Amb IBM com a soci tecnològic i una inversió de 19,9 milions d’euros en quatre anys, el projecte té com a objectius millorar la prestació de serveis a la ciutadania i facilitar eines de treball avançades i innovadores al seu personal
L’Institut Català de la Salut (ICS) ha iniciat la transformació i modernització dels sistemes d’informació dels processos assistencials de la seva xarxa hospitalària. El projecte, que compta amb IBM com a soci tecnològic, implica un nou disseny de tota la cadena d’accions que són necessàries per oferir cures clíniques als pacients, és a dir, la reenginyeria dels processos i del sistema organitzatiu. L’objectiu final és millorar la qualitat dels serveis sanitaris que es presten a la ciutadania.
Amb una durada prevista de quatre anys i una inversió de 19,9 milions d’euros, aquest projecte afectarà els vuit hospitals de l’organització. El seu desenvolupament forma part del procés global de modernització de l’ICS, que representa un element clau per a la transformació de tot el sistema sanitari català.
L’ICS és el primer proveïdor de serveis sanitaris a Catalunya: compta amb un col•lectiu de professionals de més de 35.000 persones, gestiona el 80% de l’atenció primària i el 30% de l’atenció hospitalària. El pla de modernització general té tres àrees principals:
• Disseny i implantació d’un nou model de gestió per a tots els processos vinculats a la gestió econòmica i financera, la gestió de compres i la logística de l’ICS.
• Disseny d’un nou model per als processos de recursos humans de l’ICS.
• Disseny i implantació d’un nou model de gestió dels sistemes d’informació associats als processos assistencials (gestió de pacients i gestió clínica).
Al 2005, l’ICS va adjudicar a IBM un projecte per a la implantació d’eines de gestió modernes a l’àrea econòmica, financera i de processos de compra. Aquest projecte implica la reenginyeria dels processos i la implantació de sistemes de gestió basats en programari (software) de SAP. Amb l’adjudicació del projecte de sistemes assistencials en l’àmbit hospitalari, IBM es consolida com a soci tecnològic principal de l’Organització.
Innovació al servei de la ciutadania
El programa de modernització de l’ICS té un caràcter innovador i global, ja que impacta en totes les dimensions de l’activitat (estratègia, organització, processos, persones i tecnologia). L’objectiu principal del projecte és millorar la qualitat dels serveis sanitaris que es presten a la ciutadania. Amb aquesta fita, s’implantaran una sèrie d’eines tecnològiques innovadores que facilitaran la feina als professionals i simplificaran i normalitzaran els projectes de gestió. Les eines tecnològiques es basen en la implementació del SAP-Sanitat, un sistema d’àmplia trajectòria en organitzacions sanitàries a tot el món.
Amb tot això, els pacients rebran un servei molt més àgil que reduirà el nombre de tasques administratives i gestions, que facilitarà l’obtenció de cita amb diferents especialistes, que possibilitarà diagnòstics més precisos tot ajudant a reduir errors i, en general, incrementarà la qualitat de les prestacions.
Un dels elements clau en el desenvolupament del projecte és la implementació de la història clínica electrònica (HCE), que estarà a disposició de tot professional que atengui pacients en un hospital determinat i que tingui autorització d’accés a aquestes dades. Aquest historial inclourà informació passada o actual del o de la pacient, així com els seus antecedents familiars, observacions clíniques, imatges, documents, informació sobre al•lèrgies i comentaris sobre la seva evolució, entre d’altres dades.
El programa de modernització ofereix una sèrie de beneficis per a la ciutadania, entre els quals destaquen els següents:
• Millora dels processos d’identificació i accés.
• Gestió de tota persona usuària com a “client únic”, evitant-ne la multiplicitat d’arxius.
• Organització d’informació unificada sobre cada persona, que pot estar a la seva disposició en els casos i les situacions en què es consideri convenient i sigui requerit.
• Aportació a la ciutadania d’informació de valor sobre la cura de la salut i la prevenció de malalties.
• Custòdia de la informació amb criteris màxims de seguretat i confidencialitat.
Quant a tot professional, els avantatges de la implantació del nou sistema són, fonamentalment, els següents:
Per al personal mèdic:
• Elaboració de diagnòstics més precisos.
• Disminució d’errors.
• Millora de la qualitat d’atenció al/a la pacient.
• Accés immediat a l’historial de cada persona, acompanyat d’imatges mèdiques (radiografies, escàners, etc.), avaluacions d’infermeria, etc.
• Simplificació dels processos per a la sol•licitud i recepció de proves diagnòstiques.
Per al personal d’infermeria:
• Disponibilitat d’eines de planificació de cures (en funció del tractament prescrit).
• Millora del seguiment de tractaments i del compliment en la utilització de fàrmacs.
• Simplificació i automatització de tasques administratives.
Per al personal de gestió i administració:
• Millores en la gestió de torns.
• Facilitat de gestió de nòmines, domiciliacions bancàries, etc.
• Disponibilitat d’eines d’indicadors i simuladors per millorar l’eficàcia de la feina i de l’organització.
La presentació d’aquest projecte ha tingut lloc el dilluns, 3 de juliol de 2006, a les 11.30 hores al Palau de la Generalitat. El conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, i la consellera de Salut, Marina Geli, n’han presidit l’acte, que també ha comptat amb la presència de la presidenta d’IBM España, Amparo Moraleda; el vicepresident d’IBM España, José María Joana; el director gerent de l’ICS, Raimon Belenes, i el secretari general de la Presidència, Ramon García-Bragado.