event_note Nota de premsa

Un projecte de Drets Socials i Inclusió, finalista als premis de l'European Social Network

  1. Es tracta del wSocial, un aplicatiu que agilitza tràmits, automatitza tasques i facilita la informació per a la presa de decisions, la planificació, l’avaluació i la transparència als professionals dels serveis socials.
El secretari general de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno Montaña (c), acompanyat del director de l'Àrea TIC .del Departament de Drets Socials i Inclusió, Jordi Amat Batalla, i la directora tècnica dels Serveis Socials del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Rosa Fumas.{"uuid":"41aa4411-6b6a-429e-b514-985874d3fe92","name":"amat-romero-fumas.jpeg","author":"DSI","type":"0","location":"0"}


El projecte wSocial del Departament de Drets Socials i Inclusió ha quedat finalista en la 25a edició dels European Social Services Awards (ESSA) en la categoria de Transformació Digital i Tecnològica dels Serveis Socials. Aquests premis, organitzats per l’European Social Network (ESN) i que es van entregar aquesta setmana a Madrid, tenen com a objectiu reconèixer les millors iniciatives i pràctiques en l’àmbit dels serveis socials arreu d’Europa.

El wSocial representa un canvi de paradigma en la intervenció social, tant per als professionals com per a les persones usuàries, perquè connecta i estandaritza els sistemes d’informació de les diferents àrees bàsiques de serveis socials (ABSS) i els de Drets Socials i Inclusió. Aquests sistemes d’informació eren molt heterogenis, sense integració entre ells ni amb el Departament de Drets Socials i Inclusió, cosa que provocava que sovint sigui la ciutadania qui hagi d’aportar-hi la informació i, fins i tot, adreçar-se a diferents organismes per aconseguir-la.

L’aplicatiu incorpora el diccionari Intersocial, que defineix un vocabulari controlat, codificat i estandarditzat per treballar en xarxa amb tots els serveis socials de Catalunya i l’SNOMED (estàndard terminològic internacional) per codificar els conceptes del diccionari i interoperar amb altres sistemes amb conceptes estandarditzats.

A més, conté dades de Salut, cosa que permet avançar cap a l’atenció integrada social i sanitària, una aposta de Govern. També està preparat per poder accedir a informació d’altres sistemes com Educació o Justícia i, fins i tot, d’altres administracions com l’Agència Tributària o la Seguretat Social, per tal que en un futur els i les professionals puguin saber a quina escola va un infant atès pels serveis socials o si una persona compleix els requisits de la renda garantida.

L’eina no només ofereix una visió 360 graus de la informació de la ciutadania que facilita la presa de decisions, la planificació, l’avaluació i la transparència. Gràcies a la intel·ligència artificial, també fa propostes d’intervenció tenint en compte les prestacions i els serveis existents, tant del Departament com dels ens locals.

Tecnologia al servei dels professionals

Aquesta eina és fruit del pla de transformació digital que està impulsant el Departament de Drets Socials amb l’objectiu de millorar l’atenció a la ciutadania mitjançant una gestió més eficient i una major integració amb altres entitats i administracions que col·laboren en la gestió dels serveis socials bàsics.

El pla té com a principal palanca tecnològica la plataforma eSocial, que agrupa 12 sistemes d’informació que estan transformant de forma transversal tots els àmbits del Departament, aportant màxima homogeneïtzació i eficiència, i de la mà del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI). Un d’aquests sistemes és l’wSocial, però també està en funcionament el tSocial (tràmits) i el dSocial (dades).