En l'acte de presentació del Pla, que s'ha fet avui a Barcelona, el conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha dit que "el segon Pla és un magnífic full de ruta. Ho té tot. Té un mapa més real del país. Té un coneixement asssolit i explícit dels dèficits i de les mancances que hem de superar, de les fites a conquerir, dels itineraris a seguir, cosa que ha sortit poc a les explicacions inicials, que és el camí de seguiment dels indicadors que hem d'establir, conèixer i obligar-nos a reaccionar. Els indicadors, que ens diran o no si estem avançant o no correctament, hi són al Pla d'una manera explícita i individual".
Per la seva banda, la consellera de Treball, Mar Serna, ha anunciat que "aquesta ha de ser la legislatura de la formació professional com a prioritat del país. Prioritats per tots. Per la formació professional, la formació per al treball, i del treball de qualitat i, en definitiva, per la formació a la vida".
El Pla que ara es presenta s'articula en 38 mesures concretes que van acompanyades d'objectius específics a acomplir. En aquest sentit, el document és un instrument per a modernitzar i potenciar la formació professional, però també és un compromís que al final del període es podrà mesurar clarament el grau d'assoliment dels objectius.
D'aquesta manera, a banda de l'increment del 40% en el nombre d'estudiants dels tres subsistemes, també s'estableix que a l'acabar l'aplicació del Pla, el 80% dels estudiants hauran de tenir accés a dispositius d'orientació sobre tota l'oferta formativa de Catalunya, que el nombre d'estudiants que participin d'un programa d'intercanvi per estudiar en un altre país europeu s'haurà d'incrementar en un 50% o que es començaran a aplicar les convalidacions entre l'FP inicial, la contínua o l'ocupacional en cinc famílies professional com a mínim.
El volum més gran del pressupost del Pla està destinat a les mesures que tenen a veure amb la innovació de la formació professional i amb la seva adaptació a les necessitats del sistema productiu català, mesures a les quals s'han destinat 92.028.640 euros.
Més estudiants
Actualment, més de mig milió de persones són usuàries d'algun dels tres subsistemes de la formació professional a Catalunya, i més de 1.000 centres imparteixen FP inicial o ocupacional:
Tipus d'estudis Estudiants
FP Inicial 76.000
FP Continuada 389.000
FP Ocupacional 61.000
Total 526.000
Tipus d'estudis Centres
FP inicial 381
FP ocupacional 663
Total 1.044
L'objectiu és augmentar un 40% aquest nombre d'estudiants. Per això, es preveuen tota una sèrie de mesures, entre elles, la dotació per cobrir l'increment d'usuaris de l'FP ( 20.956.302 euros), les mesures per fomentar l'estudi d'idiomes (18.200.000 euros) o la creació de programes de transició al treball perquè els que no han acabat la educació secundària obligatòria puguin obtenir un títol que els doni una qualificació (28.096.281 euros).
D'aquesta manera, el Pla busca que aquells estudiants que actualment queden sense poder obtenir cap títol educatiu sent encara adolescents, puguin aconseguir una qualficació que els permeti entrar al mercat de treball presentant una certificació dels seus coneixements.
També es crearà un sistema de beques per ajudar que els alumnes no abandonin els estudis per posar-se a treballar, que estarà dotat amb 3.678.000 euros.
Sistema integrat de qualificacions i FP
Fins ara els tres subsistemes de formació professional no estaven integrats i, per tant, cada sistema només reconeixia els seus crèdits i no exisitia cap tipus d'equivalència ni possibilitat de convalidació entre ells.
Amb el II Pla de la Formació Professional es crearà un únic sistema d'FP que establirà convalidacions entre els estudis de formació professional inicial, contínua i ocupacional. De la mateixa manera s'establiran mecanismes d'acreditació de competències adquirides per mitjà de l'experiència professional. Per últim, el Pla també pretén fomentar la mobilitat en l'espai europeu de la formació professional i l'ensenyament superior.
Amb l'aplicació del pla d'integració, un treballador que no disposi de cap titulació però que tingui experiència laboral i hagi cursat formació contínua o ocupacional podrà convalidar aquests coneixements i obtenir determinats crèdits de formació professional inicial, fet que li permetrà millorar la seva situació laboral i accedir a una titulació reglada.
Per aconseguir-ho, es preveu adequar els actuals mètodes de reconeixement de les competències al sistema europeu de transferència de crèdits. D'aquesta manera hi haurà un únic sistema de referència, i els coneixements adquirits es podran convalidar sigui quin sigui el tipus d'estudis que s'han cursat per obtenir-los.
El Pla preveu que l'any 2010 s'haurà creat ja el model de reconeixement de crèdits de la formació professional, però a banda, també es compromet que el sistema de convalidacions haurà d'estar funcionant ja a la pràctica en cinc famílies professionals, que encara estan per determinar.
Millor planificació territorial i més coneixement del capital humà
Abans d'establir les propostes, el Pla inclou un diagnòstic de la situació actual del sistema de formació professional de Catalunya. Aquest diagnòstic detecta com un dels principals dèficits, la manca d'adequació en alguns territoris entre l'oferta formativa i el que el mercat de treball demanda. Per això, en els propers tres anys, s'han de crear mecanismes perquè els agents econòmics d'un mateix territori i els d'un mateix sector es puguin coordinar i puguin diagnosticar conjuntament l'oferta formativa que necessiten.
Igualment, de cara a incrementar el nombre d'usuaris de la formació professional es crearan cursos específics als territoris i als sectors que més estan patint el canvi de model econòmic perquè els treballadors es puguin reciclar i s'ampliarà l'oferta d'FP a distància, per facilitar que persones que tenen dificultats per assistir a estudis presencials puguin millorar la seva qualificació.
D'altra banda, es crearà un sistema informàtic únic per tot Catalunya que recollirà tota la informació sobre els estudis que cada persona ha realitzat de formació professional inicial, continuada o ocupacional.
Millorar el reconeixement de la formació professional
El Pla es completa amb les mesures per millorar el reconeixement i el valor social amb què la societat veu els estudis professionalitzadors.
En aquest sentit l'objectiu és que d'aquí tres anys, els centres que compten amb un sistema de qualitat hagin augmentat un 25%. En el cas de l'FP inicial, dels 242 instituts públics que imparteixen aquests estudis a Catalunya, 31 ja han obtingut el certificat internacional de qualitat ISO 9000 i altres 45 estan en procés d'obtenir-lo.
Per això es preveu crear un portal d'internet amb informació sobre l'oferta dels tres subsistemes de l'FP a Catalunya.
També es crearà un protocol per assessorar i acompanyar aquells treballadors que no han cursat estudis d'allò en el què treballen però que volen acreditar els coneixements que han anat adquirint al llarg de la seva vida laboral.
Potenciar la capacitat emprenedora
Finalment, el Pla General de la formació professional es marcar com a factor clau potenciar la capacitat emprenedora d'aquells que assisteixen a estudis de formació professional. Es pretén donar coneixements als estudiants tant pel que fa a la creació de noves empreses com amb la innovació en el si d'empreses ja existent.
Per això s'introduiran continguts relacionats amb l'emprenedoria, i es coordinaran els serveis que ja existeixen de suport a la creació d'empreses.
3