El text de l’Estatut aprovat en referèndum el passat 18 de juny obliga a la modificació i l’elaboració de diverses lleis al Parlament de Catalunya. En alguns casos, com és l’Agència Tributària i el règim especial de l’Aran, l’Estatut fixa un termini perquè la cambra catalana adapti la legislació actual al nou text.
1. Drets, deures i principis rectors:
Hi ha un total de 24 drets i 14 principis rectors que comportaran l’elaboració o modificació de lleis al Parlament de Catalunya. Pel que fa als drets, l’Estatut preveu, a través de la Disposició transitòria primera, un termini de dos anys per tal d’adaptar al nou Estatut les lleis del Parlament i les normes amb rang de llei del Govern vigents a l’actualitat i que puguin resultar incompatibles amb els drets estatutaris. Els drets, deures i principis rectors que necessitaran d’un desenvolupament legislatiu són:
Drets:
Art. 16: dret a rebre prestacions socials i ajuts públics per atendre les càrregues familiars.
Art. 20: dret a expressar de forma anticipada les instruccions sobre les intervencions i els tractaments mèdics.
Art. 21.3: regulació dels fons públics que es poden destinar a centres docents privats per garantir l’accés en condicions d’igualtat i a la qualitat de l’ensenyament.
Art. 21.5: dret a la formació professional i a la formació permanent.
Art. 21.6: ajuts públics per accedir en igualtat de condicions als nivells educatius superiors.
Art. 21.7: ajuts per persones amb necessitats educatives especials.
Art. 21.8: drets de participació de la comunitat educativa en els assumptes escolars i universitaris.
Art. 23.1: dret d’accés en condicions d’igualtat i gratuïtat als serveis sanitaris de responsabilitat pública.
Art. 23.2: dret a elegir metge o metgessa i centre sanitari.
Art. 23.3: en relació als serveis sanitaris públics i privats: dret a ser informats sobre els serveis als que es pot accedir, sobre els tractaments mèdics, el dret a donar el consentiment per a qualsevol intervenció, a accedir a la historia clínica pròpia i a la confidencialitat de dades sobre la salut.
Art. 24.1: drets d’accés a les prestacions de la xarxa de serveis socials de responsabilitat pública.
Art. 24.2: drets d’atenció a les persones amb necessitats especials.
Art. 24.3: dret a una renda garantida de ciutadania que asseguri els mínims de vida digna.
Art. 25.1: drets de formació i promoció professional i a accedir de forma gratuïta als serveis públics d’ocupació.
Art. 25.2: dret a percebre prestacions i recursos no contributius de caràcter pal·liatiu.
Art. 26: dret a un sistema de mesures que garanteixi l’accés a un habitatge digne.
Art. 27: drets mediambientals que requereixen que les lleis estableixin estàndards i nivells mínims de protecció i límits als drets d’informació.
Art.28.2: drets d’informació i de participació dels consumidors i usuaris.
Art. 29: drets electorals, dret a promoure iniciatives legislatives populars, dret de petició, dret a promoure consultes populars.
Art. 30: drets d’accés als serveis públics i a la bona Administració: les lleis han de regular les condicions d’exercici i les garanties relatives a l’obligació de les Administracions públiques de fixar les condicions d’accés i els estàndards de qualitat dels serveis públics i econòmics d’interès general i els supòsits en els què han d’adoptar cartes de drets dels usuaris i d’obligacions dels prestadors del serveis.
Art. 33.3 i 4: drets lingüístics davant de les administracions públiques. Les lleis han d’establir la forma en què s’ha d’acreditar el nivell de coneixement adequat i suficient de les llengües oficials a Catalunya per part de jutges, magistrats, fiscals, notaris, registradors de la propietat i mercantils, encarregats del Registre Civil, personal al servei de l’Administració de justícia i personal al servei de l’Administració de l’Estat situada a Catalunya. Tenint en compte l’article 143 del nou Estatut, aquesta llei pot ser catalana. Caldrà, però, estar pendents de la reforma de la LOPJ (Llei orgànica del poder judicial).
Art. 34: deure de disponibilitat lingüística.
Art. 36: drets en relació a l’aranès (en l’actualitat no es regula més enllà d’allò establert a la Llei 16/1990, de 13 de juliol, sobre el règim especial de la Vall d’Aran i és d’aplicació supletòria la Llei 1/1998 a dalt esmentada).
Principis rectors:
Pel que fa als principis rectors, contenen mandats dirigits als poders públics que en la majoria de casos requereixen la intervenció del legislador, per tal de modificar lleis ja existents o dictar legislació nova. Això succeeix, per exemple, en la protecció de les persones i de les famílies (art. 40); en les “polítiques de gènere” (art. 41); en la cohesió i benestar social (art. 4e); el foment de la participació (art.43); la promoció de l’educació, la investigació i la cultura (art. 44), el medi ambient (art. 46), l’habitatge (art. 47); la mobilitat i seguretat vial (art. 48); la protecció dels consumidors i usuaris (art. 49); el foment del català (art. 50); la cooperació al foment de la pau i cooperació al desenvolupament (art. 51); la promoció de les condicions per garantir l’accés sense discriminacions als serveis audiovisuals (art. 52); l’accés a les tecnologies de la informació i de la comunicació (art. 53) o el coneixement i el manteniment de la memòria històrica (art. 54).
2. Institucions:
Per donar compliment al contingut d’aquest Títol, caldrà la modificació o elaboració de lleis en un total de 21 àmbits, així com la constitució de la Comissió Bilateral i de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics. Així doncs, caldrà modificar o elaborar les següents lleis:
• Modificació de la Llei 3/1982, de 23 de març, del Parlament, el president i el Consell Executiu de la Generalitat.
• Caldrà dictar la Llei del Consell de garanties estatutàries, tot modificant la Llei 1/1981 del Consell Consultiu de Catalunya.
• Adaptació de la Llei del Síndic de Greuges (Llei 6/1984).
• Modificació de la de la Sindicatura de Comptes (Llei 6/1984).
• Elaboració per llei, que haurà de ser aprovada per la majoria absoluta del Ple del Parlament, dels termes per a la designació dels senadors (Disposició addicional primera).
• En l’àmbit de l’Administració de la Generalitat, modificació de la Llei 13/1989 d’organització, procediment i règim jurídic i el Decret legislatiu 1/1997, en matèria de funció pública.
• En l’àmbit de l’organització territorial i del govern local, s’haurà de regular per llei:
l’atribució de competències als municipis (art. 84 del nou Estatut).
la creació, modificació i supressió i establiment del règim jurídic de les vegueries (art.91).
el règim especial de l’Aran (art.94) en el termini de quatre anys (Disposició addicional cinquena).
la creació del Consell de Governs locals (art.85). . Això obligarà a modificar, entre d’altres, la Llei municipal (Llei 8/1987), la de les diputacions provincials (Llei 5/1987); la comarcal (Llei 6/1987); la de l’àrea metropolitana de Barcelona (Llei 7/1987) i la Carta municipal de Barcelona (Llei 22/1998).
• Establiment per llei del Parlament d’un fons de cooperació local (art. 219).
• Elaboració d’una Llei d’hisendes locals de Catalunya (art. 219 i 220).
• Elaboració de la llei electoral.
• Elaboració de la llei de consultes populars.
• Caldrà crear, per llei, l’Agència Tributària de Catalunya (art. 204), en el termini d’un any a partir de l’entrada en vigor de l’Estatut (Disposició final segona). Dins del termini de dos anys es crearà, d’acord amb l’Estat, un Consorci o ens equivalent que podrà transformar-se en l’Administració tributària de Catalunya.
I a més:
• Caldrà constituir, d’acord amb l’Estat, la Comissió Bilateral Generalitat-Estat prevista a l’article 183.
• Caldrà constituir la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat (art. 210) en el termini de sis mesos des de l’entrada en vigor del nou Estatut (Disposició final tercera).
• Caldrà constituir una Comissió integrada per les administracions de l’Estat, l’autonòmica i la local amb l’objectiu de fer un seguiment de l’acompliment de la Disposició addicional tercera (la inversió de l’Estat a Catalunya en infraestructures s’ha d’equiparar a la participació relativa del PIB de Catalunya amb relació al PIB de l’Estat per un període de 7 anys).
3. Administració de Justícia:
L’Estatut preveu, en aquest cas, la modificació i elaboració de lleis en 6 àmbits de la justícia:
• La possibilitat que el Parlament dicti una llei atribuint funcions al Consell de Justícia de Catalunya (art. 98).
• El Parlament també pot legislar sobre el personal no judicial al servei de l’Administració de Justícia en els àmbits previstos a l’article 103, inclosa la possibilitat de crear cossos propis de funcionaris.
• Correspon també a la Generalitat legislar sobre:
l’oficina judicial -d’acord amb la Llei orgànica- (art. 105)
els serveis de justícia gratuïta (art. 106.1)
els instruments i procediments de mediació i conciliació en la resolució de conflictes (art. 106.2)
• Es fixarà també per llei la capitalitat de les demarcacions judicials (art. 107.3).
4. Competències:
Per tal que el nou Estatut tingui una aplicació efectiva, es revisarà la legislació catalana vigent referent a totes les matèries que el nou text estatutari atribueix a la Generalitat com a competències exclusives o compartides, per tal d’adequar-la al nou abast de l’exclusivitat i del desenvolupament legislatiu.
5. Reforma de l’Estatut:
En aquest cas, el nombre de normes a modificar que planteja el nou text, són dues:
• Per tal de regular les propostes populars i municipals d’iniciativa de reforma de l’Estatut, s’hauria de modificar, d’una banda, la Llei d’iniciativa legislativa popular i, d’altra banda, la Llei municipal.
• També caldrà reformar el Reglament del Parlament per preveure la transformació de la proposta d’iniciativa popular o local en iniciativa parlamentària.
20 de juny de 2006
1