- Els Espais de Benvinguda Educativa (EBE) atendran els nouvinguts entre 8 i 18 anys, amb activitats de 4 hores al matí i la participació en els Plans Educatius d’Entorn
- Els EBE també s’adreçaran a les famílies dels nouvinguts, amb la realització d’un mòdul de 10 hores d’entrevistes personalitzades
- Els nous espais estaran en el cas de Vic a l’antic edifici Casa de la Caritat, i a Reus adjacents al CEIP Doctor Alberich i Casas, a l’IES Gabriel Ferrater i Soler i al Col·legi La Salle
- Els EBE estaran oberts durant tot l’any inclosos els mesos d’estiu
El primer trimestre del proper curs entraran en marxa les primeres iniciatives pilot dels Espais de Benvinguda Educativa (EBE) als municipis de Vic i Reus. Aquesta experiència, coresponsabilitat del Departament d’Educació i dels Ajuntaments, és una eina d’acolliment familiar previ a l’escolarització, un primer contacte per als futurs alumnes nouvinguts i les seves famílies.
L’objectiu és oferir un espai de suport i assessorament, per tal que coneguin tots els aspectes que fan referència a l’educació en el municipi d’acollida. Els EBE diagnosticaran i orientaran els futurs alumnes -i les seves famílies- per tal que es puguin incorporar al sistema educatiu amb plenes garanties.
El projecte s’emmarca dins dels Plans Educatius d’Entorn i és una de les apostes del Departament d’Educació per l’escola inclusiva. Els Espais de Benvinguda seran un espai d’acolliment, formació i informació. Els centres escolars i les aules d’acollida continuaran fent la feina d’integració social.
Els usuaris dels espais seran nens/joves d’entre 8 i 18 anys i les seves famílies, que rebran la informació adequada per a conèixer el sistema educatiu català i l’entorn en el que es troben. La iniciativa permetrà, gràcies als professionals, detectar les necessitats específiques del futur alumnat –ja siguin cognitives, afectives, físiques o socioeconòmiques-, promoure la seva integració social, i sensibilitzar sobre la llengua catalana i sobre la realitat cultural del país a través de tallers educatius, culturals i esportius.
Acolliment des de l’arribada al municipi fins al centre escolar
El procés des que els nouvinguts arriben al municipi fins que accedeixen al centre escolar té un disseny específic per a Vic i Reus, però hi ha un seguit de trets comuns entre ells que definiria els passos a seguir en general per a qualsevol municipi que s’hi volgués adherir:
Fases del procés | Activitats | Espai |
Rebuda a l’Espai d’Acollida Familiar | - S’acull per primer cop a la ciutat - Es deriva les famílies als Espais de Benvinguda Educativa | Ajuntament |
Rebuda a l’Espai de Benvinguda Educativa | - Acollida dels infants i les seves famílies - Avaluació de les necessitats i realitats - Informació i Formació | Espai de Benvinguda Educativa |
Coordinació entre l’EBE, l’Oficina d’Escolarització Municipal i la Comissió d’Escolarització | - En funció de la informació recollida es distribueixen els futurs alumnes entre els centres escolars | Espai de Benvinguda Educativa |
Traspàs de la informació de l’EBE al Centre Educatiu | - Informació als centres sobre el nou alumnat - Acollida dels alumnes al centre educatiu | Espai de Benvinguda Educativa / Centre Escolar |
En tots dos casos, es donarà informació a les famílies sobre els seus drets i deures, sobre el sistema educatiu català, sobre les beques i ajuts als quals poden accedir… També s’avaluarà la procedència dels nouvinguts i de les seves famílies i s’analitzarà l’escolarització prèvia i el bagatge cultural. A partir d’aquest moment, els professionals duran a terme un acolliment afectiu i social, on se’ls donarà a conèixer l’entorn, així com les activitats i serveis tant del barri com del municipi.
Una iniciativa per als futurs alumnes i també per a les famílies
Els EBE donaran acollida als infants i joves nouvinguts entre els 8 i 18 anys, tot i que en el cas dels infants entre 0 i 8 anys hi ha prevista una acollida de les famílies, un informe i una posterior escolarització, sense necessitat de fer cap mòdul a l’Espai de Benvinguda Educativa. En el cas de l’alumnat de 16 a 18 anys, al marge de l’acollida inicial a l’EBE, també es preveu un programa específic d’accés al món laboral.
L’horari previst per a cursar els mòduls als Espais de Benvinguda Educativa és de 4 hores al matí, afegint la participació en aquelles activitats culturals, socials o esportives dels Plans Educatius d’Entorn. Durant les 4 hores, els futurs alumnes duran a terme activitats i tallers de coneixement de l’entorn i la realitat educativa, social i cultural del municipi.
El temps d’estada dels infants i joves serà en funció de les seves necessitats i a decisió dels professionals que elaboren el Pla de Treball Individual. Tot i això, els EBE també estaran oberts durant juliol i agost, realitzant activitats d’estiu. Per a les famílies es contempla la realització d’un mòdul de 10 hores de durada que es basarà en les entrevistes personalitzades en els propis EBE.
Les actuacions previstes per a les famílies preveuen presentar el medi escolar on s’informarà dels centres, els horaris, els hàbits, les normes de convivència i els drets i deures tant dels alumnes com de les seves famílies. També coneixeran quin és el calendari escolar, la matriculació, les beques i ajuts i les activitats tant extraescolars com les que s’organitzin al barri i al municipi.
Igual informació rebran els futurs alumnes, però en aquest cas, a més, s’elaborarà un informe previ sobre la seva situació acadèmica i les seves competències (matemàtiques, lingüístiques….), així com de la situació psicoemocional que es deriva del procés migratori corresponent.
Avaluació, diagnosi i realització a càrrec de professionals
Tot el procés dels Espais de Benvinguda Educativa comptarà amb la intervenció de professionals. El responsable de l’EBE serà un docent que coordinarà l’espai, l’acció entre l’EBE i l’espai d’acollida familiar i col·laborarà amb els centres. Els altres tres professionals presents als Espais de Benvinguda Educativa seran un educador social, un monitor en el lleure i un integrador social.
Les instal·lacions de Reus estaran ubicades adjacents als edificis del CEIP Doctor Alberich i Casas, del l’IES Gabriel Ferrater i Soler i del Col·legi La Salle, mentre que a Vic estarà a l’antic edifici Casa de la Caritat.
Els espais tindran capacitat per 15/20 alumnes i diferenciaran espais per a petits i per a grans. Seran multifuncionals, és a dir, podran servir per a fer racons, tallers i informàtica, i per tant estaran dotats amb equipament com mobiliari escolar, audiovisual i informàtic. Els EBE disposaran de zona d’esbarjo i de despatxos per a fer l’acolliment familiar.
Finalment, un cop acabat el procés, un agent avaluador durà a terme una avaluació en funció de la informació que aportin els diferents actors implicats: Ajuntaments, Departament d’Educació i usuaris –que inclouen els centres, les famílies i els futurs alumnes.
L’avaluació té en compte aspectes com el temps transcorregut entre l’arribada de l’alumnat i la seva escolarització, la participació en els Plans Educatius d’Entorn, l’eficàcia en la coordinació entre totes les parts implicades, el grau d’implantació de les activitats i el grau d’assoliment dels objectius.
11 de juliol de 2008




