La Generalitat ha adjudicat avui, per mitjà de l'empresa pública Gisa, les obres d'infraestructura del perllongament de la línia d'FGC a Sabadell, per un import de 218 MEUR. Igualment, la Generalitat ha adjudicat actuacions de millora de la xarxa viària que sumen 6,6 MEUR, obres de construcció i ampliació de centres sanitaris per valor de 63 MEUR, així com la construcció, ampliació i millora de centres educatius que sumen un import de 27,8 MEUR.
traçat del perllongament
Així, el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat les obres d’infraestructura del projecte de perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, que comportaran una inversió de 218 MEUR, així com l’assistència tècnica per a la inspecció prèvia dels edificis ubicats en l’entorn d’aquesta actuació, per valor de 2,6 MEUR.
 
Pel que fa a la millora de la xarxa viària, avui s’ha adjudicat les obres de millora de les barreres de seguretat a la C-31 a Sitges, per valor de 4,9 MEUR, i els treballs de construcció de dos passos inferiors per vianants als ramals d’entrada i sortida de la C-32 entre Arenys de Mar i Arenys de Munt, que comportaran una inversió d’1,7 MEUR.
 
A més, s’han adjudicat les obres d’ampliació de l’Hospital Príncep d’Espanya de l’Hospitalet de Llobregat, per 55 MEUR, la construcció d’un centre de salut mental, hospital de dia i drogodependències a l’Hospital de Mataró, per 4,6 MEUR, i la construcció d’una residència i centre de dia per a disminuïts psíquics amb trastorns de conducta a l’Hospitalet de Llobregat, per 3,4 MEUR.
 
Finalment, quant a centres educatius, s’han adjudicat les obres d’adequació de l’IES Lo Pla d’Urgell de Bellpuig, per 5,4 MEUR, l’adequació de l’IES Jaume Callís de Vic, per 4,7 MEUR, l’ampliació del CEIP Joan Miró de Mont-Roig del Camp, per 2,9 MEUR, l’ampliació del CEIP Puig i Cavaller de Gandesa, per 2,7 MEUR, la reforma i ampliació del CEIP Àngel Guimerà de Tàrrega, per 2,7 MEUR, així com l’assistència tècnica per a la redacció del projecte i l’execució de les obres del nou CEIP Corbera2000, per 2,2 MEUR, del nou CEIP d’Alcarràs, per 1,8 MEUR, del nou CEIP Mas Rampinyo de Montcada i Reixac, per 1,8 MEUR, del nou CEIP de Balaguer, per 1,8 MEUR, i de l’ampliació del CEIP Reinaxença d’Hostalets de Pierola, per 1,8 MEUR.
 
 
 
A continuació s’amplia la informació de les obres del DPTOP
 
 
 
La Generalitat adjudica les obres del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell


El Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat avui les obres d’infraestructura del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell per valor de 218 MEUR a la UTE integrada per Acciona Infraestructuras, Comsa i Acsa.
Els treballs inclouen la construcció d’un nou tram de 4,4 quilòmetres de longitud, 4 noves estacions i el soterrament de Sabadell-Estació

  • Permetrà dotar la ciutat d’una línia de metro urbà que donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any
  • Les obres s’iniciaran a principis d’any, amb una durada prevista de 4 anys
  • L’actuació es completarà properament amb la col·locació de vies i la catenària, les instal·lacions i les obres d’arquitectura de les estacions, amb una inversió global de 400 MEUR
 
El nou metro urbà de Sabadell
 
Les obres que ara s’adjudiquen permetran la creació d’un nou tram de línia amb  quatre noves estacions a l’interior del nucli urbà de Sabadell i el soterrament de l’actual Sabadell-Estació. Amb el nou traçat, l’actual estació de Sabadell-Rambla, on ara acaba la línia, serà substituïda per una nova estació a la Plaça Major que donarà servei als usuaris de la zona. Des d’aquí, el traçat continuarà en direcció nord-est fins a les noves estacions d’Eix Macià i de Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe. Més al nord, s’ubicarà la nova estació de Ca n’Oriac i a continuació, com a final de línia, les cotxeres i una cua de maniobres soterrades.
 
Les obres inclouen la construcció de dos túnels paral·lels de 4,9 quilòmetres de longitud amb dues tuneladores de 6,8 metres de diàmetre, per tal de minimitzar les afectacions en superfície i garantir al màxim la seguretat de l’obra. Les tuneladores s’introduiran pel pou d’atac ubicat a una zona propera al camp de futbol de Ca n’Oriac i avançaran fins al pou de sortida situat a l’actual aparcament en superfície de Sabadell-Estació. La major part de la resta de trams de túnels i pous, així com totes les estacions s’executaran aplicant un sistema constructiu que minimitza l’afectació en superfície, atès que permet construir primer els murs pantalla i la llosa superior, per recuperar l’espai en superfície per a l’ús ciutadà mentre es treballa per sota de la llosa.
 
D’acord amb les previsions de creixement futur de la comarca i les necessitats de mobilitat exterior, aquest projecte és compatible amb un futur perllongament cap a Castellar del Vallès, així com amb el soterrament cap a Sant Quirze del Vallès.
 
Quatre noves estacions
El perllongament de la línia d’FGC a Sabadell inclou també la construcció de quatre noves estacions adaptades a persones amb mobilitat reduïda, que comptaran amb escales mecàniques, fixes i ascensors:
 
  • Plaça Major: la nova estació se situarà en l’espai ocupat fins fa poc pel mercat provisional de Sabadell al centre de la ciutat en una zona de gran activitat comercial i d’oci. Disposarà de dues escales mecàniques, una estàtica i dos ascensors, per tal d’accedir des de la superfície a un vestíbul soterrat de 650 m2 ubicat a 14 metres de profunditat. Des d’aquí s’accedirà a l’andana central de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada. L’estació és compatible amb l’ampliació de l’aparcament soterrat existent. Aquí, la construcció dels murs i la llosa corresponent a la coberta de l’estació es farà en dues fases, per minimitzar les ocupacions en superfície i compatibilitzar l’obra amb el trànsit de vianants i vehicles.
 
  • Eix Macià: s’ubicarà a l’encreuament del carrer de Pi i Margall amb els carrers de Borràs i del Papa Pius XI i permetrà donar servei a l’Eix Macià, que constitueix el principal centre de negocis i d’oci de la ciutat. Comptarà amb dos accessos independents, amb escales fixes i mecàniques, i un altre ascensor per connectar l’exterior amb el vestíbul, que tindrà 522 m2 de superfície. Aquest espai s’ubicarà a 9 metres de profunditat i connectarà amb l’andana central, de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada. Per tal de minimitzar les afectacions al CEIP Creu Alta, ubicat a prop d’aquesta estació, s’han pres mesures especials per corregir l’impacte acústic i ambiental, i garantir la protecció dels accessos al centre, així com el  desviament de trànsit. 
  •  Plaça Espanya: aquesta estació d’FGC forma part de la futura estació intermodal que permetrà l’intercanvi entre els FGC i la línia C4 de Rodalies de Renfe. L’estació intermodal s’estructurarà en diferents nivells: un vestíbul compartit i soterrat al primer nivell connectarà amb les andanes de Renfe situades en un nivell inferior i amb l’andana central d’FGC, situada en un nivell més profund, sota el túnel de Renfe. L’accés des de l’exterior fins al vestíbul comú es farà mitjançant un ascensor i escales fixes i mecàniques. Igualment, l’enllaç entre el vestíbul comú i l’andana d’FGC es farà per un extrem de l’andana central, de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada, mitjançant un ascensor i escales fixes i mecàniques. El túnel d’FGC que discorrerà per sota del de Renfe, s’executarà amb tècniques tradicionals d’excavació de túnels. Per tal garantir la seguretat dels treballs, es reforçarà prèviament l’estructura del sostre.
 
  • Ca n’Oriac: se situa sota el carrer Himàlaia, pròxim al Parc del Nord. Disposarà  d’ascensors i escales mecàniques i fixes per connectar l’exterior amb el vestíbul i l’andana central, de 120 metres de longitud i 9 metres d’amplada. L’estació forma part del tram final del perllongament, que acollirà una cua de maniobres de 250 metres de longitud per a l’explotació del servei ferroviari, sota el carrer d’Himàlaia.
Al nord de l’estació de Ca n’Oriac, sota el Parc del Nord, es preveu la construcció d’un espai amb dos nivells: en el primer s’ubicaran les cotxeres amb una capacitat per a 8 trens de 100 metres, i el segon nivell acollirà una àrea per a usos vinculats al ferrocarril i un aparcament de cotxes amb capacitat per a 420 vehicles. Per tal de garantir l’accessibilitat al Centre d’Inserció Professional i Ocupacional, ubicat entre les cotxeres i la cua de maniobres, i minimitzar les afectacions, s’ha adequat el mètode constructiu de la cua de maniobres, de manera que s’han programat temporalment els treballs i s’han adoptat les mesures correctores d’impacte acústic i ambiental més adients.
 
Soterrament de Sabadell-Estació
 
A l’entorn de l’actual Sabadell-Estació, s’ha augmentat la profunditat del túnel en prop de 5 metres en bona part del tram de 600 metres entre Sabadell-Estació i el carrer Migdia, per evitar l’enderroc de 15 edificis previstos en l’estudi inicial. A més, això permetrà soterrar el corredor ferroviari actual al sud de l’estació, des del carrer Sobarber fins a Sabadell-Estació.

L’execució de la nova estació soterrada, comportarà l’enderroc de l’existent i la construcció d’una estació provisional que permeti mantenir el servei fins a Sabadell Rambla durant pràcticament la totalitat de l’obra. L’estació soterrada disposarà de tres vies i dues andanes, de 120 metres de longitud i 5,5 i 6,5 metres d’amplada, respectivament. Els accessos a la nova estació estaran ubicats a prop dels actuals, tot i que més cap al costat sud, per tal de facilitar l’intercanvi entre el ferrocarril i els autobusos amb parada a l’avinguda Rambla Ibèria. A l’actual aparcament de l’estació s’emplaça el pou de sortida de les tuneladores.
Inspecció d’edificis
 
Igualment, avui el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat per valor de 2,6 MEUR, els treballs d’assistència tècnica per a la inspecció prèvia dels edificis propers a les obres, per tal de garantir en tot moment la seguretat en l’execució del projecte.
 
Així, es revisaran els edificis, locals comercials i soterranis que s’inclouen dins de l’àrea d’influència dels treballs, que comprèn uns 7.660 habitatges i locals i 1.471 edificis.
 
L’objectiu de les inspeccions prèvies és documentar l’estat actual de conservació de les construccions per a utilitzar-la de referència abans, durant i després de les obres, i garantir als propietaris dels edificis un document fidel de l’estat de les construccions en previsió de qualsevol afecció durant la seva vida útil.
 
 
 
 
 
La Generalitat adjudica obres de millora de la xarxa viària per valor de 6,6 MEUR
 
Avui s’han adjudicat dues actuacions de millora de la seguretat a diversos punts de la xarxa viària del territori que sumen un import de 6,6 MEUR. Concretament, el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat les obres de millora dels sistemes de contenció de vehicles a la carretera C-31 al terme municipal de Sitges, per valor de 4,9 MEUR, i els treballs per a la construcció de dos passos inferiors de vianants i ciclistes per creuar els ramals de l’autopista C-32 al terme municipal d’Arenys de Munt, per 1,7 MEUR. A més, s’ha adjudicat l’assistència tècnica per a la redacció del projecte constructiu de la variant d’Olot i de l’estudi informatiu per al seu desdoblament.
 
 
Col·locació de barreres a la C-31 a Sitges                                    4,9 MEUR
 
Al seu pas pel Garraf, la carretera C-31 transcorre per una àrea d’especial interès natural i paisatgístic corresponent al Parc Natural del Garraf. En aquesta zona, la particularitat del terreny, amb penya-segats vora la costa, fa que aquesta via presenti un traçat molt característic, amb revolts pronunciats en diversos trams.
 
Per tal de millorar la seguretat viària en aquest punt, el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat avui les obres de millora dels sistemes de contenció dels vehicles a la carretera C-31 al seu pas pel terme municipal de Sitges, per valor de 4,9 MEUR. L’actuació consistirà en la substitució de les barreres de seguretat existents en un tram de prop de 12 quilòmetres a la carretera del Garraf, així com la renovació del paviment. Es preveu que les obres comencin durant el primer trimestre de l’any vinent i s’allarguin durant un any.
 
Noves barreres de seguretat
 
L’actuació que ara s’impulsa inclou l’adequació dels sistemes de contenció en un tram de prop de 12 quilòmetres de la carretera del Garraf, corresponent al terme municipal de Sitges, amb l’objectiu de millorar la seguretat dels conductors, tant de vehicles com de motocicletes. Així, els treballs comportaran la substitució de les barreres de seguretat  existents en aquest tram, tenint en compte les necessitats de protecció especial d’acord amb la singularitat del traçat d’aquesta via i l’orografia del terreny.
 
En aquest sentit, es col·locaran noves barreres de seguretat de formigó a les zones amb més desnivell amb el mar i als trams propers a la via fèrria, per tal de reforçar la seguretat en aquests punts, tant per als vehicles com per a les motocicletes. A més, les barreres s’integraran en l’entorn del Parc Natural del Garraf, atès que tindran una tonalitat similar al paisatge de roca calcària del massís del Garraf. Finalment, el projecte es completarà amb la renovació del paviment de la carretera, amb l’estesa d’una capa de ferm drenant antilliscant que millorarà les condicions per a la conducció en cas de pluja, per tal d’augmentar la seguretat viària. A més, es renovarà la senyalització horitzontal i vertical i es millorarà el drenatge.
 
Passos de vianants als ramals de la C-32 a Arenys de Munt           1,7 MEUR
 
La carretera B-511 neix al terme municipal d’Arenys de Mar i discorre en direcció nord fins a l’altura de l’autopista C-32. En aquest punt enllaça per sota amb la C-61, que continua en direcció nord cap a l’interior fins al terme municipal d’Arenys de Munt. Actualment, ambdues carreteres no disposen de voreres per a vianants i els encreuaments existents amb els ramals d’entrada i sortida de la C-32 es resolen amb passos a nivell.
 
Per tal de millorar la mobilitat dels vianants a la zona, avui s’han adjudicat les obres de construcció de dos passos inferiors per travessar els ramals d’entrada i sortida de l’autopista C-32 en aquest punt, situat entre els termes municipals d’Arenys de Mar i Arenys de Munt, que suposaran una inversió d’1,7 MEUR.
 
Millora de voreres
 
L’actuació comprèn la millora de les carreteres B-511 i C-61 en un tram de 800 metres, per tal de facilitar els moviments dels vianants i ciclistes i garantir la seguretat viària. D’una banda, es construiran dos passos inferiors a l’encreuament d’ambdues carreteres amb els ramals d’incorporació i sortida de l’autopista C-32. El pas de vianants del costat mar, entre la B-511 i el ramal d’entrada a l’autopista en direcció Girona, tindrà 19 metres de longitud i una amplada de 3 metres, amb escales convencionals i rampes per superar el desnivell.
 
D’altra banda, el pas del costat muntanya, situat a la C-61, evitarà el creuament a nivell del ramal de sortida de l’autopista provinent de Girona i el d’entrada en direcció Girona. Així, es construirà un altre pas inferior de 24 metres de longitud i 3 metres d’amplada, amb escales convencionals i rampes d’accés per a bicicletes.
 
El projecte inclou també la construcció de voreres d’amplada variable, aprofitant l’espai existent, en un tram de 800 metres a la B-511 i la C-61 entre Arenys de Mar i Arenys de Munt, per tal de potenciar la mobilitat a la zona amb totes les garanties de seguretat. Finalment, es millorarà la intersecció existent a la C-61 per facilitar l’accés dels vehicles a la urbanització d’Aiguaviva. Així, es construirà una rotonda excèntrica per afavorir els moviments en aquest punt, i garantir alhora la fluïdesa de la circulació.
 
L’actuació es completarà amb la instal·lació d’una nova il·luminació, la millora del drenatge del tram objecte de l’actuació, l’adequació de la senyalització vertical i horitzontal i la col·locació de barreres de seguretat.
 
 
  
Variant d’Olot
 
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té en marxa la construcció d’una nova carretera entre Vic i Olot per Bracons (C-37), que esdevindrà eix vertebrador de les comunicacions entre la Garrotxa i les comarques centrals. En aquest sentit, ja s’ha construït un primer tram des de Vic a Torelló i actualment estan en execució les obres del tram des de Torelló fins a Sant Esteve d’en Bas, que es preveu que s’enllesteixin a finals del 2008. Igualment, es continua treballant per tal d’aplegar el màxim consens en la definició del tram corresponent a la variant de les Preses.
 
Ara, s’ha adjudicat la redacció del projecte constructiu per a l’execució de la variant d’Olot, corresponent al tram més al nord d’aquest eix, per un import de 3 MEUR. L’actuació permetrà donar continuïtat a l’eix Vic-Olot per Bracons i evitar el pas dels vehicles per l’interior del municipi, així com afavorir una millor comunicació amb l’eix Pirinenc (N-260).
 
El projecte constructiu que ara s’impulsa contemplarà la solució desdoblada, i les obres s’executaran en dues fases. La primera consistirà en la construcció de la via amb un carril per sentit. Es preveu licitar aquests treballs durant la tardor del 2008.
 
D’altra banda, la segona fase de construcció comprèn les obres de desdoblament d’aquest tram. Per tal d’avançar en l’execució d’aquests treballs, avui també s’ha adjudicat per 330.600 euros la redacció de l’estudi informatiu corresponent al desdoblament.
 
El traçat de la variant
 
La variant d’Olot, de 4,5 quilòmetres de longitud, segueix pràcticament la traça definida en el planejament urbanístic d’aquesta població. En aquest sentit, després de la Codella, continua al límit del terme municipal a través d’una zona muntanyosa que fa necessari preveure tres trams en túnel de 267, 462 i 420 metres de longitud.
 
Passat aquest tram, s’entra al pla de Sant Andreu, continua pel marge esquerre de la riera de Riudaura i finalitza a l’entorn de l’Hostal del Sol. Es preveu la continuïtat de la carretera de Riudaura mitjançant un pas inferior i es construeix un pont de 90 metres de longitud per salvar la riera.
 
L’estudi inclou l’enllaç nord d’Olot, que permet l’entrada a Olot pel pla de Sant Andreu, i la continuació cap a Besalú i Figueres per l’N-260, o cap a Vallfogona de Ripollès per aquesta mateixa carretera. També permet una futura connexió cap als túnels de Collabós. En aquest tram, s’ha previst una petita alternativa a la zona del pla de Sant Andreu, lleugerament desplaçada cap al nord, més propera a les serralades de Sant Miquel del Mont i Sant Valentí.
 
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 365