La tuneladora de l'L9 que perfora el tram entre Badalona i Sagrera-Meridiana, s'ha tornat a posar en funcionament i ja ha arribat a l'estació 11 de setembre. Així, en les darreres setmanes, ja ha construit 464 metres nous de túnel després d'haver estat aturada durant set mesos al barri de Sant Andreu de Barcelona a causa de les tasques de reforç del terreny. Es preveu que la tuneladora que ha reiniciat els seus treballs arribi a l'intercanviador de Sagrera-Meridiana a la primavera de 2008. Durant el període d'aturada, han continuat les obres en el túnel ja perforat i en les estacions d'aquest tram.

El passat mes de desembre, la tuneladora de l’L9, que executa el túnel entre l’estació de Gorg a Badalona i Sagrera-Meridiana, es va aturar després de creuar la platja de vies de Renfe de l’estació de Sant Andreu Comtal per tal de finalitzar el reforçament del terreny del tram per on passarà els propers dies.

 Així, durant aquests mesos s’han fet les tasques d’injecció de formigó, s’han inspeccionat els edificis de l’àrea d’influència i se n’ha reforçat un.

Aquest reforç s’ha executat després que durant l’any passat es modifiqués puntualment el traçat del tram en detectar-se una profunditat més gran dels fonaments en un edifici situat en l’eix del traçat previst. Així, el nou traçat es desplaça en aquest punt uns 25 metres en sentit muntanya per tal d’evitar la zona de l’edifici i torna a connectar amb el traçat previst amb destí a l’estació Sagrera-Meridiana.

Cap a Sagrera- Meridiana

Així, la tuneladora ha iniciat els seus treballs fa unes setmanes i ja ha construit 464 metres nous de túnel fins arribar a l’estació d’11 de setmebre. A partir d’ara, farà uns 1,8 km de túnel més en un recorregut en què connectarà aquesta estació amb la de Sagrera-TAV i l’intercanviador de Sagrera Meridiana, per ser finalment extreta al pou de la plaça de les Havaneres. Així, construirà 300 metres de túnel fins arribar al macropou durant aquest estiu.

A partir de la tardor, excavarà els prop de 1.200 metres de túnel que li quedaran fins a l’intercanviador de Sagrera Meridiana. S’avançarà aleshores uns 320 metres més per construir la cua de maniobres i arribar al pou situat a la plaça de les Havaneres on s’extraurà la tuneladora. D’aquesta manera, es preveu finalitzar tot el tram d’aquest túnel la primavera de 2008.

Mentre ha durat l’aturada, han continuat les obres en els tres quilòmetres de túnel que ja ha perforat aquesta tuneladora entre Badalona i Sant Andreu. Així, al llarg d’aquests mesos, s’ha col·locat la llosa intermèdia que separa el túnel per on discorreran els combois en sentits oposats, han continuat els treballs de construcció de les estacions de Gorg, Salut, Llefià i Bon Pastor i s’han connectat amb el túnel ja construït.

D’altra banda, l’estació d’Onze de Setembre, on ha arribat la tuneladora, també està en fase de construcció. Tuneladora triangle ferroviari – Sagrera Meridiana Paral·lelament, l’altra tuneladora de l’L9 que treballa en aquest tram ja ha fet la calada al macropou d’Onze de Setembre després d’haver construït un túnel de mig quilòmetre des de Via Trajana. Aquest túnel és l’enllaç de l’L9 amb els tallers i cotxeres del triangle ferroviari, constitueix, doncs, un punt clau per a l’operativitat de la línia.

Des del macropou d’Onze de Setembre, a partir del setembre continuarà el túnel cap a l’intercanviador de Sagrera-Meridiana Ambdues tuneladores construeixen dos tunels paral·lels que en el futur seran utilitzats per l’L4 i l’L9.