event_note Nota de premsa

Joan Carretero anuncia la voluntat de convertir l'AOC en una cruïlla de totes les administracions

El conseller de Governació i Administracions Públiques, Joan Carretero, ha anunciat avui la voluntat de convertir l’Administració Oberta de Catalunya (AOC) en un instrument que permeti rendibilitzar els esforços econòmics i de gestió del conjunt de les administracions públiques. Carretero ha presentat els vuit projectes en què treballa el Consorci Administració Oberta Electrònica de Catalunya i que tenen com a objectiu millorar la relació entre els ciutadans i les administracions públiques i consolidar un sistema que permeti estalviar temps i diners.

El primer projecte de l’AOC és facilitar que tots els ajuntaments disposin d’una solució per gestionar els seus tràmits per canals telemàtics amb un cost reduït i amb un temps d’implantació ràpid. El TRAM és un projecte que permet posar a l’abast dels municipis els 36 tràmits municipals més comuns i demanats pels ciutadans i fer-ho sense inversió tecnològica. Aquest projecte va superar una prova pilot a Castellar del Vallès i ara està en fase d’extensió. Durant el període 2005-2006 aquesta extensió es farà en 193 ajuntaments i s’incrementarà el nombre de tràmits i la seva complexitat.

El segon gran projecte es proposa simplificar la tramitació dels ciutadans evitant que se’ls demani cap document acreditatiu de què ja disposa l’Administració, amb la qual cosa s’assegura el compliment de la Llei orgànica de protecció de dades. Per a això caldrà desenvolupar una plataforma que permeti la interconnexió de bases de dades de les administracions i faciliti l’intercanvi d’informació de manera segura i legal. Cal tenir en compte que cada any es generen a Catalunya un milió i mig de volants del padró i s’expedeixen més de 100.000 títols de família nombrosa i més de 150.000 certificats d’hisenda. La mesura implicarà un estalvi per als ciutadans i per a la mateixa Administració.

El tercer dels projectes pretén facilitar l’intercanvi de volants telemàtics de padró electrònics entre les administracions amb garanties jurídiques i evitar que els ciutadans hagin d’acreditar el seu domicili. Durant el període 2005-2006 s’estendrà el projecte a cinquanta ajuntaments i a tres diputacions. Des del mes de gener ja s’estan fent proves pilot amb casos reals entre un districte de Barcelona i el CatSalut, amb bons resultats.

El quart projecte és el georeferenciador, és a dir, el desenvolupament d’una eina mitjançant la qual els ciutadans puguin conèixer l’oferta pública d’equipaments i localitzar el que més els interessi. L’eina ha de permetre també que els treballadors públics disposin d’informació georeferenciada i gràfica de les actuacions i incidències locals i que tot això es faci utilitzant els canals telemàtics per accedir a la informació, incloses les noves tecnologies mòbils.

Continuant amb els projectes, s’ha decidit treure la plataforma eaCat de l’àmbit de Governació i Administracions Públiques i situar-la en el Consorci AOC. L’eaCat funciona com una plataforma de tramitació amb seguretat i validesa jurídica entre les administracions locals i la Generalitat de Catalunya. Aquesta característica és la que ha portat a situar-la en l’entorn AOC amb l’objectiu de desenvolupar noves funcionalitats i estendre la plataforma actual entre les mateixes administracions locals.

Un dels objectius que busquen els nous projectes de l’AOC és rendibilitzar els esforços econòmics i de gestió del conjunt de les administracions públiques. En aquesta direcció apunta la priorització dels mòduls comuns a partir de l’evidència que algunes solucions per desenvolupar projectes de les diferents administracions poden ser solucions comunes. L’objectiu, doncs, és reduir els costos d’inversió i el temps d’implantació dels projectes de modernització de les administracions catalanes posant a la seva disposició les solucions tecnològiques que responen a necessitats comunes i que, per tant, es poden desenvolupar una vegada i ser reutilitzades per totes.

El setè dels projectes respon a la necessitat d’integrar la informació per facilitar-ne la consulta. La finalitat és facilitar als ciutadans l’accés a la informació rellevant de les administracions públiques (tràmits i gestions, serveis, equipaments públics, ofertes públiques de feina, formació pública, habitatge públic...). Per això, s’està treballant en un metacercador que facilitarà l’accés a la informació de tots els webs de l’Administració indexant les principals bases de dades en línia de l’Administració, presentant els resultats amb un enfocament de ciutadà i actualitzant els resultats com a mínim setmanalment.

Finalment, el darrer dels projectes prioritzats es basa també en la voluntat de dotar d’eines el conjunt de les administracions i, molt especialment, les locals. A l’abril sortirà la convocatòria d’ajuts per adaptar les aplicacions de gestió en els proveïdors de programari de les administracions locals per incorporar la signatura electrònica en les noves versions i difondre-ho a cost zero.