El conseller d'Educació, Ernest Maragall, i el president del Consell Superior d'Avaluació, Joaquim Prats, han donat a conèixer avui l'avançament de resultats de l'Informe PISA 2006, que en aquesta edició s'ha centrat en l'estudi del coneixement científic. L'alumnat de Catalunya ha obtingut una puntuació mitjana en l'escala de ciències de 491 punts i se situa en el nivell 3 (en una escala d'1 a 6), que és el mateix de l'alumnat de la mitjana de països de l'OCDE.

El conseller ha destacat que les fotografies de l'Informe PISA del 2003 i del 2006 mostren una estabilitat de les dades i "la pertinença al bloc central dels països europeus" pel que fa als resultats obtinguts en aquest estudi. El conseller ha ressaltat que "l'estabilitat i la continuïtat d'aquestes dades és molt important, tenint en compte que Catalunya és un país en canvi a causa del creixement, mobilitat i diversitat de la seva població". En aquest sentit,  Maragall ha considerat que "Catalunya ha estat capaç de gestionar la complexitat".

La puntuació mitjana de l'alumnat de Catalunya en coneixement científic se situa lluny del valor aconseguit per l'alumnat de Finlàndia (563 punts) i del valor mínim obtingut per l'alumnat de Kyrgystan (322). L'alumnat català es troba proper a la puntuació aconseguida per l'alumnat de 13 països: Suècia, Polònia, Dinamarca, França, Croàcia, Islàndia, Letònia, Estats Units, Espanya, Lituània, Eslovàquia, Noruega i Luxemburg.

Distribució dels resultats en ciències

Els resultats obtinguts per Catalunya en coneixement científic, posen de manifest que el gran gruix de l'alumnat se situa en un nivell intermedi, mentre que molts pocs alumnes obtenen el nivell d'excel.lència.

                Nivell inferior (<1 i 1) Nivell intermedi (2, 3 i 4) Nivell superior (5 i 6)
Catalunya      18,6%                         76,8%                              4,6%
OCDE           19,3%                         71,7%                               9,0%

El conseller ha explicat que "tenim un grau d'equitat però en els nivells mig i baix, i ens manca excel.lència". Segons el conseller Maragall, "la pitjor inequitat del sistema català és que un 40% de l'alumnat no cursi estudis postobligatoris". El conseller ha afegit que les dades del PISA confirmen la bona direcció de les iniciatives que està prenent el Departament, com ara la Llei d'Educació de Catalunya.
 
Segons el gènere, la mitjana de la puntuació en competència científica de les noies de Catalunya és de 487 punts, mentre que la dels nois és de 496 punts. El rendiment entre gèneres varia segons la competència: en identificar qüestions científiques la diferència és de 12 punts a favor de les noies; en explicar fenòmens científics la diferència és de 22 punts a favor dels nois, i en la competència d'usar evidències científiques també hi ha una diferència de 5 punts a favor dels nois.

L'estudi PISA també avalua com afecten a les habilitats científiques variables demogràfiques, socials, econòmiques i educatives. En aquest sentit, el PISA mostra que a partir de 4.000 euros de despesa per alumne, la inversió educativa del govern no garanteix uns millors resultats acadèmics. Així mateix, el PISA posa de relleu que els alumnes amb un nivell socioeconòmic més alt obtenen millors resultats. Per últim, l'estudi també il.lustra la correlació entre bons resultats i un alt nivell d'estudis del pare i la mare.

Matemàtiques i comprensió lectora

El PISA 2006 se centrava en el coneixement científic (amb un 70% del total del qüestionari) i després també abordava les matemàtiques (15%) i la comprensió oral (15%). Pel que fa a les matemàtiques, la puntuació mitjana obtinguda per l'alumnat de Catalunya ha estat de 488 punts, i s'ha situat en el nivell 3, el mateix nivell de la mitjana de l'OCDE. Catalunya obté resultats similars als d'11 països: França, Regne Unit, Polònia, Eslovàquia, Hongria, Luxemburg, Noruega, Lituània, Letònia i Espanya.

Quant a la comprensió lectora, la puntuació obtinguda per l'alumnat de Catalunya ha estat de 477 punts i s'ha situat en el nivell 2. Catalunya obté uns resultats similars als d'11 països: Islàndia, Noruega, República Txeca, Hongria, Letònia, Luxemburg, Croàcia, Portugal, Lituània i Itàlia.

La mostra del PISA a Catalunya

Promogut per l'OCDE, el PISA 2006 és una avaluació internacional comparativa sobre coneixements i competències de l'alumnat en què han participat 57 països d'arreu del món.

La mostra de l'estudi PISA 2006 a Catalunya ha estat de 1.527 alumnes (784 noies i 743 nois), dels quals el 91% han nascut a l'Estat espanyol.

4 de desembre de 2007

3  

Imatges

Fotografia de l'acte

Fotografia de l'acte 24

Fotografia de l'acte

Fotografia de l'acte 21

Fotografia de l'acte

Fotografia de l'acte 26

3  

Fitxers adjunts

Avançament de resultats de l'Informe PISA 2006

Avançament de resultats de l'Informe PISA 2006
PDF | 556

Tall de veu

Tall de veu
RM | 2730

Tall de veu

Tall de veu
RM | 3697