El conveni que avui s’ha signat, a Vilanova i la Geltrú, pretén impulsar un conjunt d’actuacions per a la millora de l’accessibilitat, als aproximadament 5.700 treballadors dels corresponents polígons d’aquest municipi. Aquestes actuacions, suposaran una inversió global de 287.496 euros, a sufragar paritàriament per cadascuna de les parts. D’aquesta xifra, 186.200 euros correspondran al perllongament i l’ampliació de les línies del transport urbà. Aquesta és la inversió que es destinarà anualment per aquest servei.
Els polígons industrials inclosos en aquest pla de millora són: Sínia de les Vaques, Bòbila, Roquetes, Masia Barreres, Sector Marquès, Masia Federic, Masia d’en Notari, La Plana, Zona Nord i Torrent Pastera. Aquests polígons abasten fins a 191 empreses.
Principals iniciatives
Transport públic, mobilitat i infraestructures són els principals eixos al voltant del qual giren les actuacions que es posaran en marxa. Les principals iniciatives que es preveuen són les següents:
.- Perllongament de les línies L-1 i L-2 del transport urbà de Vilanova fins al polígons Masia d’en Notari amb un augment de quatre expedicions per a coincidir amb els horaris de les empreses industrials dels polígons.
.- Ampliació dels horaris de les línies L-3 i L-4 del transport urbà de Vilanova per a coincidir amb els horaris de les empreses industrials dels polígons, amb un increment de 3 hores de servei en cadascuna de les línies.
.- Ampliació de 625 metres del carril bici existent a l’Av. Vilafranca des del carrer Sevilla fins al carrer del Guix del polígon industrial Masia d’en Barreres.
.- Ampliació de 468 metres del carril bici existent a la C-15 fins a la fàbrica VENCA del sector Marquès.
.- Caracterització i nomenament de la figura, prevista en la Llei de la Mobilitat, del gestor de mobilitat per al conjunt dels polígons industrials de Vilanova i la Geltrú. Aquest gestor s’encarregarà d’adaptar aquest pla als possibles canvis que es produeixin.
.- Potenciació del cotxe compartit (car-pooling), com a sistema per intensificar l’ocupació dels vehicles privats. De manera que, Vilanova i la Geltrú s’incorporarà a la web www.compartir.org, la qual s’encarrega de gestionar l’oferta i la demanda d’aquest servei.
Mobilitat als polígons
Aquesta actuació, als polígons de Vilanova i la Geltrú, forma part del pla que el DPTOP està desenvolupant per a la millora de la xarxa de transport públic de viatgers amb l’objectiu de fomentar la sostenibilitat i facilitar a la ciutadania el dret a la mobilitat, amb una especial atenció a l’accessibilitat als polígons industrials.
En aquest sentit, la Llei de la mobilitat estableix la realització per part de la Generalitat, amb la col·laboració dels ajuntaments, d’un Pla de Mobilitat per als principals polígons de Catalunya. Així, el Govern de la Generalitat va signar el febrer de 2005, juntament amb les principals organitzacions empresarials i sindicals l’Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la competitivitat de l’economia catalana.
En el marc del programa de millora de la mobilitat i l’accessibilitat que està desenvolupant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ja s’han iniciat 42 actuacions en 165 polígons industrials de tot Catalunya. En aquests polígons, situats en 76 municipis, treballen més de 192.000 persones.
El mètode d’actuació es basa en la millora de l’accessibilitat externa i dels itineraris interns dels polígons, en una major eficiència dels recursos ja disponibles mitjançant l’augment de l’ocupació dels vehicles i dels transports d’empresa, en la organització de la planificació de la mobilitat mitjançant la concertació amb empresaris i treballadors i la dotació de serveis de transport públic col·lectiu.
Aquestes actuacions han comportat fins ara l’establiment de 28 serveis de transport públic. Pel que fa a nombre d’usuaris, durant l’any passat es van comptabilitzar un total de 490.075 nous viatgers en transport públic als polígons i amb una previsió de 900.000 per al 2006. Com a balanç, cal destacar que en les àrees on s’està actuant, s’ha detectat una millora en la contractació i en l’ocupació local, així com la generació d’una cultura de la mobilitat menys depenent del transport privat.