la conservació dels trams ja desdoblats –entre Maçanet i Vidreres i entre l’enllaç de l’Alou (Llagostera) i Platja d’Aro.
· Platja d’Aro-Palamós: Finalitzat el procés d’informació pública del desdoblament entre Platja d’Aro i Palamós, s’estan analitzant les al·legacions presentades, com a pas previ a la declaració d’impacte ambiental.
1