event_note Nota de premsa

El conseller Saura anuncia que la Comissió Bilateral desbloqueja tres \"reivindicacions històriques\": el traspàs de Rodalies-Renfe, Inspecció de Treball i Hospital Clínic

El conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, ha anunciat avui que la Comissió Bilateral ha acordat obrir la ponència mixta que negociarà el traspàs del Servei de Rodalies de Renfe. Saura ha explicat que "amb el compromís del traspàs de Rodalies Renfe, el pròxim 1 de gener es dóna resposta a una reivindicació històrica de Catalunya". El conseller ha destacat també l\'acord sobre l\'Hospital Clínic "pendent des de l\'any 86" i la posada en marxa de la ponència sobre la Inspecció de Treball, totes decisions històriques per a Catalunya". 

Saura i la ministra d’Administracions Públiques, Elena Salgado, han presidit avui la tercera reunió de la Comissió Bilateral Estat - Generalitat de Catalunya, una de les tres comissions que s’encarreguen del desenvolupament de l’Estatut d’autonomia català.

El conseller ha qualificat de "positiva i fructífera" la reunió d\'aquesta tarda. Saura ha fet un reconeixement del treball, el diàleg i el debat d\'aquesta setmana amb la ministra Salgado. El conseller ha reconegut que "hem assistit a una setmana de negociacions intenses".

En aquest sentit, ha destacat que "aquest esforç demostra la voluntat dels dos governs de desplegar l\'Estatut" i que són la garantia perquè l\'Estatut tiri endavant.

Saura ha volgut deixar clar també que l\'Estatut no són només les trasnferències sinó que també és avançar cap a un Estat federalitzant. En aquest sentit, ha destacat els acords de col·laboració i cooperaciació entre les dues administracions.

Els principals acords assolits durant la reunió han estat obrir 4 ponències mixtes que negociaran els traspassos de:

  • Servei de Rodalies de Renfe
  • Inspecció de Treball
  • Expedició i homologació de títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris
  • Museu arqueològic de Tarragona

A banda s’ha acordat el traspàs efectiu de:

  • Hospital Clínic i Provincial de Barcelona
  • L’ordenació i gestió del litoral
  • Seguretat privada
  • Declaració d’utilitat púbilca de les associacions i aplicació dels beneficis fiscals a associacions i fundacions
  • Funcions d’assignació de l’ISBN (International Standard Books Number) i l’ISSN (International Standard Serial Number)

També s’ha acordat un traspàs de mitjans econòmics corresponents a les funcions d’aprovació i certificació de Programes Opertatius de les Organitzacions de Productors de Fruites i Hortalisses d’àmbit superior a Catalunya. Tots aquests traspassos els acordarà formalment la Comissió Mitxa de Transferències que es celebrarà al setembre.

 Noves ponències

 Servei de Regionals i Rodalies de Renfe

L’acord preveu que la ponència, formada per 5 representants de cada administració més el personal tècnic que es consideri oportú, farà les propostes corresponents relatives a la transferència dels serveis ferroviaris de Rodalies i a la determinació dels mecanismes i instruments jurídics i administratius per fer-la efectiva. La ponència haurà de portar la seva proposta a la Comissió B ilateral abans de l’1 de gener de 2008. 

D’altra banda, la Comissió de Seguiment creada el 2006 en matèria ferroviària farà el seguiment de les inversions en infraestructures ferroviàries de rodalies a Catalunya que ha d’executar el Ministeri de Foment o organismes que en depenen.

 Inspecció de treball i Seguretat Social

La Comissió Bilateralha aprovat obrir una ponència que estudiarà el procés, a través del qual, l’Estat atorgarà a la Generalitat els serveis i mitjans personals i materials del cos d’inspectors de Treball i Seguretat Social.

Les dues noves ponències que s’han obert a la reunió d’avui són sobre la Inspecció d’embarcacions i seguretat marítima i sobre el Museu arqueològic de Tarragona.

 Traspassos

  

 Hospital Clínic

La Comissió Bilateral ha acordat traspassar les funcions i els serveis de l’Administració de l’Estat relatius a l’Hospital Clínic i Provincial de Barcelona, que no corresponguin a la Casa de la Maternitat i a l’Institut de Bioquímica Clínica. L’acord entrarà en vigor l’1 de gener de 2008. La valoració provisional del cost efectiu anual dels mitjans que es traspassen a la Generalitat de Catalunya s’eleva a 75 M€.

A banda, l’acord estableix com a entrega per un sol cop la transferència a la Generalitat de 110M€, que es destinaran al sanejament financer de l’hospital i a inversions noves. L’Hospital Clínic és l’últim hospital de titularitat estatal que es transfereix a Catalunya.

 Ordenació i gestió del litoral

L’acord tancat avui preveu la primera part del traspàs al Govern català de les competències que fins ara tenia l’Estat en matèria de gestió de costes i ordenació del litoral. La transferència entrarà en vigor l’1 de novembre d’enguany. Entre les competències d’aquesta primera fase destaquen:

  

1)     Autoritzacions a platges i litoral:

  

§         Atorgament d’autoritzacions d’usos de temporada en les platges i el mar territorial, com ara zones d’avarada, pantalans o camps de boies. Vigilància i règim sancionador en relació a les mateixes i aprofitaments dels ingressos que se’n derivin.

  

§         Gestió i atorgament d’autoritzacions d’ocupació del litoral derivades dels plans d’usos de temporada a les platges, redactats pels ajuntaments. Entre aquestes ocupacions de la línia de costa es troben instal·lacions desmuntables o amb béns mobles, com poden ser guinguetes a les platges, zones de lloguer de motos o patins aquàtics, o plataformes flotants per al descans dels banyistes.

 2)     Instal·lacions marítimes i esportives

§         Gestió de les instal·lacions marítimes i esportives que no tenen consideració de port esportiu, ni van unides a la zona de servei dels mateixos, que tinguin una autorització o una concessió en vigor.  Gestió dels ingressos que es derivin de la seva explotació.

Es tracta de més d’una vintena d’instal·lacions permanents i unes altres desenes de temporada, que s’autoritzen any a any, com ara camps de boies, àrees de fondeig organitzat, pantalans flotants, i altres instal·lacions desmuntables destinades a donar servei a embarcacions d’esbarjo durant els mesos d’estiu.

           

En total, les instal·lacions que ara es traspassen a la Generalitat acullen entre 18.000 i 20.000 embarcacions. Entre aquest tipus d’instal·lacions actualment a la costa catalana trobem les següents:

  

  

3)     Obres

  

·        Actuacions que no són d’interès general: el Govern assumirà la planificació, aprovarà els projectes i executarà els treballs.

  

·        Actuacions d’interès general: la Generalitat participarà en la planificació, emetrà informes sobre la seva qualificació d’interès general i participarà en l’execució i gestió d’aquestes obres. La manera de fer-ho es concretarà en un conveni a subscriure amb l’Administració de l’Estat. Entre aquestes obres n’hi ha de tant representatives com les de regeneració i protecció de les platges.

  

En una segona fase, abans que acabi l’any, està previst aprovar la relació dels llocs de treball vinculats a la gestió de la zona marítimo-terrestre que es traspassaran a la Generalitat, així com els recursos econòmics vinculats a l’exercici de les noves competències. En aquesta mateix termini es preveu completar el traspàs de competències en aquesta matèria pel què fa a la planificació i el règim de concessions.

 ISBN       

L’acord preveu que el govern de la Generalitat assumirà les següents funcions, en matèria d’atorgament de codis d’identificació del ISBN:

1.      En  relació a l’assignació, les funcions de recepció, comprovació, validació i, en el seu cas, devolució de las sol·licituds dels números ISBN per empreses editorials amb seu a Catalunya; les funcions d’informació i atenció als interessats i el control dels formularis.

2.      En matèria de catalogació, les funcions de redacció i introducció en la base de dades de l’Agència de l’ISBN d’assentaments bibliogràfics; creació i manteniment del fitxer d’autoritats; i les funcions d’informació i atenció als interessats.

3.      En matèria d’informació, l’atenció al públic en general i informació sobre totes els funcions realitzades.

  

 Seguretat Privada

L’acord preveu l’assignació a Catalunya de les competències en matèria de seguretat privada previstes a l’article 163 de l’EAC. Així, el Ministeri de l’Interior faciliti al Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació la informació de totes les empreses de seguretat privada que incloguin en el seu àmbit d’actuació el territori d’aquesta comunitat, al seu personal, així com l’accés al Registre General d’Empreses de Seguretat i al Registre de Detectius Privats. 

Alhora, el Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, facilitarà al Ministeri la informació necessària respecte de les empreses de seguretat d’àmbit autonòmic. El Ministeri també informarà a la Generalitat de la relació de detectius privats que cessin en la seva activitat i li facilitaràla relació dels serveis d’armes autoritzats, dels centres de formació autorizats i en  funcionament a Catalunya, i dels d’àmbit estatal que prestin serveis a Catalunya. La Generalitat comunicarà al Ministeri de l’ Interior els centres de formació que s’autoritzin a Catalunya.

L’acord també preveu que, per evitar duplicitats administratives, s’establirà un procediment pel qual les habilitacions que expedeixi la Generalitat puguin tenir plens efectes tant dins com fora del territori de Catalunya.

Per garantir la màxima col·laboració i coordinació, les dues administracions establiran els mecanismes necessaris per disposar d’accés mutu als fitxers previstos en matèria de seguretat privada.

      Declaració d’utilitat pública de les associacions

L’acord preveu el traspàs a laGeneralitat de les següents funcions :

  1. Declaració d’utilitat pública de les associacions, federacions i confederacions qeu desenvolupin majoritàriament les seves funcions a Catalunya, estiguin inscrites en un registre de titularitat de la Generalitat i tinguin seu a Catalunya.

  1. Revocació de la declaració d’ utilitat pública referida al punt anterior.

  1. Verificació i sanció de la rendició de comptes de les entitats declarades d’utilitat pública que reuneixin els requisits establerts en el primer punt.

La Generalitat exercirà aquestes funcions d’acord amb els procediments que ella estableixi i que inclouran un informe del Ministeri d’Economia i Hisenda.

 Subcomissions

L’òrgan de col·laboració entre l’Estat i la Generalitat també ha analitzat els treballs de les subcomissions i grups de treball que s’han posat en marxa per avançar en àmbits com la prevenció de conflictes, el desenvolupament de l’Estatut d’autonomia pel que fa als mecanismes de col·laboració i cooperació i la definició de futurs traspassos.

 Subcomissió de Cooperació i Col·laboració

  

 Informe sobre els mecanismes de Col.laboració i Cooperació

La Comissió Bilateral Generalitat- Estat també ha analitzat avui un estudi exhaustiu dels supòsits on  l’Estatut d’Autonomia ha previst fórmules de col·laboració o de participació per tal de desplegar aquestes previsions. 

L’informe, elaborat per la Subcomissió de Col·laboració i Cooperació,  descriu i identifica els diferents supòsits en què l’EAC es refereix a la signatura de convenis o bé  preveu la participació de la Generalitat en òrgans o processos de presa de decisions de l’Estat i que tenen una afectació per a les competències de la Generalitat.

L’estudi identifica un total d’uns 64 supòsits dividits en cinc grups segons el tipus de cooperació de que es tracti:

  •  Informes preceptiusque ha de realitzar la Generalitat abans de la presa de decisions per part de l’Estat. S’han identificat 15 supòsits (ex: l’informe de la Generalitat en l’atorgament  d’autoritzacions d’instal·lacions de producció i transport d’energia que superin el territori de Catalunya; l’informe de la Generalitat previ a la qualificació d’interès general d’obres públiques de l’Estat situades a Catalunya; declaració i delimitació d’espais naturals de règim de protecció estatal i per la determinació de la ubicació de infraestructures i equipaments de titularitat estatal a Catalunya..etc)

  •  Convenis de col·laboracióentre ambdues institucions.  Hi ha 8 supòsits: la seguretat nuclear; la gestió d’obres públiques d’interès general; l’execució i gestió de les obres d’interès general  situades al litoral català; o be en àmbits relatius a la promoció i difusió exterior del català; la cooperació amb altres territoris que no pertanyin a l’Estat que es tinguin vincles històrics , lingüístics i culturals amb Catalunya o en la gestió de plans incloent-hi fons i recursos d’origen estatal destinats al foment de l’activitat econòmica.

  • Casos de participació de la Generalitat en òrgans de l’Administració de l’Estat. S’han identificat uns catorze supòsits com: la participació de la Generalitat en organismes supraautonòmics que exerceixin funcions sobre infraestructures de transport situades a Catalunya; la participació en la gestió de ports i aeroports d’interès general o en la xarxa viària. També s’ha previst la participació en l’Agencia Tributaria i cadastre mitjançant formes consorciades. S’han inclòs les referències a participacions que l’Estatut ja mencionava de forma específica a l’article 182 i que afecten al Banc d’Espanya;  la Comissió Nacional del Mercat de Valors; la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions o bé en l’Agència Espanyola de Protecció de Dades. S’ha incorporat també la referència genèrica a òrgans de contingut econòmic, energètic, financer i empreses públiques.

  •  Participació de la Generalitat en procediments administratius de l’Estat.Són un setze casos on es pot mencionar: la proposta de la Generalitat  de la convocatòria d’oposicions i concursos per a cobrir les places de vacants de jutges, magistrats i fiscals a Catalunya; en protecció civil; immigració, especialment en la determinació del contingent de treballadors estrangers;polítiques d’ocupació; en l’àmbit de recerca, desenvolupament i innovació; inversió en bens i equipaments culturals de l’Estat a Catalunya; planificació hidrològica;entre d’altres.

  

  • Supòsits de cooperació per al desenvolupament de les relacions amb la Unió Europea i l’acció exterior. L’EAC preveu que la Generalitat ha d’ésser informada pel Govern de l’Estat de les iniciatives de revisió dels tractats de la Unió Europea, com el que s’ha encetat actualment. També l’ha d’informar  en relació a l’execució del dret de la UE quan es requereixen mesures d’abast superior al territori de Catalunya, on també caldrà preveure una participació de la Generalitat i, sobretot, la Generalitat participa en assumptes relacionats amb la Unió Europea sempre que afectin competències o interessos de Catalunya. A més, s’inclouen 10 supòsits de fórmules de participació i col·laboració en l’àmbit de la UE i l’acció exterior com serien:en matèria de recerca; de promoció i difusió del català; cultura; denominacions d’origen; joventut; entre d’altres.

Amb l’aprovació d’aquest informe també s’ha adoptat  el compromís de que s’iniciïn totes les actuacions necessàries, per part dels ministeris  i  departaments de la Generalitat, per a desenvolupar aquests mecanismes de col·laboració i participació de forma adequada segons el cas.

 Nous Tractats UE

En el punt quart de l’ordre del dia, el secretari general  del MAEC Miguel Ángel Navarro ha exposat la iniciativa de revisió dels Tractats de la Unió Europea com a resultat polític del Consell europeu de Brussel·les de 21 i 22 de juny. Aquesta exposició respon al que preveu expressament l’article 185 de l’estatut.

D’acord amb l ’Estatut, el Govern de Catalunya ja ha iniciat, tot just conclòs el Consell Europeu, l’elaboració d’una posició sobre la reforma dels tractats europeus.  Aquesta posició, que té per objecte garantir la defensa del que ja es va assolir en el projecte de Constitució Europea, serà lliurada formalment al Govern de l’ Estat en els propers dies.

Tot i que les competències essencials per l’aplicació d’ AECT a Espanya corresponen al Govern de l’ Estat, la Generalitat exigirà un mecanisme d’informació permanent Estat-Catalunya per a les AECT que tinguin entitats membres amb seu a Catalunya.

 Membres de la Comissió

A més del conseller Joan Saura i la ministra Elena Salgado, han participat en la reunió el conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, el responsable de Governació i Administracions Públiques, Joan Puigcercós, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. També hi han assistit la sercretària del Govern, Laia Bonet; la secretària per a la UE, Anna Terron; el delegat del Govern a Madrid, José Cuervo, i el secretari de la Comissió, Josep Vendrell.

Per part de l’Administració de l’Estat,el secretari d’Estat d’Infraestructures, Victor Morlan; el secretari d’Estat d’Hisenda i Pressupostos, Carlos Ocaña; el secretari d’Estat de Cooperació Territorial, Fernando Puig de la Bellacasa; el secretari general per a la UE, Miguel Ángel Navarro; el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel; i el secretari permanent de la Comissió, José Maria Vidal Beltran.