L'Agència Catalana del Consum participarà en el proper Festival de la Infància, que tindrà lloc a Fira de Barcelona del 27 de desembre al 4 de gener, amb l’estand "Consumir a ritme de família", dedicat a la realització d'activitats en família. Dins de la línia educativa en matèria de foment del consum responsable i reflexiu que du a terme l'Escola de Consum de Catalunya, es vol fer una aproximació a un dia de lleure viscut en família, cadascuna al seu ritme, en una imatge poètica del consum que integra la diversitat a l’hora de consumir.

 

L’estand està situat al Pavelló número 2 del recinte firal de Montjuïc i està organitzat en quatre espais, als quals s’afegeix la zona de “ludoteca: racó de contes”, que fa les funcions de benvinguda i distribució dels materials per realitzar les activitats. El primer espai és “l’Agència de viatges”, on el personatge Magiamagina planteja a les famílies el repte de construir el seu dia a partir de la pregunta  Un dia ple d’emocions?” i d’escollir quin és el seu ritme d’un dia en família.

 

Escollit el “ritme” (estressat, cultural, d’aventura, improvisat o relaxat), les famílies hauran de plantejar-se quin és el seu pressupost per passar el dia a l’espai 2: “Quants diners tenim a les butxaques?”. A continuació, a l’espai 3: “Muntar-se el dia. Descobrim què fem i com hi arribem!”, les famílies trobaran 5 prestatgeries (una per cada ritme de consum) amb dos nivells: en un hi haurà les activitats que poden fer per passar un dia en família i en l’altre, els mitjans de transport (caminant, metro, tren, autobús i cotxe particular). Obrint una carpeta amb el mode de transport i en funció de la destinació, el desplaçament tindrà un cost o altre, que caldrà calcular i restar el preu del transport del pressupost inicial. Un cop se sap on es va, com s’hi va i quants diners ha costat, s’haurà de buscar el venedor de bitllets, un simpàtic personatge caracteritzat amb una gorra i un xiulet que anirà anunciant que ven bitllets. Quan ja es tinguin els bitllets, s’agafarà el mitjà de transport i tota la família marxarà a fer-se la foto de record de l’activitat que ha escollit a l’espai 4: la fotografia final”.

 

L’activitat proposada permet reflexionar sobre el fet que el consum en família respon a un conjunt d’interaccions que construeixen la col·lectivitat. La família, si bé manté uns models de consum estables, propis de la seva identitat (habitatge, alimentació, educació dels fills, etc), també està oberta a fluctuacions segons contextos específics (vacances, cursos escolars, esdeveniments de celebració...). En aquest context, es planteja que la forma i el ritme de consum és divers; divers entre famílies, però també dins una mateixa família. La paraula ritme integra aquesta diversitat del consum.

 

Aquesta activitat forma part d’un seguit d’actuacions de sensibilització que està fent l’Agència Catalana del Consum sobre la importància de la bona gestió dels pressupost familiar.

 

 


 

 

1  

Fitxers adjunts

Nota de Premsa

Nota de Premsa
PDF | 27