La Generalitat ha adjudicat, per mitjà de l’empresa pública GISA, diverses obres per un import de 70 MEUR en matèria de carreteres i de transport. D’entre aquestes, cal remarcar el soterrament de la ronda Nord de Granollers i de la línia d’FGC a Pallejà (2a fase). D’altra banda, s’han adjudicat diverses obres de millora en centres educatius, sanitaris, judicials i esportius per un import de 104 MEUR. El conjunt d’actuacions suposa una inversió total de 174 MEUR.

Pel que fa als projectes de millora de la xarxa viària catalana, cal assenyalar la segona fase del soterrament de la ronda Nord de Granollers al seu pas pel barri de Can Calet i les millores a la C-14 entre Tàrrega i Ciutadilla, a la GI-533 entre Girona i Santa Coloma de Farners, a la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç de Castellet i a la C-242 entre Alforja i les Borges del Camp, entre altres. També cal remarcar la construcció d’una nova carretera d’accés a Teià des de l’N-II.

Pel que fa a transports, s’han adjudicat dos projectes per impulsar la línia d’FGC Llobregat-Anoia, el metro del Baix Llobregat, com són les obres de soterrament de la segona fase de la línia d’FGC a Pallejà amb una inversió de 16 MEUR i les de supressió de dos passos a nivell d’aquesta mateixa línia a Masquefa adjudicats per un import d’1 MEUR.

Així, s’han adjudicat les obres de remodelació d’un edifici de l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona per un valor de 22 MEUR. Així mateix, s’han adjudicat les obres del Poliesportiu de la nova ciutat esportiva de Blanes per un import de 18,8 MEUR. Pel que fa a equipaments educatius, la inversió és de més de 18 MEUR. En aquest sentit, la Generalitat ha impulsat l’ampliació del CEIP Sant Jordi de l’Ametlla de Mar, de l’IES Domènec Perramon d’Arenys de Munt, del CEIP Guerau de Liost a les Franqueses del Vallès,del CEIP Abat Marcet, de Terrassa, del CEIP de Segur de Calafell, del IES Pompeu Fabra de Martorell i al CEIP Daniel Magrané de Tortosa, entre altres obres.

Soterrament a la ronda Nord de Granollers 14 MEUR

S’han adjudicat de les obres de soterrament de la ronda Nord de Granollers, per un import de 14 MEUR. Aquesta actuació permetrà reduir l’impacte d’aquesta via al seu pas pel barri de Can Calet, a les Franqueses del Vallès, una zona molt densament poblada. Està previst que les obres comencin l’hivern vinent i tinguin un termini d’execució de 18 mesos.

La ronda Nord de Granollers, juntament amb la ronda Sud, formaran una circumval·lació que contribuirà a comunicar diversos barris de Granollers i reduir el pas del trànsit pel centre del municipi, alhora que millorarà les connexions de la carretera C-17 amb la B-40 i l’autopista AP-7.

 El 14 de juny passat va entrar en servei de forma parcial el primer tram de la ronda, entre l’encreuament amb la carretera de Cardedeu-Sant Celoni (C-251) i la rotonda de connexió amb l’N-152a (rotonda de Can Mònic), de 2,3 quilòmetres de longitud. Les obres de la segona fase, que comprenen un tram de 2,1 quilòmetres fins a la connexió amb la C-17, van començar el quart trimestre de 2003 i conclouran l’abril de 2006.

Descripció de les obres

L’actuació se situa en un tram d’uns 800 metres de longitud a cavall de la primera i segona fase; en concret, entre el pas inferior de la línia del ferrocarril de Portbou i el riu Congost. Dins d’aquest tram, estaran soterrats prop de 400 metres, entre la rotonda de l’N-152a i la rotonda de la plaça de Francesc Macià. La via soterrada tindrà 5 metres d’alçada mínima i constarà de dos carrils de 3,5 metres d’amplada, vorals externs d’1,5 metres, vorals interiors d’1 metre i mitjana d’1 metre d’amplada. En aquest tram, se superposaran dues calçades: la de la superfície, de quatre carrils (dos per sentit de circulació), per al trànsit urbà, i la soterrada, de dos carrils, per a l’interurbà (un per cada sentit de circulació). Al túnel s’hi instal·laran el sistema d’enllumenat i ventilació i elements de seguretat com ara mesures antiincendi i sistemes de control del trànsit.

Mesures correctores d’impacte ambiental de la Fase II 0,4 MEUR

Conjuntament al soterrament, també s’han adjudicat les mesures correctores d’impacte ambiental de la fase II de la ronda Nord per un import de 0,4 MEUR. Està previst que aquestes obres s’executin durant el primer trimestre de l’any 2006, amb un termini d’execució de 2 mesos. Les obres corresponen a l’adequació paisatgística i ambiental dels terrenys afectats i inclouen elements com ara la revegetació dels talussos i espais propers afectats per l’obra, l’adequació de passos de fauna, barreres acústiques o l’execució d’obres complementàries de drenatge.

Millora de la C-14 entre Tàrrega i Ciutadilla 11,6 MEUR

També s’han adjudicat els treballs de condicionament de la C-14 en el tram comprès entre Tàrrega i Ciutadilla. Les obres comportaran l’eixamplament i la millora del traçat d’aquesta via i suposaran una inversió de 11,6 MEUR. Està previst que els treballs comencin el primer trimestre de 2006 i tinguin un termini d’execució de 18 mesos.

 La carretera C-14 uneix la Costa Daurada, a Salou, amb Reus, Tàrrega i la Seu d’Urgell. D’aquesta manera, esdevé un eix vertebrador entre els Pirineus i la costa de Tarragona. El març passat, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va concloure les obres de condicionament d’aquesta via al seu pas pel coll de Belltall, amb una inversió de 7,7 MEUR.

Recentment, s’han iniciat les obres de condicionament dels trams contigus al coll de Belltall, per un import de 2,6 MEUR. Aquests treballs se situen a continuació del tram entre Tàrrega i Ciutadilla que s’ha adjudicat.

Descripció dels treballs

Les obres adjudicades abasten un tram de 13 quilòmetres, des del límit entre les comarques de la Conca de Barberà i l’Urgell fins al sud de Tàrrega, en el punt d’inici de la futura variant d’aquest municipi. L’actuació consistirà principalment en l’eixamplament de la carretera, dels 7,3 metres actuals fins als 10 metres. La nova secció de la via estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres d’amplada.

En les obres es poden distingir tres trams: Un tram inicial de 6 quilòmetres, fins al nucli de Ciutadilla. En aquest tram, el traçat de la carretera segueix la carretera actual; s’eixampla la plataforma i s’hi milloren els revolts. Un segon tram d’1,8 quilòmetres. Es formen les connexions amb les carreteres L-324, a Ciutadilla, LV-2341, a Nalec, L-241 a Guimerà i L-201 a Sant Martí de Maldà. Les connexions es resolen amb moviments a la dreta, sense encreuaments a nivell ni girs a l’esquerra, per la qual cosa s’han previst dos passos a diferent nivell. El projecte inclou la construcció d’un nou pont sobre el riu Corb. Tram final, proper a Tàrrega, d’uns 5 quilòmetres. Es modificarà el pendent de la carretera i es construirà un enllaç a diferent nivell per resoldre l’encreuament amb la carretera LV-2101, d’accés a Verdú.

Altres trams de la C-14

Pel que fa a la resta de trams de la carretera C-14 fins a Reus, actualment està en redacció l’estudi informatiu del condicionament del tram de Solivella a Montblanc. D’altra banda, el passat dia 6 es va iniciar la licitació de la concessió per a la construcció i explotació del desdoblament d’aquesta via entre Reus i Alcover, amb un pressupost de 67,7 MEUR.

Rotonda a la C-14 a Reus 0,3 MEUR

També s’han adjudicat les obres de construcció d’una rotonda a la C-14 dins el nucli de Reus per tal de millorar el trànsit de la travessera de la carretera C-14 al seu pas per l’interior del municipi, a la intersecció amb el carrer de Flix. L’actuació s’ha plantejat dins del conjunt d’obres de millora urbana que s’han acordat amb l’Ajuntament de Reus per cedir la travessera de la carretera C-14 al municipi, atès que ara té les característiques de vial urbà. El pressupost de l’actuació és de 0,3 MEUR. Es preveu que s’iniciï a finals d’any amb un període de construcció de 4 mesos.

Millora de la GI-533 entre Girona i Santa Coloma de Farners 10,3 MEUR

S’han adjudicat les obres de millora de la carretera GI-533 entre els municipis de Girona i Santa Coloma de Farners, per un import de 10,3 MEUR. Està previst que aquests treballs comencin el primer trimestre de l’any vinent, amb un termini d’execució de 22 mesos. L’objectiu és millorar-ne la funcionalitat i augmentar la fluïdesa del trànsit en aquesta zona.

El projecte consisteix en l’eixamplament i millora del traçat de la carretera per adequar-la al volum de trànsit que registra –3.453 vehicles/dia l’any 2003- a la zona de Santa Coloma de Farners. La nova secció de la carretera estarà formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres, amb una amplada total de 10 metres.

L’àmbit de l’actuació comprèn 13,7 quilòmetres on es poden distingir els trams següents:

- Tram d’1,8 quilòmetres, que correspon al pas de la carretera pels termes municipals de Girona i Vilablareix. S’hi farà un reforçament del ferm.

- Tram de 5 quilòmetres al terme d’Aiguaviva. En aquest tram, s’eixampla la plataforma, es fa una petita variant de traçat per eliminar un revolt i es milloren les interseccions amb la formació de dos carrils centrals de gir i d’una rotonda.

 - Tram de 2 quilòmetres de pas pel terme de Bescanó. Es milloraran els revolts i s’eixamplarà la plataforma.

- Tram de 6,4 quilòmetres al pas de la carretera pel nucli de Sant Dalmai (Vilobí d’Onyar). S’eixampla la plataforma, s’eliminen revolts i es milloren les interseccions, amb la construcció d’un carril central de girs i de dues rotondes (amb el sector industrial de l’Empalme i amb la urbanització de Can Terrer). En aquest tram es construeix un nou pont sobre el riu Onyar, de 33 metres de longitud.

- Tram final de 400 metres de pas pel terme de Brunyola. En aquest tram s’elimina un revolt i s’eixampla la plataforma.

D’altra banda, s’executarà de forma independent a aquestes obres un petit tram central d’1,1 quilòmetres de longitud, que correspon al pas pel terme municipal de Bescanó que afecta l’espai d’interès natural del volcà de la Crosa. L’actuació s’iniciarà un cop aprovat el projecte, actualment en redacció.

C-55 Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç de Castellet 8 MEUR

 S’han adjudicat les obres de millora de la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç de Castellet per un valor de 8 MEUR. Es preveu que les obres s’iniciïn la propera primavera, amb un termini d’execució de 20 mesos. Atès el creixement urbanístic que s’ha produït als dos marges de la carretera, es fa necessari millorar l’accessibilitat des de la C-55 fins al nucli urbà de Sant Vicenç de Castellet, així com al sector industrial. Amb aquesta finalitat, s’ha previst un enllaç a diferent nivell per accedir al nucli urbà de Sant Vicenç de Castellet , així com els ramals de connexió amb el sector industrial.

L’actuació consisteix en la realització d’un nou accés a diferent nivell. Aquest està format per dues rotondes unides per un vial bidireccional que permeten connectar els ramals d’entrada i sortida de la C-55 amb els vials urbans de Sant Vicenç de Castellet i els polígons adjacents. Una de les rotondes està situada fora del tronc de la carretera i a partir de la rotonda un pas inferior travessa per sota la C-55. L’altra rotonda és a diferent nivell construïda per sota del tronc de la C-55. La primera de les rotondes previstes es troba a l’oest de la línia fèrria i regula l’accés des de la C-55 amb la zona industrial propera. La segona regula la intersecció des de la C-55 amb el carrer de l’enginyer Llansó, que correspon al pont sobre el Llobregat que dóna accés a la població.

Les obres inclouen la formació del nou tronc amb un traçat en planta similar a l’actual amb un secció de dos carrils de 3,5 metres i vorals exteriors d’1,5 metres La velocitat de projecte és de 80 km/h.

Condicionament de la C-242    2,8 MEUR

També s’han adjudicat les obres per condicionar un tram de prop de 4 quilòmetres entre Alforja i l’inici de la futura variant de les Borges del Camp. El projecte consisteix en eixamplar la via i millorar els revolts. El cost és de 2,8 MEUR i el termini d’execució, de 8 mesos.

La carretera C-242 discorre des de l’N-420, a les Borges del Camp, fins a Alforja, i des d’aquest municipi fins a Cornudella de Montsant, Ulldemolins, la Granadella i l’eix de l’Ebre (C-12). Atès que aquesta via s’assigna a la xarxa comarcal, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha previst condicionar-la totalment.

En aquest sentit, el DPTOP ha projectat la construcció de la variant de les Borges del Camp –de la qual s’estan analitzant les al·legacions presentades durant el procés d’informació pública– i el condicionament global de la via des d’Alforja –punt final de les obres ara adjudicades–, fins a la connexió amb la carretera C-12, al Segrià. Així, s’ha iniciat la redacció de l’estudi informatiu i d’impacte ambiental dels treballs de millora d’aquesta via al seu pas pel coll d’Alforja, el coll d’Albarca i el coll del Grau.

Per últim, també s’ha adjudicat ara la millora de la intersecció d’aquesta carretera amb la TP-7402, d’accés a Porrera, a l’altura de Cornudella de Montsant, amb un import de 105.000 euros. Les obres consisteixen en la formació de carrils d’acceleració i desacceleració.

 Connexió entre l’N-II i Teià 1,4 MEUR

S’ha adjudicat la construcció d’una nova carretera d’accés a Teià des de l’N-II per evitar el pas pel nucli urbà del Masnou. L’import d’adjudicació és d’1,4 MEUR i es preveu que les obres s’iniciïn la propera primavera, amb un termini d’execució de 10 mesos.

Les obres adjudicades corresponen a la construcció d’una carretera nova d’1,5 quilòmetres de longitud i dos carrils de 3,5 metres, vorals d’1,5 metres i voreres d’1,5 metres. La nova carretera s’inicia en una nova rotonda situada en l’actual accés de Teià de 9 metres de radi interior, després es dirigeix cap a la costa amb un traçat paral·lel a la riera de Teià fins a lN-II. L’actuació inclou la instal·lació dels elements de seguretat, senyalització horitzontal i vertical , així com els drenatges transversals i longitudinals.

Millora de l’enllaç de l’autopista C-16 a Viladecavalls 1,6 MEUR

S’han adjudicat les obres de millora de l’enllaç de l’autopista C-16 i la carretera B-245, a Viladecavalls. Es preveu que les obres, amb un pressupost de 1,6 MEUR, comencin abans de final d’any i tinguin un termini d’execució de sis mesos. Aquesta actuació s’emmarca en els acords a què ha arribat recentment el Govern amb les concessionàries per renovar els accessos a les autopistes.

Les obres consisteixen en la construcció dels ramals d’accés i sortida a l’autopista C-16 a Viladecavalls per permetre els moviments de i cap a Terrassa, ja que fins ara només són possibles els moviments de i cap a Manresa. Aquest projecte permetrà que part del trànsit que ara circula entre Terrassa i Viladecavalls per la carretera C-58, molt congestionada, pugui circular per l’autopista. L’actuació implica que els vehicles podran utilitzar un tram de l’autopista C-16 (entre Viladecavalls i Terrassa) construïda per AUTEMA sense haver de pagar el peatge. Així, es millorarà l’accés dels treballadors a la fàbrica Sony i a altres empreses situades a la zona.

Soterrament a Pallejà de la línia dels FGC, 2a fase 16 MEUR

S’han adjudicat les obres de la segona fase del soterrament de la línia d’FGC a Pallejà per un import de 16 MEUR. Es preveu que les obres s’iniciïn el primer trimestre del 2006 i tinguin una durada de 22 mesos. Les obres suposaran l’acabament del soterrament de la línia d’FGC a Pallejà. Actualment, s’està executant la primera fase, que suposarà el soterrament i el desdoblament de la línia des del pas superior del carrer de les Moreres fins a la riera de Can Amigó i la connexió amb doble via al costat Sant Andreu.

Les obres adjudicades inclouen el soterrament i la implantació de doble via des de la riera de la Magina fins a l’estació de Pallejà. El soterrament es realitzarà pels carrers de la Magina i d’Àngel Guimerà (paral·lels a la traça actual), per interferir mínimament amb el servei. Aquesta actuació suposa la supressió de 3 passos a nivell urbans El DPTOP està treballant a la línia Llobregat – Anoia dels FGC per tal d’implantar l’anomenat “Metro del Baix Llobregat“, consistent en l’augment de la freqüència de pas dels trens per aquesta línia.

En aquest context s’emmarca el soterrament i el desdoblament de 2,4 km de la línia d’FGC a Pallejà. Es preveu que el mes de juny de 2007 estigui operativa la doble via soterrada a Pallejà. Amb això serà possible incrementar les freqüències del metro del Baix Llobregat.

Supressió de dos passos a nivell de la línia d’FGC a Masquefa                          1 MEUR

Seguint el mateix objectiu de millorar el servei d’FGC, també s’han adjudicat les obres de supressió de dos passos a nivell de la línia d’FGC al terme municipal de Masquefa per un import d’1 MEUR. Es preveu que les obres s’iniciïn el primer trimestre de 2006 i tinguin una durada de sis mesos.

Les obres substituiran els dos passos a nivell existents actualment per un únic pas inferior per a trànsit rodat. Aquests passos a nivell corresponen a camins particulars sense asfaltar que comuniquen les carreteres B-224a i B-224 amb els camps de conreu que envolten la via dels FGC. El nou vial projectat, que passa pel pas inferior i que connecta ambdues bandes de la via del ferrocarril, serà un camí rural de 340 metres de longitud. L’estructura prevista és un calaix de gàlib mínim de 5,5 metres i amplada 8 metres executat mitjançant empenta oleodinàmica, de manera que no s’afectarà cap instal·lació ferroviària.