El director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat, Jordi Cañas, el president de l’Associació per a l’Estudi i la Defensa de la Natura (ADENC), Pep Monterde, i el coordinador de les Jornades sobre Mobilitat, Transport i Canvi Climàtic, Pau G. Avellaneda, han presentat avui aquestes jornades, que se celebraran a Barcelona els propers 25 i 26 de novembre al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.
Aquestes jornades pretenen sensibilitzar la ciutadania sobre l’impacte ambiental del model de mobilitat actual, basat en la urbanització extensiva del territori i l’ús incontrolat del vehicle privat.
Les Jornades sobre Mobilitat, Transport i Canvi Climàtic estan organitzades per l’ADENC, amb el suport del Departament de Medi Ambient i Habitatge, i la col·laboració del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i AuS (Arquitectura i Sostenibilitat).
L’augment de la mobilitat quotidiana de la població i l’increment del transport de mercaderies són dues tendències generals a tot el món. En el conjunt de la Unió Europea, entre els anys 1991 i 1999, el transport de viatgers es va incrementar en un 19%, en bona part a causa de l’augment del transport en cotxe. En el mateix període, el transport de mercaderies va augmentar un 33%.
A l’Europa occidental, el transport és el segon sector en consum d’energia, i és responsable d’un 35% del total de l’energia consumida l’any 1999. A causa de la seva quasi total dependència dels combustibles fòssils també és un dels principals sectors en emissions de CO2.
A Catalunya, el consum energètic del transport ha augmentat al llarg de la darrera dècada fins a convertir-se en el principal sector consumidor (38,5%) amb un increment del 86,4% en el període 1980-1997.
Durant els darrers anys, a partir dels compromisos adquirits amb la signatura del Protocol de Kyoto, s’han impulsat i promogut diferents iniciatives amb l’objectiu de disminuir l’impacte ambiental i social del transport, tant de viatgers com de mercaderies.
Tal com assenyala l’Informe sobre el canvi climàtic a Catalunya, els plans d’infraestructures, les millores tecnològiques i els canvis d’energia proporcionaran oxigen, però no implicaran canvis radicals en els efectes creixents del transport en el canvi climàtic d’origen antròpic. Si no s’imposen mesures radicals, les inversions planificades i en execució no faran més que absorbir l’escreix de l’increment de la mobilitat amb un efecte net encara creixent.
En aquest sentit, les Jornades sobre Mobilitat, Transport i Canvi Climàtic pretenen sensibilitzar els ciutadans i ciutadanes sobre l’impacte ambiental de l’actual model de mobilitat. Les jornades volen obrir un espai de debat i de reflexió entorn d’aquesta matèria.
A més d’aquestes pretensions, les jornades tenen per objectiu divulgar els efectes del transport sobre el canvi climàtic, donar a conèixer i analitzar experiències innovadores per reduir aquests efectes, posar en comú problemes i propostes de solució, i establir un debat constructiu entre els diferents actors implicats en el transport, la mobilitat i el canvi climàtic.
Per fer-ho, diversos especialistes en la matèria exposaran les darreres investigacions i presentaran diverses experiències en mobilitat sostenible, tant des d’una perspectiva tecnològica com de planejament integrat del territori i la mobilitat. D’altra banda, diversos agents implicats en aquesta qüestió presentaran les seves propostes per reduir els efectes del transport i la mobilitat sobre el canvi climàtic.
Les jornades s’estructuraran en tres sessions. En la primera, es farà èmfasi en els efectes del transport i la mobilitat sobre el canvi climàtic, en les investigacions que s’estan duent a terme des d’una perspectiva tecnològica i de caràcter energètic per reduir els efectes de l’actual sistema de transport sobre el canvi climàtic, i en les experiències de planejament integrat urbanisme-mobilitat dutes a terme en diferents ciutats, regions i països europeus per assolir una mobilitat sostenible.
En la segona sessió es pretén convidar a una reflexió sobre la relació entre els models de transport i mobilitat i el creixement econòmic. Per fer-ho, es posaran damunt la taula les veus de diversos actors implicats en aquesta qüestió: l’Administració pública, els agents econòmics i el sector sindical.
En la darrera de les sessions es realitzarà una taula rodona en la qual diverses entitats i plataformes ciutadanes que han reflexionat i treballat sobre el tema objecte de les jornades presentaran propostes i experiències per a una mobilitat sostenible. L’objectiu d’aquesta sessió és, d’una banda, donar veu a un dels principals agents socials impulsors dels canvis que s’estan produint i, d’una altra, compartir experiències i establir un debat constructiu entre aquests agents.