El mateix juliol, la Comissió d’Urbanisme de Catalunya, d’acord amb l’estudi d’alternatives de traçat, va aprovar el Document d’objectius i propòsits generals del Pla director urbanístic de l’Eix Transversal Ferroviari, que tindrà com a objectiu garantir la reserva de sòl necessari per realitzar aquest projecte.
Des del mes de setembre, s’ha obert un període de consulta als ajuntaments afectats. Alhora, segons aquest estudi de traçat i amb la finalitat d’aprofundir-hi, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha encarregat a l’empresa pública IFERCAT licitar l’avantprojecte de l’Eix, així com els estudis informatius i d’impacte ambiental que avui es liciten.
Paral·lelament, la Secretaria de Planificació Territorial iniciarà la redacció del Pla director urbanístic de l’ETF, que es farà sobre la base de l’avantprojecte que desenvolupi l’IFERCAT.
D’aquesta manera, continuen avançant els tràmits i estudis per a fer realitat la construcció en un futur de l’eix Transversal ferroviari.
Estudis informatius i d’impacte ambiental
Per a la redacció del Pla director urbanístic, l’Eix Transversal Ferroviari s’ha dividit en tres trams: Lleida – Cervera, Igualada – Manresa - Castellbisbal i Vic – Girona. Per tal de desenvolupar-lo, avui s’inicia la licitació de 6 projectes: 3 estudis informatius i 3 estudis d’impacte ambiental. Tenen un termini de redacció de 12 mesos i es preveu que es puguin adjudicar el primer trimestre del 2006. L’import de licitació pel global dels estudis és de 4 MEUR.
L’objecte principal d’aquests encàrrecs és establir amb precisió la traça de l’ETF i les seves infraestructures associades, així com l’impacte ambiental associat per aquest nou traçat.
Lleida – Cervera
Avui s’inicia la licitació de l’estudi informatiu i el d’impacte ambiental d’aquest tram per un valor de 894.720 euros. Entre aquestes poblacions es preveuen tres tipus d’infraestructures:
- La traça principal de l’Eix Transversal Ferroviari: s’inicia a l’oest de Lleida (intersecció amb la autovia A-2) i transcorre en paral•lel a la variant de Lleida de la línia d’alta velocitat actualment en construcció fins que, prop d’Artesa de Lleida se’n separa i comença un traçat propi, exterior als nuclis urbans de Mollerussa, Tàrrega i Cervera. El tram finalitza a l’est de la localitat de Cervera, en la intersecció de l’autovia A-2 amb l’eix Transversal viari.
- Les variants d’entrada a les poblacions de Mollerussa, Tàrrega i Cervera, aprofitant la traça de l’actual línia Lleida – Manresa convenientment remodelada.
- Una solució tren-tramvia entre Lleida i Cervera seguint la traça de la línia actual Lleida – Manresa, que serà convenientment remodelada.
Igualada-Manresa-Castellbisbal
S’inicia la licitació d’ambdós estudis per valor de 1,6 MEUR. Aquest tram Igualada – Manresa – Castellbisbal incorpora quatre tipus d’infraestructura:
- La traça principal del tram Igualada - Manresa – Castellbisbal: s’inicia a l’est de la localitat de Cervera, en la intersecció de l’autovia A-2 amb l’eix Transversal viari, i continua per l’exterior dels nuclis urbans d’Igualada i de Manresa, finalitzant enfront el nucli urbà de Santa Maria d’Oló.
- El tram Manresa-Martorell, que partint de l’eix Igualada-Manresa, finalitza en el nus ferroviari de Castellbisbal.
- Les variant d’entrada a la població d’Igualada.
- Perllongament de les línies actuals d’FGC a Igualada i Manresa fins a les futures estacions de l’eix Transversal ferroviari en aquestes poblacions.
Vic-Girona
S’anuncia la licitació d’ambdós estudis per valor de 1,49 MEUR. El tram Vic – Girona incorpora:
- La traça principal del tram Vic – Girona: s’inicia a l’est de Manresa, enfront el nucli urbà de Santa Maria d’Oló; i finalitza enllaçant amb la línia d’alta velocitat Barcelona – frontera prop de l’aeroport de Girona.
- Entrada a l’estació actual de Renfe de Vic aprofitant en part la infraestructura existent.
- Nova estació a l’aeroport de Girona.
L’Eix Transversal Ferroviari
Aquesta nova línia unirà en uns 233 km de recorregut, Lleida, Cervera, Mollerussa, Tàrrega, Igualada, Manresa, Vic i Girona, connectant, així mateix, amb la línia d’alta velocitat fins a la frontera francesa i amb l’eix prelitoral, la regió metropolitana i el port de Barcelona.
Es preveu també que transporti en doble via d’ample internacional passatgers i mercaderies a 7 noves estacions de passatgers i diverses terminals de càrrega.
Es tracta d’una una operació complexa que no es fixa només en el traç central sinó també en els ramals d’accés a les ciutats, la connexió cap a Barcelona i la renovació de la línia ja existent. En total, es preveu una inversió de més de 6.500 MEUR.
Aquets nou Eix que impulsa el Govern de la Generalitat és una clara aposta pel transport de passatgers i mercaderies per ferrocarril i incideix de manera decisiva en el reequilibri territorial, a més de prioritzar la transversalitat davant la radialitat.