
- En el conjunt del curs passat, el nombre de docents que van rebre aquesta formació va ser de 3.868, el que suposa 1.700 més que el curs anterior
- El conseller Maragall ha explicat aquest matí, en la inauguració de les jornades d’orientació de Barcelona, quins instruments posarà Educació a l’abast dels docents per facilitar la seva tasca d’orientació als alumnes
- Aquest curs han començat els cursos específics de formació per a tutors de l’ESO, per iniciar l’orientació en les etapes obligatòries
- El conseller ha destacat que l’orientació acadèmica és un dels grans eixos de la futura Llei d’educació de Catalunya i serà, per tant, una de les grans apostes per als propers cursos
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha inaugurat aquest matí les jornades d’orientació acadèmica i professional de Barcelona. Durant aquesta inauguració el conseller ha explicat els instruments que Educació està posant a l’abast dels docents per facilitar la seva tasca d’orientació i també els que es posaran nous el proper curs.
En aquest sentit, en el que portem de curs, 2.387 docents han participat en cursos de formació per a millorar les tutories de l’educació secundària. El curs passat, i comptant fins a finals de curs, s’hi van apuntar 3.868 docents, una xifra molt superior a la del curs anterior 2005-2006, quan el nombre d’inscrits va ser de 2.143.
D’altra banda, per primera vegada aquest 2007-2008 el Departament d’Educació ha convocat cursos de formació per als tutors i les tutores d’ESO, amb l’objectiu, entre d’altres, de donar pautes d’orientació escolar i acadèmica, i ajudar a planificar l’accés al món professional ja des de les etapes d’escolarització obligatòria. Aquesta formació es continuarà desenvolupant en els propers cursos. De moment, durant el curs 2007-2008, 360 persones han assistit al curs inicial de formació per a tutors i tutores de l’ESO, i 326 han assistit al segon curs de formació per a aquests professionals.
En el mateix sentit, i des de fa quatre anys, els municipis que compten amb un Pla d’Entorn inclouen com a un dels 8 eixos prioritaris l’orientació acadèmica i professional dels alumnes. Per assolir aquest objectiu es duen a terme durant l’any diferents accions, des de les visites d’exalumnes per orientar els nois de secundària, fins a pràctiques a empreses perquè els nois entrin en contacte amb el món laboral. Actualment, existeixen 95 Plans Educatius d’Entorn a Catalunya.
A aquestes iniciatives cal sumar la formació que s’ha donat al llarg del curs als tècnics dels Equips d’Assessorament Pedagògic sobre orientació, de manera que tinguin els coneixements per poder orientar posteriorment els docents dels centres educatius. Aquest curs, han assistit a aquests cursos 217 dels 600 tècnics amb que compten els EAPs.
Finalment, cal comptar amb que tots els centres han elaborat, com a part de la seva documentació bàsica, un Pla d’Acció Tutorial on es preveu quins seran els eixos que cada centres considera que han de ser prioritaris a l’hora d’acompanyar els seus alumnes en el desenvolupament del dia a dia, però també en les decisions sobre futurs estudis i sobre el futur professional.
Nou web de referència sobre orientació
Durant la inauguració, el conseller Ernest Maragall ha donat a conèixer que el proper curs el Departament d’Educació posarà a disposició de tots els centres de secundària un web que porporcionarà als docents la normativa, el material educatiu i els recursos necessaris entorn l’orientació en les diferents vessants: atenció a la diversitat, tutoria i orientació acadèmica i professional.
Així, per primera vegada, els centres tindran un punt de referència on obtenir les eines que existeixen per part de les diferents administracions, les entitats, i els centres educatius, eines que els serviran per proporcionar orientació acadèmica als alumnes d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, i Formació Professional. Fins ara, era a l’FP on s’havia centrat l’activitat orientadora.
Respecte l’orientació acadèmica i professional, el web facilita la normativa corresponent, unes pautes per a l’anàlisi del perfil de cada noi, orientacions sobre els aspectes que cal tenir en compte a l’hora d’escollir els estudis, qüestionaris per als alumnes per tal que confirmin quins són els seus punts forts i els punts febles, experiències d’altres centres educatius que han estat exitoses, materials perquè els docents es puguin descarregar d’Internet i webs d’interès, entre altres qüestions.
En el cas de l’acció tutorial, la pàgina proporciona també la normativa, documentació sobre el paper del docent, de l’alumne i de la família, així com experiències dels centres docents que es poden fer servir com a model i materials perquè els docents puguin baixar d’Internet i utilitzar a classe.
Finalment, per a l’atenció a la diversitat el web recollirà, com en els altres apartats, la normativa corresponent i els materials de què disposen les diferents administracions i entitats. Aquests materials es classifiquen en dos apartats: per l’alumnat amb altes capacitats, i per atendre els col·lectius vulnerables.
En aquest segon apartat s’inclouen les aules hospitalàries, el servei d’atenció educativa domiciliària, les aules d’hospitals de dia, les aules de centres de justícia juvenil, i les aules dels centres de la Direcció General d’Atenció a la Infància de la Generalitat. En tots els casos, es recollirà la normativa, el marc d’actuació dels docents i el lloc on cal adreçar-se per posar-se en contacte amb el servei.
Jornada d’orientació acadèmica i professional de Barcelona
La Jornada d’orientació acadèmica i professional de Barcelona ha reunit avui representants de diferents instituts i centres educatius de la ciutat per donar a conèixer iniciatives exitoses d’orientació acadèmica i treballar per extendre aquestes bones pràctiques.
Amb aquestes jornades, es vol posar de relleu el caràcter fonamental que l’orientació i la tutoria tenen per acompanyar el noi o noia en les diferents decisions que ha de prendre al llarg de l’adolescència sobre els seus estudis posteriors i sobre el seu futur.
Com a pas previ a la celebració de la jornada, 26 professionals del sector educatiu que destaquen per la seva experiència en orientació acadèmica i laboral s’han reunit durant el mes de maig per detectar de forma conjunta les necessitats del sistema educatiu de Barcelona en aquesta qüestió, les bones pràctiques que s’han fet i les possibilitats que ofereix el nou marc normatiu.
A partir d’aquí es constituiran diferents grups de treball per tal de donar continuïtat a les conclusions que es derivin d’aquestes jornades.
La orientació acadèmica i professional en la Llei d’educació
L’avantprojecte de Llei d’educació de Catalunya ve a confirmar i a donar un impuls decidit a les iniciatives sobre orientació escolar i professional que fins ara ha dut a terme el Departament d’Educació.
En aquest sentit, la Llei deixa clar a l’article 12 que entre els drets dels alumnes, hi és el dret a ”rebre tutoria que proporcioni orientació, particularment en l’àmbit educatiu i professional.
En el mateix sentit, la norma especifica que l’acció tutorial ha de reforçar l’orientació personal, acadèmica i professional de l’alumne i que amb aquest objectiu s’hauran d’establir mecanismes de coordinació entre els centres de batxillerat i els centres de formació professional de grau superior i les universitats (art. 46.8).
També preveu la possibilitat de col·laborar amb altres departaments de la Generalitat, amb els agents socials i amb l’Administració local per facilitar la informació, i l’orientació professional a l’alumnat (art. 46.8)
Finalment, s’estableix la funció dels serveis educatius d’orientar les famílies en l’escolarització de l’alumne/a que presenta necessitats educatives específiques (art. 61.b), fixa que part de la funció docent és la tutoria dels alumnes i la direcció i l’orientació global del seu aprenentatge (art. 79.c) i atribueix al Consell Català de la Formació Professional la formulació de propostes sobre els instruments de col·laboració de les empreses, les organitzacions empresarials i els sindicats en la formació en centres de treball i en la informació i orientació professionals dels estudiants (art. 149.d).
28 de maig de 2008




