
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha anunciat avui que la tuneladora de l’L9/L10 reprendrà la marxa la setmana vinent, durant la visita que ha dut a terme de les últimes tasques de posada a punt de la nova roda de tall i la resta de la màquina. Es preveu que completarà el tram de túnel pendent fins a Lesseps a finals de l’estiu vinent.
Paneque ha posat en valor que els objectius del Govern “estan focalitzats a millorar els serveis públics de Catalunya”, amb “una mobilitat més eficient i moderna, que estalvia temps i amb criteris de sostenibilitat”. La finalització del tram central permetrà “guanyar accessibilitat a serveis crucials, com l’Hospital de Sant Pau, i també connectivitat amb l’Alta Velocitat ferroviària”, alhora que “reforça punts com el Campus Nord, Sarrià, Mandri, Sanllehy o Manuel Girona i estructura Plaça de Maragall”.
D’altra banda, L’L9/L10, “una obra de país”, ha assenyalat la consellera, “activa un sector econòmic important”, ha posat de relleu, i “crea llocs de treball qualificat”.
Les següents fites en la posada en funcionament del tram central corresponen a:
- A finals de 2027, es preveu la posada en servei del tram entre la Sagrera-TAV i Guinardó I Hospital de Sant Pau. Inclou les estacions de: Guinardó I Hospital de Sant Pau, Plaça Maragall, la Sagrera i Sagrera TAV)
- Durant el 2030, l’L9/L10 estarà operativa fins a l’estació de Lesseps. També entrarà en funcionament l’estació de Camp Nou.
- Durant el 2031, es posarà en servei el tram central, de manera que els combois ja recorreran l’L9/L10 sencera. Inclou les estacions de: Campus Nord, Sarrià, Mandri i Sanllehy.
- El 2032, entraran en servei les estacions de Manuel Girona i Putxet
La tuneladora, de prop de 100 metres de longitud i 12 de diàmetre, està actualment al pou de Mandri, on s’hi ha dut a terme en els últims mesos tasques de posada a punt i manteniment. Entre aquests treballs, cal destacar la substitució de la roda de tall de la màquina per una de nova, també híbrida (mixta), enfocada principalment a l’excavació del tram de pissarres a altes pressions de treball de la tuneladora. Completades les tasques necessàries, tot incloent els treballs previs de condicionament del pou de Mandri, la tuneladora reprendrà la marxa pròximament.
La màquina pesa més de 2.300 tones i, amb la nova roda de tall, està equipada amb més de 200 eines de tall. El sistema d’excavació del túnel és a secció completa, amb cinta transportadora per a evacuar el material excavat cap a l’exterior i una de les seves característiques principals és que manté la pressió adequada del front d’excavació i instal·la el revestiment definitiu del túnel a mesura que va avançant.
La profunditat del túnel del tram central és variable amb cobertures de terreny sobre la volta del túnel mínimes d’entre 30 i 40m, i fins a un màxim de 65 a 80 m en alguns trams del traçat.
Finalització de l’L9/L10
El Govern de la Generalitat està treballant en la finalització del tram central de l’L9/L10, de manera que quedin connectats els actuals ramals sud i nord i, així, assolir el potencial de l’L9/L10 i multiplicar-ne la demanda. Actualment, l’L9/L10 registra 27 milions de persones usuàries anuals i, un cop finalitzat el tram central, s’hi preveuen 113 milions.
En l’actualitat, estan en funcionament 38 quilòmetres en total de les línies L9 i L10 Sud i L9 i L10 Nord i 35 estacions. Les obres en marxa permetran posar en funcionament, per fases, 10 quilòmetres més per a donar continuïtat a aquestes línies i 12 estacions.
Aquesta és una actuació estratègica per a la xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona, ja que ampliarà la cobertura de la xarxa de metro i enfortirà el sistema de transport públic.
Actualment, resta per excavar un tram d’1,6 quilòmetres de túnel del tram central, entre les estacions de Mandri i de Lesseps. A més de les tasques de posada a punt de la tuneladora, que ara finalitzen, ja s’ha dut a terme la primera fase de la campanya d’auscultació i d’inspeccions prèvies d’edificis en l’àmbit del túnel pendent d’excavar, com a mesures de prevenció, vigilància i control de les obres
D’altra banda, està en execució:
- L’obra civil de les estacions de Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri i Sanllehy.
- L’estructura interior de les estacions de Guinardó|Hospital de Sant Pau i Plaça de Maragall
- La llosa intermèdia que separarà els dos sentits de circulació i el muntatge de via
- Les actuacions al macropou de la Sagrera que permetran connectar els ramals del nord amb el tram central.
Pel que fa als treballs necessaris d’instal·lacions de túnel, estan contractats els corresponents a senyalització ferroviària i recentment s’han adjudicat els de telecomunicacions i energia.
En paral·lel, es troben en redacció diversos projectes per a completar l’actuació.
Quan les línies L9 i L10 estiguin finalitzades, tindran una longitud total de 48km, 50 estacions i 17 intercanviadors, amb un tram comú de 16km i una demanda prevista de 113 milions d’usuaris anuals, el que permetrà treure de la xarxa viària 8.130 vehicles/dia.
Per obtenir imatges de la visita a l'interior del túnel i a la tuneladora:
Servidor web: http://intercanvis.tv3.cat
Servidor FTP: intercanvis.tv3.cat
usuari: pool_TV3
Password: NFQ7NG5w
www.efeservicios.com. Apartat POOL
I a www.acn.cat/pool:
- Usuari: acnpool
- Contrasenya: acn2025




