La posada en marxa del Consorci de Serveis Socials de Barcelona ha estat una de les prioritats compartides en matèria social, tant pel Departament de Benestar i Família com per l'Ajuntament de Barcelona. L'aprovació de la Carta Municipal, l'any 1998, recollia ja la seva creació en l'article 61.

La posada en marxa del Consorci de Serveis Socials de Barcelona ha estat una de les prioritats compartides en matèria social, tant pel Departament de Benestar i Família com per l’Ajuntament de Barcelona. L’aprovació de la Carta Municipal, l’any 1998, recollia ja la seva creació en l’article 61.

En els últims dos últims anys, l’establiment d’un nou marc de col·laboració entre el Departament de Benestar i Família i l’Ajuntament de Barcelona ha fet possible un acord definitiu que ha permès la constitució del Consorci i l’impuls necessari per subsanar el dèficit històric de Barcelona en equipaments socials.

L’acte d’avui, que és la primera reunió del Consell de Govern del Consorci de Serveis Socials, suposa la constitució formal d’aquest organisme. El Consorci de Serveis Socials de Barcelona s’estructura a partir del Consell de Govern i la Gerència, aquest darrer com a òrgan de gestió.

La consellera de Benestar i Família presideix el Consell de Govern i el regidor de Benestar Social n’és el vicepresident. La resta del Consell de Govern està format per cinc membres en representació de la Generalitat de Catalunya i tres membres en representació de l’Ajuntament.

En aquesta primera reunió del Consell de Govern es nomena la Comissió Mixta prevista als Estatuts del Consorci, la qual s’encarregarà d’elaborar, en el termini màxim de 6 mesos, el Pla Director del Consorci que es presentarà a l’aprovació del Consell de Govern.

El Consorci de Serveis Socials que ara es posa en marxa representa un pas endavant en l\'objectiu compartit entre ambdues institucions de millorar i expandir l\'oferta de serveis socials a Barcelona, de forma ordenada i ben estructurada, per tal de satisfer de forma progressiva les necessitats dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona.

El Consorci de Serveis Socials té com a principals funcions la planificació general en matèria de serveis socials en l’àmbit de Barcelona, així com la programació i la gestió de bona part dels serveis d\'atenció especialitzada.

Més de 50 nous equipaments socials

En aquesta mateixa línia de col·laboració institucional, el passat 13 de juliol de 2005 es va signar el Conveni d’Equipaments d’Atenció Especialitzada, per mitjà del qual la Generalitat es comprometia a la construcció o promoció de més de 50 nous equipaments a la ciutat de Barcelona, a partir de cessions de sòl realitzades, de forma gratuïta, per l’Ajuntament.

D’aquests nous equipaments, 35 són de titularitat pública i més de 15 a través de la col·laboració amb entitats privades d’iniciativa social del sector de persones amb discapacitat.

Des del juliol del 2005, data de signatura del conveni, l’Ajuntament ha cedit ja 21.800m2 de terreny, que corresponen a 17 solars que serviran per construir 25 equipaments públics (dels 35 equipaments de titularitat públics previstos). Els solars pels més de 15 equipaments concertats ja estan identificats i s’està treballant amb les diferents entitats interessades per definir el pla funcional i els costos d’inversió i funcionament dels projectes.

Si ens centrem en la previsió d’equipaments per aquest 2006 que preveu el Conveni, està previst l’inici dels tràmits per posar en marxa 12 equipaments de gent gran, 6 equipaments per a persones amb discapacitat i 4 equipaments per a infància i adolescència.

En aquest moments, la situació d’aquests 22 equipaments es la següent: hi ha tres projectes en fase d’obra i equipament, nou projectes en fase de redacció per iniciar les obres l’any vinent, quatre projectes en fase de reajustaments de planejament, i sis projectes més en els que s’està delimitant el solar, degut a canvis en el mateix o en els seus usos.

En el cas dels equipaments amb col·laboració privada, dels quinze projectes de serveis per a persones amb discapacitat, s’estan tramitant els convenis a signar entre la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’entitat sense afany de lucre, impulsora de cada establiment.

Encara en aquest àmbit, s’ha obert de nou la convocatòria de centres col·laboradors amb la Generalitat per a l’Acolliment Residencial de Persones Grans, amb l’objectiu d’acreditar 1.366 noves places residencials per a persones grans de la ciutat de Barcelona. D’aquestes, s’han acreditat ja 390 places. Abans de finalitzar l’any, s’ha previst concertar 600 més i la resta es tramitarien durant l’any 2007.

Atenció a la gent gran

  • De les 10 residències assistides, s’han cedit 8 solars i els altres dos solars ja són de la Generalitat. Els solars estan ubicats a Viladomat (Eixample), Via Favència (Nou Barris), Augusto César Sandino (Sant Andreu), Casernes de Sant Andreu (Sant Andreu), Can Ferrero (Sants), c/ Benavent (Les Corts), Mercat del Guinardó (Horta-Guinardó) i Avinguda Pare Claret (Sant Martí).
  • Dels 10 centres de dia, s’han cedit 8 solars i el altres dos ja són de la Generalitat. Els centres de dia estaran ubicats als mateixos edificis que les residències. A més, s’ha incrementat el total de centres de dia en un més situat a Marquès de Campo Sagrado, cedit per l’Ajuntament de Barcelona. Això suposa el 100% dels solars compromesos. En total, el conveni d’equipaments suposarà la creació de 1.520 noves places d’atenció a la gent gran. De fet, a final del 2006, les places de residència per a gent gran hauran incrementat en un 43,36%, sobre les disponibles a gener de l’any 2005, passant de 2.807 places a 4.024 places.

Atenció a persones amb discapacitat psíquica, física i amb malaltia mental

  • Per a l’atenció a persones amb discapacitats físiques, psíquiques i mentals, l’Ajuntament ha cedit 6 solars on es construiran 6 residències (amb un total de 280 places). Aquestes residències s’ubicaran a : Gran Via 970-972 (Sant Martí), Tres Pins (Sants), Mas Sauró (Sarrià), Montnegre (Les Corts), Aiguablava (Nou Barris) i Casernes de Sant Andreu (Sant Andreu).
  • Es crearan 2 residències per a persona amb discapacitat psíquica profunda, 2 residències per a discapacitats psíquica lleugera o mitja amb trastorn de comportament i 1 residència per persona amb gran discapacitat física.

Atenció a la infància

  • Pel que fa a l’atenció a la infància, l’Ajuntament de Barcelona ha cedit 2 solars, on es posaran en funcionament dos equipaments amb 60 places en total. Aquestes residències s’ubicaran a Mas Pins (Sarrià) i Aiguablava (Nou Barris). Queden pendents les cessions de 7 solars més que s’estan identificant.

A banda del Conveni d’Equipaments, Benestar i Família i l’Ajuntament de Barcelona van subscriure l’any 1995 un Conveni d’Atenció Primària, que unifica tota la cooperació en la realització de serveis socials a la ciutat de Barcelona. L’aportació econòmica del Departament ha anat augmentant any rere any i per aquest 2006, s’ha produït un increment del 37%. Per tant, s’ha passat dels 12 milions d’euros de l’any 2005 a 17 milions d’euros aquest any.

Un servei unificat i més eficaç

El Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona han signat també avui un conveni orientat a la gestió conjunta dels equipaments cívics i les oficines de Benestar i Família. El conveni impulsa un procés de creació d’un servei unificat d’informació i atenció, alhora que suposa la coordinació dels equipaments de la Generalitat amb els equipaments de promoció social de Barcelona, per tal d’assolir una millora en l’atenció als ciutadans i ciutadanes.

1  

Fitxers adjunts

Comunicat amb taules de les persones representats al Consorci

Comunicat amb taules de les persones representats al Consorci
DOC | 88