El president de la Generalitat, José Montilla, el conseller del DPTOP, Joaquim Nadal, i alcaldes del Berguedà han posat avui en servei el viaducte de Puig-reig que culmina el desdoblament del tronc central de l'eix del Llobregat fins a Berga.
Fotografia viaducte
.       Ha desdoblat un total de 21 quilòmetres entre Puig-reig i Berga, amb l’objectiu de potenciar la connexió entre el Berguedà i el Bages, així com també amb l’entorn metropolità de Barcelona
 
.      Al llarg del seu traçat s’han construït 7 viaductes, 2 túnels dobles i 9 enllaços per tal d’afavorir la seva integració territorial i paisatgística
 
.      Ha comportat un inversió de 234 MEUR i permet optimitzar la funcionalitat d’aquesta carretera amb un augment de la seva capacitat i una  millora del seu nivell de servei
 
.    El viaducte obert avui creua el Llobregat amb una longitud 568 metres i  una alçada de 46 metres 

 
El viaducte de Puig-reig
 
La posada en servei del viaducte de Puig-reig, que travessa el riu Llobregat, comporta la finalització del desdoblament de l’eix del Llobregat entre Puig-reig i Berga. Aquest viaducte té 568 metres de longitud, una amplada de 23,8 metres i una alçada màxima de 46 metres en el seu encreuament amb la llera del riu. La seva estructura, de formigó i acer, està formada per una única plataforma que suporta els quatre carrils de circulació, tot amb l’objectiu de minimitzar el seu impacte visual.
 
La plataforma, que descansa sobre vuit grans pilars, té una amplada de 23,8 metres amb dos sentits de circulació de 7 metres cadascun. La via també disposa de dos vorals laterals de 2,10 i 2,40 metres, dos centrals d’1,5 i una mitjana d’un metre d’amplada que separa els dos sentits de la circulació.   
 
El viaducte està format per nou trams, set dels quals han estat hissats mitjançant grues de grans dimensions mentre que els dos restants s’han empès per mitjà de gats hidràulics, que han permès arrossegar aquesta part de la plataforma de 115 metres de longitud i 500 tones de pes, des de l’extrem sud del pont.
 
L’eix del Llobregat, desdoblat fins a Berga
 
El desdoblament de l’eix del Llobregat que ara finalitza consta de 21 quilòmetres d’autovia que transcorre entre els municipis de Puig-reig, Casserres, Gironella, Olvan i Berga i ha suposat una inversió de 234 MEUR. Aquesta actuació s’ha finançat mitjançant el sistema de concessió d’obra pública.
 
Les obres  de desdoblament es van iniciar l’any 2004 pels dos extrems del tram, és a dir, pel sud de Puig-reig i pel nord de Gironella, ja que el DPTOP va modificar del projecte inicial en el tram intermedi,  per tal d’adequar el corredor de pas de la carretera i evitar l’opció d’apropar la carretera en variant cap a Casserres. D’aquesta manera, s’optava per una solució amb menor impacte ambiental.
 
A mesura que han anat avançant les obres i des de l’estiu de 2006, s’han posat en servei diversos trams d’aquesta autovia. Avui, amb la posada en servei del viaducte de Puig-reig, culmina el desdoblament del tronc principal de l’eix del Llobregat fins a Berga. Paral·lelament, continuen les obres de l’accés a Casserres des de l’autovia. Així mateix, es duran a terme actuacions situades fora del tronc de l’autovia, als enllaços propers al viaducte i treballs de revegetació.
 
7 viaductes i 2 dobles túnels
 
Per tal de desdoblar la carretera amb la màxima integració paisatgística i atesa la complexa orografia, que travessa fins a quatre vegades el riu Llobregat així com diverses rieres, s’han construït al llarg del seu traçat 7 viaductes i 2 dobles  túnels:
  • Viaducte sobre el Llobregat, a Puig-reig, que avui ha entrat en servei.
  • Talús Royal. La seva finalitat ésmaximitzar l’estabilitat i la integració  ambiental.
  • Dos falsos túnels, de 133 metres de longitud, situats a la zona entre Cal Prat i el Guixaró, al terme municipal de Puig-reig.
  • Viaducte sobre Torrent de Lladó. Es tracta d’un doble viaducte amb longituds de 220 metres a la calçada esquerra i de 190 metres a la dreta amb una alçada màxima de pila de 45 metres.
  • Dos túnels paral·lels, a la sortida de Puig-reig. La seva longitud és de 959 metres a la calçada esquerra i d ’un quilòmetre a dreta. La zona de l’embocadura s’ha construït com a fals túnel per millorar la seva integració ambiental.
  • Viaductes sobre la Riera de Clarà, amb una longitud de 300 metres, té les dues calçades independents, amb una alçada màxima de pila de 48 metres.
  • Doble viaducte sobre el Llobregat, a Gironella, de 186 metres de longitud cadascun.
  • Viaductes de la riera de la Portella. Dos ponts paral·lels de 160 metres de longitud.
  • Viaductes de la riera de Sant Martí. Es tracta de dos viaductes de 119 metres de llargada.
  • Viaducte de Puig-reig. Dos ponts de 216 metres de llargada de 5 trams cadascun
Connexió amb el territori
 
A banda de la seva important funció com a via vertebrant del país, la construcció de la nova autovia, al llarg d’aquests 21 quilòmetres, ha tingut especial atenció en la seva integració i en la seva connectivitat amb les poblacions més pròximes. És per aquest motiu que la via compta amb 9 enllaços:
  • Navàs nord - Cal Riera. L’anterior tram d’autovia que enllaçava amb Navàs nord ha estat remodelada per tal de completar-la amb els carrils que tenen el seu origen i destí a Manresa. També s’ha construït un nou enllaç a la zona de Cal Riera i al polígon industrial de Cal Vidal.  
  • Puig-reig sud, dóna servei a Puig-reig, especialment a Cal Marçal i a les colònies de Cal Vidal i Cal Riera
  • Puig-reig centre, enllaça amb Puig-reig passant per la colònia tèxtil de Cal Ponç; a l’altre costat de l’autovia també donarà accés a diversos  camins rurals, a la depuradora d’aigües i al càmping.
  • Puig-reig nord,  consta de dos semi-enllaços. El primer connecta amb la carretera BV-4406  i consta de ramals amb origen i destí a Manresa. L’altre semi-enllaç permet fer els moviments cap a i des de Berga i connecta amb els vials existents a través d’una nova i àmplia rotonda. Aquesta obra estarà finalitzada a finals del gener del 2008.    
  • Gironella Sud, a Cal Bassacs. És el punt d’inici de l’anomenada via col·lectora de Gironella i consta de dos semi-enllaços separats per uns 800 metres per adaptar-se a l’orografia del terreny. Connecta amb el càmping de Gironella, l’antiga C-16 en direcció Puig-reig i el polígon industrial Camp de Pals.
  • Gironella Centre – Casserres, en obres. Situat al barri de Cal Blau de Gironella connectarà la renovada BV-4132 d’accés a Casserres convertint-se en el principal punt d’accés a aquest municipi.
  • Gironella Nord. Dóna servei a la vila de Gironella i també enllaça amb la carretera C-154 que va cap a Olvan, Prats de Lluçanès i Vic i amb l’antiga C-16 cap a Cal Rosal i Berga. Aquest enllaç també dóna servei al nucli de l’Ametlla de Casserres i a diversos camins rurals de la zona
  • Cal Rosalés un semi-enllaç amb ramals amb origen i destí Manresa. Dóna servei a Cal Rosal i Olvan a través de la carretera local.
  • Berga-sud,  ja al final de l’autovia, dóna servei a la ciutat de Berga i connecta amb la carretera C-16z cap a cal Rosal amb origen i destí Puigcerdà. Connecta amb un càmping i l’oficina d’informació i turisme del Berguedà
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 670