El director general de Carreteres, Jordi Follia, i el director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, s’han reunit avui amb membres de la Mútua Motera, una de les entitats representatives d’aquest col·lectiu. En el transcurs de la reunió, el DPTOP ha anunciat la posada en marxa d’un programa d’actuacions específiques per a la millora de la seguretat dels motoristes, sobre la base dels estudis realitzats, d’acord amb la normativa vigent i les opinions transmeses pels usuaris de la moto.
Una inversió inicial de 600.000 euros
Una de les actuacions que s’engegaran aquest any consisteixen en la inversió per part del DPTOP de 600.000 euros en una prova pilot d’instal·lació de faldons de protecció dels suports de les barreres metàl·liques de seguretat. Aquests faldons contribueixen a repartir la pressió en cas de xoc d’un motorista contra els suports de les biondes, la qual cosa redueix les possibilitats de patir talls o lesions greus a les extremitats.
En aquest sentit, el DPTOP està duent a terme un estudi de l’accidentalitat de les motocicletes en les carreteres catalanes que servirà de base per tal de prioritzar la ubicació en la instal·lació d’aquests faldons. El projecte d’actuació s’enllestirà d’aquí quatre mesos i els treballs es licitaran durant l’estiu, de tal manera que la col·locació d’aquests elements de protecció podria començar a finals d’any. Aquesta línia d’actuació podria tenir continuïtat els propers anys.
Actuació immediata
Igualment, i com a actuació immediata, el DPTOP procedirà a retirar les barreres de protecció formades per dos cables flexibles que s’havien instal·lat de forma experimental en alguns trams de la C-12, la C-17, la C-55 i la C-13. Tot i que seguien models utilitzats en d’altres països europeus i en els 10 anys que han estat instal·lats en aquests trams no hi ha constància que hagin agreujat els danys en cas d’accident, la retirada d’aquests cables, que tindrà un cost de 30.000 euros, era una de les demandes dels representants dels motoristes. Els cables flexibles seran substituïts per sistemes de contenció convencionals i s’aprofitarà l’actuació per fer una prova pilot d’instal·lació de faldons de protecció.
Aquestes accions s’afegeixen a la política que ja du a terme el DPTOP per substituir els antics suports de les barreres de seguretat en forma d’”H”, que presenten arestes tallants, per d’altres tubulars, que comporten menys risc de lesions en cas de xoc. La col·locació d’aquests suports tubulars es fa aprofitant les obres de millora o pavimentació de carreteres existents i també s’instal·len en vies de nova construcció.
Grup de treball
Finalment, en la reunió mantinguda avui s’ha acordat la creació d’un grup de treball sobre la motocicleta en el si de l’Observatori de Seguretat Viària de Catalunya, un organisme integrat pel DPTOP, el Servei Català de Trànsit i el Departament de Salut. El nou grup de treball, on tindran cabuda els representants dels motoristes, servirà per consensuar noves polítiques i mesures concretes que contribueixin a incrementar la seguretat viària d’aquest col·lectiu.