· A primària s'utilitzaran qualificacions qualitatives, mentre que a secundària aquestes aniran acompanyades d'una nota numèrica
· Les noves ordres de primària i secundària fomenten la cultura de l'esforç mitjançant l'avaluació continuada
· Es millora la coordinació entre els tutors de primària i secundària per fer un seguiment adequat de l'alumnat
· Es reforça la implicació dels pares en el procés d'aprenentatge
El Departament d'Educació ja té pràcticament enllestides les ordres que regulen el procés d'avaluació a l'educació primària i a l'educació secundària obligatòria (ESO), que pretenen fomentar la cultura de l'esforç de l'alumnat, millorar la coordinació educativa entre ambdues etapes i reforçar la implicació dels pares en el procés d'aprenentatge dels seus fills. Una de les novetats més destacades és la reintroducció de les notes qualitatives (insuficient, suficient, bé, notable i excel.lent) al final de cada cicle de primària i de les notes numèriques (d'1 a 10) que acompanyaran les qualificacions qualitatives a l'ESO.
Les ordres ja seran d'aplicació per a aquest curs 2007-2008. Els centres educatius ja van rebre aquestes ordres el mes de novembre en forma d'instruccions avançades, de manera que l'avaluació del primer trimestre lectiu ja s'ha efectuat mitjançant les mesures previstes a la nova normativa.
La promoció a l'educació primària es fa a criteri de l'equip de cicle, tenint en compte l'opinió dels pares. Amb la reintroducció de les notes qualitatives a primària, es pretén que els pares coneguin més detalladament l'evolució acadèmica dels seus fills.
Promoció i recuperació a secundària
La normativa estableix mesures de reforç i de recuperació en l'educació secundària. Amb la finalitat de garantir l'adquisició dels aprenentatges, el centre establirà les mesures pertinents de reforç educatiu i la realització d'activitats de recuperació per a aquell alumnat que no progressi adequadament. De la mateixa manera, després de l'avaluació final del curs escolar ordinària, s'obrirà un període durant el qual el centre ha de realitzar les activitats extraordinàries de recuperació o de millora dels resultats obtinguts. Aquest període no pot començar abans dels cinc darrers dies lectius establerts en l'ordre per la qual s'estableix el calendari del curs.
Pel que fa a la promoció de curs, l'ordre d'avaluació de secundària preveu que l'alumne promocionarà al curs següent quan hagi superat els objectius de les matèries cursades o tingui qualificació negativa en dues matèries com a màxim. Es repetirà curs amb avaluació negativa en tres o més matèries. Excepcionalment, l'equip docent podrà decidir el pas al curs següent d'un alumne amb tres matèries suspeses.
L'equip docent haurà d'establir mesures de reforç i suport en la programació del curs següent per als alumnes que passin de curs sense haver superat totes les matèries. Els alumnes que no promocionin hauran de romandre un any més en el mateix curs, i s'haurà de dissenyar un pla específic personalitzat, orientat a superar les dificultats detectades en el curs anterior.
Un altra novetat de l'ordre d'avaluació de secundària és que, en finalitzar l'ESO, el centre elaborarà un document orientador per a l'alumne sobre el seu futur acadèmic i professional.
Coordinació entre primària i secundària
Per primera vegada, la normativa d'avaluació preveu la realització d'entrevistes entre el tutor del darrer cicle de l'educació primària i el tutor del primer curs de l'ESO, per tal de completar la informació sobre els alumnes en relació amb els seus aprenentatges.
La normativa també fa un èmfasi especial en la necessitat d'implicar la família en el procés d'aprenentatge i avaluació de l'alumnat. En aquest sentit, les famílies hauran de conèixer els resultats de l'avaluació inicial dels seus fills, així com els criteris d'avaluació que s'empraran per a fer-ho. Així mateix la normativa estableix que el centre informarà els pares i mares de l'evolució escolar dels seus fills per mitjà d'informes escrits, entrevistes individuals (mínim una a curs) i reunions col.lectives (mínim una a l'inici de cadascun dels cursos).
Atenció a la diversitat
Les noves ordres també introdueixen per primera vegada el concepte d'atenció a la diversitat en la regulació de l'avaluació. És a dir, l'alumnat que té majors dificultats per aprendre, l'alumnat especialment dotat intel.lectualment i l'alumnat d'incorporació tardana tindran una adaptació de l'avaluació d'acord amb les seves necessitats mitjançant un pla individualitzat.
La novetat de la normativa és que fa un tractament d'atenció a la diversitat des d'un plantejament inclusiu i preveu que ja des de l'inici de curs la programació i l'avaluació s'adaptin als diversos nivells de l'alumnat de cada classe.
17 de desembre de 2007
3