El conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha presentat aquest matí les bases per a l'elaboració de la llei d'educació de Catalunya, una llei de la què ha remarcat especialment el seu caràcter com a "llei de país". "Volem que ho sigui", ha dit, "no ha de ser una llei de partit, ni de govern, ni tan sols de totes les forces polítiques, és una llei en la qual tot el país s'ha d'implicar, i fins i tot, apassionar".
Ernest Maragall ha definit la llei que planteja el Departament d'Educació amb dues paraules, "equitat i excel.lència", ja que, ha dit, "estem en condicions que el país tingui el model d'educació que necessita, un model d'educació propi de Catalunya. Es tracta de passar de l'educació com a dret de tots a l'educació com a instrument per al ple desenvolupament personal de cada alumne".
Aquest canvi de concepció s'emmarca en la idea que "els resultats educatius que eren acceptables per a l'economia de fa 20 anys, una economia fonamentalment industrial, no són ja acceptables per al país que volem. És inacceptable", ha afegit, "la diferència entre Catalunya i Europa pel que fa al nombre de persones que fan estudis postobligatoris".
Autonomia, direcció de centres, avaluació
Per aconseguir-ho, la llei s'ha d'estructurar en tres conceptes bàsics: l'autonomia de centres, el reforçament del director i l'avaluació contínua del sistema. El conseller ha remarcat que "el centre ha de ser el centre del sistema educatiu", i que per tant, ha de tenir la potestat de decidir sobre les necessitats pedagògiques del seu centre, les qüestions organitzatives, els recursos humans i els recursos econòmics que els cal.
De la mateixa manera, el Departament fixa en les seves bases per a la llei el reforçament del paper dels/les directors/es. "Hi ha molt bons directors, però també hi ha una absència de capacitació i d'apoderament de la seva figura dins el centre. La llei contemplarà el desenvolupament de les funcions directives amb condicions pròpies, un marge important per a què el director/a consolidi un equip professional suficient i estable, que tingui capacitat per a definir el perfil del professorat que necessita i per a decidir sobre els recursos econòmics que calen per posar en marxa el seu projecte".
Davant aquestes modificacions, Ernest Maragall, ha deixat clar que cal també una avaluació contínua, "com més autonomia, més avaluació", ha apuntat. Per això es crearà un Institut d'Avaluació i Ordenació Curricular que tindrà la capacitat no només de fer l'avaluació exhaustiva del sistema, sinó que "també dirà quins són els sabers que els alumnes han de dominar en cada moment".
Projectes i funció docent reformada
En aquest esquema, cada centre haurà de tenir el seu projecte amb una proposta detallada dels recursos necessaris per dur-lo a terme. Això es completa l'enfortiment de la figura dels docents. "El que proposem", ha remarcat el conseller d'Educació, "és enfortir, apoderar, i donar-li suport, confiança i seguretat com a docent, i això és el que farem".
Per aconseguir-ho, les bases proposen la creació d'una funció docent pròpia de Catalunya, amb cossos de docents catalans, amb requisits d'accés diferents, una millor formació inicial i la creació d'una carrera docent que inclogui la possibilitat de promoció professional.
3-6 obligatori
Finalment, les bases de la llei contemplen que s'ampliïn les edats de l'escolarització obligatòria, de manera que l'educació Infantil de segon cicle passa a tenir aquest caràcter, com ja el tenia fins ara l'educació primària i l'educació secundària obligatòria (ESO).
(Podeu trobar talls de veu de la roda de premsa de presentació de les bases per a la llei d'Educació a la web del Departament: www.gencat.net i la conferència sencera a la web www.gencat.net/educacio)
5