
Segons el conseller, els mercats han de ser un connector entre productors i consumidors
El titular del DAR ha fet una crida a consumir més productes autòctons catalans durant aquestes festes de Nadal
El conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, ha presidit aquest matí l’acció central d’una campanya de promoció del consum de carn de vedella engreixada a Catalunya, a càrrec de Provedella, la federació de ramaders, que s’ha dut a terme al Mercat de Felip II, a Barcelona.
En el decurs de l’acte, que s’ha dut a terme al Mercat de Felip II, el titular del DAR ha volgut fer palès que amb l’acció d’avui “intentem aprofitar els mercats municipals com un connector entre els nostres productors i els consumidors finals”. En aquest sentit, Llena ha lamentat que “no s’acaba d’arribar al consumidor final tot i que realment té ganes d’un producte de qualitat, amb una garantia de traçabilitat, i valor afegit, però les xarxes de proximitat com les que avui volem reforçar no acaben de funcionar·.
El conseller ha afegit que “la gent ha d’entendre que hi ha diferències entre la carn que ve de fora i la que es produeix a Catalunya, perquè tenim un major control de tot el procés, d’on ve, com s’ha engreixat el vedell, com s’ha elaborat el producte final. Així, de cara a aquestes festes nadalenques, el màxim responsable de l’administració agrària catalana ha aprofitat per demanar que la gent consumeixi productes autòctons ja que “així beneficiem als nostres productors alhora que fomentem l’activitat agrícola i ramadera”.
L’acte, en el decurs del qual s’ha regalat safates amb carn i tríptics informatius als clients de les carnisseries agremiades al Gremi de Carnissers de Barcelona, també ha comptat amb la presència del president de Provedella, Eliseu Isla, del gerent de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, Jordi Torrades i Aladrén, i del vicepresident del Gremi d’Empresaris Carnissers i Xarcuters de Barcelona i Província, Xavier Gallifa, entre altres.
La promoció té lloc en diferents mercats de la capital catalana, com el de Felip II, l’Abaceria Central, El Ninot i el de Sant Antoni, i té com a objectiu cridar l’atenció del públic i dels mitjans de comunicació sobre la conveniència de consumir vedella criada (engreixada) a Catalunya.
El missatge central que es vol difondre és que “la carn de vedella criada a Catalunya és bona, saludable, segura i d’alta qualitat”, perquè es cria d’una manera determinada, fent atenció a l’alimentació del vedell, a la seguretat sanitària tant dels animals com de les instal·lacions, al benestar animal, al mínim impacte ambiental de les granges i al seguiment exhaustiu de les normes de traçabilitat, entre altres.
Actualment s’engreixa a Catalunya uns 550.000 vedells, que es destinen al mercat català, i amb els quals s’assorteix aproximadament el seixanta per cent de la carn de vedella que es consumeix a Catalunya. Bàsicament, es ven en carnisseries i als mercats, i una petita part en els centres comercials, en la majoria dels casos directament al consumidor. El quaranta per cent de la carn de vedella restant prové de vedells engreixats a l’estranger, i es distribueix en el canal de restauració i càtering, i també en els centres comercials. L’any 2006, l’últim del qual es tenen dades consolidades, el consum de carn de vedella es va reduir un deu per cent en relació al 2005.
Els preus que es paga al ramader en els últims sis mesos tenen una pressió a la baixa per l’entrada de carn amb origen en altres països. Aquestes reduccions de preus no han arribat al carnisser, que continua pagant la carn de vedella per a la seva venda al mateix preu que fa un any.
19 de desembre de 2007