El Govern farà públic de manera periòdica el llistat de tots els informes i estudis que encarrega, en la línia de transparència a què es va comprometre, tal com ha avançat el president del Govern de la Generalitat, Pasqual Maragall, aquesta tarda al Parlament durant la sessió de control.
D’aquesta manera, periòdicament el Govern farà públic el motiu dels encàrrecs d’informes i estudis, les persones o empreses que els reben i el cost que tenen.
Com és preceptiu en qualsevol administració, en el desenvolupament de la seva actuació pública la Generalitat requereix d’estudis, anàlisis i projectes que encarrega als professionals i empreses que estan en condicions de prestar els seus serveis. Aquests treballs previs són necessaris per a l’execució de projectes, tant si són per a infraestructures com si són de política social o cultural.
Política de transparència
Els recursos que destina la Generalitat a informes i estudis figuren en els pressupostos públics, aprovats pel Parlament. Els dos darrers anys, el Govern ha respectat escrupolosament el pressupost assignat a aquest concepte en els pressupostos.
El Govern, coherent amb la seva política de transparència, ja va aportar tota la informació sobre els informes i estudis encarregats a empreses externes en resposta a una pregunta parlamentària. Pel que fa estrictament a l’Administració de la Generalitat, sense incloure els pressupostos dels organismes autònoms (GISA, ACA, etc.), l’any 2004 es van pressupostar 26,18 milions d’euros, dels quals se’n van executar 21,16 milions; i l’any 2005 es van pressupostar 34,69 milions d’euros i se’n van executar 33,50 milions. En canvi, l’any 2003 es van pressupostar 13,13 milions d’euros i se’n van executar 21,41 milions.
En els dos anys de la legislatura vigent, més d’un 66,5 % de la despesa total del Govern en estudis i informes, que inclou també els encarregats per organismes autònoms, correspon a departaments que, per la seva naturalesa, tenen més requeriment d’informes tècnics: Política Territorial i Obres Públiques, Salut i Medi Ambient i Habitatge.
En funció de l’especificitat de cada departament, els conceptes principals als quals s’imputen les despeses dels informes i estudis són els següents:
- Gestió de les inversions públiques: planificació, prospecció, control de l’execució i avaluació d’alternatives...
- Millora i avaluació de la gestió de l’Administració de la Generalitat, avaluació de serveis, dimensionament de recursos, gestió de bases de dades, serveis informàtics...
- Informes i assessories jurídiques i econòmiques, litigis, contractació, auditories, avaluació i gerència de riscos, gestió de carteres.
- Publicació, edició i difusió de tota mena de materials, actes públics, gestió de la comunicació.
- Processos de foment de la participació social en la vida pública (comissions, tribunals, jurats...).
16 de març de 2006
1