Desdoblament de l’eix del Llobregat
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està executant el desdoblament de l’eix del Llobregat (C-16) entre Puig-reig i Berga, una actuació que té com a objectiu optimitzar la funcionalitat d’aquesta carretera amb un augment de la seva capacitat i una millora del seu nivell de servei. Al mateix temps, permetrà potenciar la connexió entre el Berguedà i el Bages i, en un context més ampli, amb l’entorn metropolità de Barcelona. D’altra banda, l’eix del Llobregat forma part de l’itinerari Barcelona –Tolosa de Llenguadoc – París i s’integra a la xarxa de carreteres d’interès comunitari.
El desdoblament entre Puig-reig i Berga, que abasta 21 quilòmetres i compta amb una inversió global de 234 MEUR, dóna continuïtat al desdoblament d’aquest eix ja executat entre Sant Fruitós de Bages i Puig-reig. En paral·lel, el DPTOP està redactant l’estudi informatiu per perllongar-lo cap al nord, entre Berga i Bagà (20 km).
La meitat de la nova autovia, en servei
Les obres van començar el maig del 2004 per l’extrem sud i l’extrem nord del tram a desdoblar, ja que el DPTOP va impulsar la modificació del traçat inicial del tram intermedi per tal d’adequar el traçat al corredor de pas de la carretera existent. D’aquesta manera, s’atenia una reivindicació del territori i s’optava per una solució amb menor impacte ambiental i una millora conjunta del traçat, en evitar el recorregut addicional que implicava la solució anterior. Les obres en aquest tram intermedi van iniciar-se el juliol de 2005, un cop aprovat el projecte modificat.
Avui, ha entrat en servei el tram entre Gironella i Berga (6,4 quilòmetres) del desdoblament, després que el 31 de juliol i el 9 d’agost passats s’obrissin al trànsit el tram entre Navàs i Puig-reig (3,6 quilòmetres) i la variant de Puig-reig (2 quilòmetres), respectivament. D’aquesta manera, ja està en servei més de la meitat de la nova autovia; en concret, 12 quilòmetres corresponents als dos extrems. Mentrestant, continuen les obres de desdoblament del tram intermedi, entre Puig-reig i Gironella, i de la nova carretera d’accés a Casserres.
Característiques del nou tram
El tram que avui ha entrat en servei s’inicia a la zona de l’enllaç de Gironella nord i finalitza a l’enllaç de Berga sud. En quasi tot aquest tram, els nous carrils s’han construït separats de la carretera existent. Les dues calçades de l’autovia tenen cadascuna dos carrils de 3,5 metres d’amplada, vorals exteriors de 2,5 metres i vorals interiors d’1,5 metres.
Pel que fa a estructures, el nou tram inclou els viaductes de la Portella, de 160 metres de longitud, els viaductes sobre la riera de Sant Martí, de 120 metres de longitud, i sobre el Llobregat, que tenen una longitud de 220 metres i una alçada d’uns 50 metres cadascun. En aquest tram, s’instal·larà la futura àrea de servei.
En els 700 metres abans de l’enllaç de Berga sud, restarà obert un sol carril en sentit Barcelona, fins a finals d’octubre, per necessitats de l’obra. D’altra banda, paral·lelament a l’entrada en servei del nou tram, es tallarà al trànsit l’accés de Gironella nord. Els enllaços alternatius seran els de Cal Rosal i Gironella centre.
Tram en construcció
Pel que fa al tram intermedi, es poden distingir dues actuacions en marxa:
. Puig-reig nord – Gironella nord (7,9 quilòmetres): les obres en aquest subtram intermedi del desdoblament, com a conseqüència de la tramitació per modificar el traçat plantejat inicialment, conclouran a finals de 2007.
Accés a Casserres: la nova carretera d’accés a Casserres s’emmarca en la modificació del traçat en el tram intermedi del desdoblament. Actualment, s’està treballant en la part més propera de Casserres i iniciant l’execució del viaducte sobre la riera Clarà. La part més propera a Gironella és objecte d’una nova informació pública, iniciada el juny passat, ja que el traçat previst inicialment afectava un espai d’interès natural i unes restes arqueològiques. Les obres s’executaran de manera conjunta amb el desdoblament de l’eix.