El conseller del Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i els alcaldes de Barcelona i Sant Adrià de Besòs, Joan Clos i Jesús Maria Canga, han signat avui un conveni de col·laboració per a la formació d'un eix de connexió entre la Sagrera i el front litoral, al Fòrum. El nou vial, de 2,7 quilòmetres de longitud, afavorirà el desenvolupament urbà i esdevindrà un dels principals eixos mar-muntanya en aquest àmbit de l'àrea metropolitana. Aquesta actuació, d'altra banda, permetrà completar la remodelació de la Gran Via nord. Les obres suposaran una inversió global de 30,4 MEUR.

El conveni signat avui a Barcelona té com a objectiu establir el marc de col·laboració entre el DPTOP i el Consorci del Besòs, format pels Ajuntaments de Barcelona i Sant Adrià de Besòs, per a desenvolupar el projecte per tal d’interconnectar mitjançant un nou vial la trama viària entre el front litoral, al Fòrum, i la Sagrera, així com remodelar un nou tram de la Gran Via.

Eix vertebrador

Actualment, els vehicles que volen fer el recorregut format per la Via Trajana i la ronda de Sant Ramon de Penyafort circulen per la Ronda del Litoral o bé per la Rambla de Prim, atès que la ronda de Sant Ramon Penyafort queda interrompuda en arribar a la Gran Via.

Donats la intensitat de trànsit que registren la Gran Via i la Rambla de Prim i el desenvolupament tant de la Sagrera, on s’està construint l’intercanviador de Sagrera – Meridiana, com de l’àrea Fòrum, la Generalitat i els Ajuntaments de Barcelona i Sant Adrià de Besòs han impulsat el projecte per urbanitzar l’eix definit per la ronda de Sant Ramon de Penyafort i la Via Trajana en els trams on avui es troba interromput

El nou vial afavorirà el desenvolupament urbà, al terme de Sant Adrià de Besòs, del sector comprès entre els carrers de Guipúscoa i d’Extremadura, la Gran Via i la via del ferrocarril. D’altra banda, aquesta nova via tindrà una funció vertebradora del sector de llevant a Barcelona i esdevindrà un dels principals eixos mar-muntanya en aquesta zona de l’àmbit metropolità.

Aquest projecte suposarà una inversió global de 30,4 MEUR. La Generalitat aportarà 12 MEUR i la Mancomunitat de Municipis i els Ajuntaments de Barcelona i Sant Adrià de Besòs aportaran els 18,4 MEUR restants. El Consorci del Besòs, format per ambdós ajuntaments, serà l’encarregat d’executar les obres.

Característiques del projecte

El nou eix tindrà una longitud de 2,7 quilòmetres i una amplada de 40 metres. El projecte inclou la urbanització del vial, la formació de voreres, carrils d’aparcament, jardineria i mobiliari urbà.

D’altra banda, cal destacar com a principals elements d’aquest projecte els següents:

- Remodelació de la Gran Via

La configuració d’aquest nou eix comportarà completar la remodelació de la Gran Via Nord. Ara, s’estan finalitzant els treballs entre el carrer Extremadura i la plaça de les Glòries. El nou projecte que ara s’impulsa inclou el semicobriment d’un tram de 90 metres de longitud, comprès entre la plaça Pius XII i el carrer Argentina. El semicobriment seguirà la mateixa metodologia dels trams en execució, plantejant les calçades laterals en voladís sobre el tercer carril del tronc central. La urbanització d’aquest tram també respectarà els criteris de disseny emprats en els altres trams.

En el creuament de la ronda de Sant Ramon de Penyafort amb la Gran Via, el projecte preveu la construcció d’un pont. Aquest pas elevat tindrà una longitud d’uns 100 metres i a cada costat s’hi formaran unes rampes d’acompanyament. Pel que fa a la tipologia del pont, que quedarà definida en el corresponent projecte constructiu, s’executarà aquella que comporti una menor afectació sobre el trànsit de la Gran Via, que registra més de 100.000 vehicles diaris. Per tal de connectar el pont i els laterals de la Gran Via, es construiran rampes laterals.

- Creuament rambla Guipúscoa / Via Trajana

L’avantprojecte preveu resoldre el creuament de la rambla Guipúscoa i la Via Trajana mitjançant un pas inferior i una rotonda elevada a l’alçada de la rambla Guipúscoa que permet fer l’intercanvi entre ambdues vies. La rotonda tindrà uns 32 metres de diàmetre interior i comptarà amb tres carrils de quatre metres.