Mobilitat als polígons
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està desenvolupant un conjunt d’actuacions per a la millora de la xarxa de transport públic de viatgers amb l’objectiu de fomentar la sostenibilitat i facilitar a la ciutadania el dret a la mobilitat, amb una especial atenció a l’accessibilitat als polígons industrials. En aquest sentit, la Llei de la mobilitat estableix la realització per part de la Generalitat, amb la col·laboració dels ajuntaments, d’un Pla de Mobilitat per als principals polígons de Catalunya.
D’altra banda, el Govern de la Generalitat va signar el febrer de 2005, juntament amb les principals organitzacions empresarials i sindicals l’Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l’ocupació i la competitivitat de l’economia catalana en què es comprometia a dissenyar un pla pilot de mobilitat per a 22 polígons industrials. Aquest programa inclou els polígons corresponents a l’àrea de Granollers.
Inversió d’1,6 MEUR
En aquest context, el secretari per a la Mobilitat del DPTOP, Manel Nadal, i els alcaldes de Granollers, Josep Mayoral, i de Canovelles, José Orive, han signat avui un conveni de col·laboració per tal d’impulsar un conjunt d’actuacions per a la millora de l’accessibilitat en transport públic i de la mobilitat als polígons d’aquests dos municipis. Aquestes actuacions, més d’una dotzena, suposaran una inversió global d’1,6 MEUR.
Els polígons industrials inclosos en aquest pla de millora són: El Ramassar, Pla de Llerona, Can Galobardes, Can Castells, Pla de Llerona, Can Jubany, Jordi Camp, Palou, Font del Ràdium, Coll de la Manya i Congost. Aquests polígons abasten fins a 700 empreses, on treballen prop de 15.000 persones. En aquest sentit, es tracta d’una de les àrees més importants incloses en el programa del DPTOP de millora de la mobilitat als polígons.
Principals iniciatives
Transport públic, mobilitat i infraestructures són els principals eixos al voltant del qual giren les actuacions que es posaran en marxa. Les principals iniciatives són les següents:
Transport públic:
.- Establiment d’un nou servei interurbà entre Granollers, Canovelles i els polígons industrials de Can Galobardes, Can Castells, Pla de Llerona i Can Jubany.
.- Posada en marxa d’una nova línia de transport interurbà amb horaris adaptats amb els de les indústries, amb origen a l’estació d’autobusos de Granollers, pas i coordinació d’horaris a l’estació de Renfe Granollers-centre i servei als polígons de Coll de la Manya i Font del Ràdium. Aquest servei passarà a formar part del sistema tarifari integrat de l’ATM.
.- Millora en els recorreguts i ampliació d’horaris en línies actuals (L-1 i L-2) de l’autobús urbà de Granollers per donar servei als polígons El Ramassar, Jordi Camp i Palou.
Mobilitat
.- Foment del car-pooling (cotxe compartit) com a sistema per intensificar l’ocupació dels vehicles privats.
.- Creació de la figura d’un gestor de mobilitat.
Infraestructures i urbanisme:
.- Millora de l’accessibilitat del polígon Jordi Camp mitjançant obres com la construcció d’una passarel·la sobre el Congost per a vianants i bicicletes perquè hi puguin accedir des de la població, la millora de voreres i la instal·lació d’enllumenat nou.
.- Nova senyalització i mobiliari urbà al conjunt de polígons (instal·lació de pals de parada i marquesines, senyalització horitzontal, bandes sonores per a reducció de velocitat, bancs, papereres).
165 polígons i 192.000 treballadors
En el marc del programa de millora de la mobilitat i l’accessibilitat que està desenvolupant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ja s’han iniciat 42 actuacions en 165 polígons industrials de tot Catalunya. En aquests polígons, situats en 76 municipis, treballen més de 192.000 persones. Aquestes actuacions han comportat fins ara l’establiment de 28 serveis de transport públic. Pel que fa a nombre d’usuaris, durant l’any passat es van comptabilitzar un total de 490.075 nous viatgers en transport públic als polígons.
Com a balanç, cal destacar que en les àrees on s’està actuant, s’ha detectat una millora en la contractació i en l’ocupació local, així com la generació d’una cultura de la mobilitat menys depenent del transport privat.