Tura ha posat especial èmfasi en el fet que s’hagin de cenyir a unes normes i a uns procediments, ja que això facilita la seva normalització i la seva integració a la societat civil i els ajuda a respectar les regles democràtiques.
En realitat, la iniciativa de regularitzar-se és una mostra de voluntat d’integració i de consecució dels seus objectius a través dels mecanismes legalment establerts, i la resposta des de les administracions ha de ser d’integració i no de rebuig, en la mesura en què respectin les regles a què se sotmeten totes les associacions.
Per a la consellera de Justícia, la constitució en associació d’aquests col·lectius que fins ara havien estat força estigmatitzats, pot generar nous espais i possibilitats de treballar en la seva integració social.
Aquest procés requereix una etapa d’adaptació i d’aprenentatge, en la qual han de rebre el suport necessari per part de les institucions i administracions públiques. La seva sol·licitud d’inscripció al Registre d’associacions, ha afegit la consellera, és un pas més en la seva integració a la nostra societat i una voluntat de respectar-ne les normes.
Cal recordar, ha dit la consellera, que aquesta associació ja va comptar amb el suport i l’assessorament del Consell de la Joventut de Barcelona, de l’Ajuntament de Barcelona i de l’Institut Català dels Drets Humans, en el procediment de constituir-se formalment com a associació i com a part de les polítiques de convivència i de prevenció de conflictivitat social.
L’Administració, ha continuat dient la consellera de Justícia, ha d’inscriure les associacions limitant-se a verificar el compliment dels requisits que han de reunir l’acta fundacional i els estatuts de l’entitat en qüestió, d’acord amb l’article 9 de la Llei 7/1997, d’associacions i l’article 30 de la Llei orgànica 1/2002, reguladora del dret d’associació (LODA). Tot i així, si amb posterioritat a la inscripció els membres de l’associació cometen actes delictius, hauran de ser jutjats, i si ho fan en nom de l’associació o bé es demostra que aquesta persegueix o estimula actes o fins delictius o utilitza mitjans delictius per assolir-los, haurà de ser declarada il·legal a través dels procediments judicials previstos, ha conclòs Tura.